Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse schilders in Normandië


Goed schilderwerk kan je een eind brengen. Letterlijk. Dat merkten twee schilders van Dolf van Schaik Schilders die ook al aan het Waldorf Astoria Hotel in Amsterdam werkten, waarmee het bedrijf in 2014 de Nationale SchildersVakprijs won. Die opdracht leidde tot een andere, en die weer tot een wekenlang verblijf in Frankrijk.

 

Al toen Dolf van Schaik bezig was met het Waldorf Astoria in Amsterdam werd de link gelegd met de uiteindelijke opdrachtgeefster van dit bijzondere project. Zij woont in een VvE in Amsterdam en informeerde bij een aannemer, die er op zijn beurt een verbouwing deed, naar een goed en betrouwbaar schildersbedrijf. Die aannemer deed ook de hotelverbouwing, was tevreden over de schilders, en gaf de VvE het nummer van Wim Keet, één van de twee directeuren van Dolf van Schaik Schilders.

Vervolgopdracht

Dat leidde tot een opdracht en die weer tot vervolgopdrachten voor de Amsterdamse VvE. Onder andere ook binnenschilderwerk bij de eigenaresse van het Normandische vakantiehuis. Zij informeerde bij Keet of zijn bedrijf ook in Frankrijk schilderde. Keet: ‘Ik heb daarop geantwoord dat wij het wel wilden doen als de schilders bereid waren om het te doen. De klant wilde het liefst de schilder die haar appartement binnen had geschilderd. Die schilder en zijn collega heb ik het gevraagd en ze waren gelijk enthousiast.’

Kosten

Op basis van foto’s en detailinformatie die de klant naar Van Schaik stuurde is een schatting van de kosten gemaakt, waar de klant mee akkoord ging. Daarna is er specifieker een inschatting van de maten gemaakt om de te verbruiken materialen in te schatten. In samenspraak met Eric Diekmeier van Bouwman Coatings is de lijst met materialen opgesteld en ingekocht.

Gastenverblijf

De schilders hebben samen op een avond een bespreking belegd om het te bespreken hoe ze het project zouden aanpakken. Ze konden verblijven in het gastenverblijf in het huis. Ze stelden zelf voor om op zondag 10 juli te vertrekken naar Normandië zodat ze maandag 11 juli direct konden beginnen.

Longèrestijl

De muren bestaan uit houten balken met daartussen stucwerk, waaronder stukken met zogenaamd ‘torchis’, een soort natuurlijk beton dat voor dit soort bouwwerken, in zogenoemde longèrestijl, werd gebruikt. De slechte verflagen zijn van de balken verwijderd door te krabben, te borstelen en te schuren. Scheuren en naden werden zo diep mogelijk ingeschilderd, eerst met verdunde schakelverf (van Sigma) daarna nog eens overgeschilderd met Sigma Schakelverf. Daarvoor is gekozen omdat de verf vochtregulerend is.

Fixeren

De muren zijn eerst algvrij gemaakt, daarna met de hand gereinigd omdat de straal van een hogedrukreiniger de torchis zou kunnen beschadigen. Kale delen zijn gefixeerd met SigmaFix, waarna het geheel is afgewerkt met twee volle lagen SigmaTex Mat. Diezelfde verf werd ook gebruikt om muren waarin geen originele balken meer te zien waren, te voorzien van ‘nepbalken’.

Sfeer

Keet: ‘We hebben met de schilders contact gehouden via telefoon en whatsapp. Ik ontving regelmatig berichten en foto’s. Tijdens de uitvoering waren de schilders en de klant erg enthousiast. Aan het einde van een lange werkdag kregen de schilders elke dag een drankje aangeboden. De klant heeft de schilders ook regelmatig uitgenodigd om bij hen te eten.’ Het enthousiasme bleek wel toen de schilders, aan het eind van het werk, ook gevraagd werd  of ze de schuur ook nog wilden schilderen. Het huis was immers zo mooi geworden, het zou leuk zijn als de schuur ook in de nieuwe kleur geschilderd werd. De schilders wilden het er graag nog bij doen. Zo zijn ze in totaal tweeënhalve week van huis geweest, waarbij ze wat langere werkdagen maakten en op zaterdag doorwerkten. De zondag was voor toeristische tripjes.

Slechts twee weken

Keet: ‘Zo hebben ze ongeveer drie weken aan werk in 2 weken verzet. Op 22 juli ben ik zelf met mijn vrouw naar Normandië gereden om te kijken hoe het met de schilders ging en wat ze er van gemaakt hadden. Het werk zag er top uit en de klant was uiterst tevreden over de geleverde prestatie. Mijn vrouw en ik werden die avond, met de schilders, door de klant uitgenodigd om te blijven eten. Het was gezellig en we hebben er heerlijk gegeten. Tijdens het dessert kwam er een fles champagne op tafel om te proosten op het geweldige werk dat door ons bedrijf is geleverd.’


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024