Jullie bestaan ongeveer een half jaar, waarom zijn jullie dit begonnen?
Tom Hermans: ‘Ik werkte vroeger voor een verffabrikant. Ik merkte dat je rol als technisch adviseur anders werd. Schildersbedrijven hebben veel kennis in huis, juist over aspecten die verder gaan dan welke producten er gebruikt moeten worden. En daar kwam meer vraag naar vanuit de opdrachtgevers, zoals de corporaties: ze willen dat schildersbedrijven complete meerjarenonderhoudsplannen aanbieden. Dat is voor schilders anders dan ze gewend zijn. Bij een groot schildersbedrijf in Limburg heb ik ruim drie jaar geholpen dat Resultaat Gericht Samenwerken (RGS)-denken in goede banen te leiden. Maar ik zag dat er veel meer bedrijven zijn die daar behoefte aan hebben.’
Martin Oggel: ‘Ik ben ook technisch adviseur van een verffabrikant geweest. En ik herken wat Tom zegt heel sterk. Een schilderproject bij een corporatie is voor een schilder steeds minder vaak alleen maar een kwestie van een prijs neerleggen bij een verfbestek. Ze moeten zelf plannen aanbieden. Met Stay Vastgoed Support hebben we bijvoorbeeld pas een bedrijf geholpen dat voornamelijk in het particuliere werk zit, maar ook altijd flink wat werk heeft van een corporatie. Als zo’n corporatie dan besluit om RGS toe te passen, loont het niet om speciaal daarvoor de kennis en capaciteit fulltime in dienst te hebben. Dan kun je beter extern inhuren.’
Grote onderhoudsbedrijven hebben veel bouwkundige mensen aangetrokken, doen complete energietransformaties van complexen.
Hermans: ‘In het Limburgse zie je dat niet. Of niet veel. De schildersbedrijven willen graag schildersbedrijven blijven. En de corporaties doen voor de bouwkundige, energetische ingrepen zaken met een handvol aannemersbedrijven. We zien het wel als onze taak om dat dichter bij elkaar te brengen.’
Oggel: ‘Ik richt me vooral op Brabant en Zeeland. Daar is men wat RGS betreft nog niet overal zo ver als in andere delen van het land. Schilders willen liever niet in onderaanneming van een bouwbedrijf het schilderwerk doen dat ze eerder rechtstreeks voor de corporatie deden.’
Hermans: ‘Een bouwbedrijf kan een energetische verbetering doorvoeren. Bijvoorbeeld de enkelglas raampjes in voordeuren vervangen voor dubbel glas. Met een opdeklatje. Voor het schildersbedrijf dat zo’n complex in onderhoud heeft of krijgt is dat een heel slechte keuze op de wat langere termijn. Je ziet dat de gedachtenstromen over energetische renovatie en over planmatig onderhoud daar uit elkaar liggen, we willen helpen dat dichter bij elkaar te krijgen.’
En dat geldt voor ondergrondbehandeling voor het schilderwerk natuurlijk ook.
Oggel: ‘Juist. Vaak betekent het dat een nul-beurt relatief duur is, maar dat je daar verspreid over zeven, tien jaar de vruchten van plukt. Dát is resultaatgericht denken: het onderhoud op de langere termijn zo beheersbaar en betaalbaar mogelijk maken.’
En daar gaan de corporaties in mee?
Hermans: ‘Je ziet in ieder geval die wens bij corporaties om in RGS te werken. Of wat ze daar ook onder verstaan. Want in de praktijk kom je allerlei varianten tegen. Daar kunnen we ook in helpen. De eerste fase van de in totaal zeven fases in RGS is immers het moment waarop je samen vaststelt wat het doel van het onderhoudsplan is. Als je het daar over eens bent hoef je in principe maar één plan uit te werken.’
Oggel: ‘Niets zo tijdrovend en frustrerend als moeten rekenen aan meerdere plannen voor hetzelfde project, omdat niet duidelijk is wat voor keuzes er gemaakt zullen worden. Dan is er inderdaad in de beginfase iets fout gegaan. Wat niet wegneemt dat je bij het inspecteren allerlei zaken kunt tegenkomen die het plan kunnen wijzigen.’
Inspecteren?
Hermans: ‘Inspecties vormen het leeuwendeel van ons werk momenteel. En dan niet hier en daar prikken en de rest op een bierviltje uitrekenen. Als je een complex voor langere tijd in onderhoud krijgt, wil je er alles van weten.’
Oggel: ‘Of je nu opdrachtgever of opdrachtnemer bent. Dat moet niet uitmaken. Daarom werken we voor iedereen in de branche. Uiteraard tekenen we wel een vertrouwelijkheidsverklaring, want je kom wel eens ergens en hoort wel eens wat. Maar meetgegevens zijn hetzelfde voor iedereen. En wij hebben geen verf te verkopen, we rekenen alleen onze uren af.’
Hermans: ‘Schildersbedrijven hebben een tekort aan capaciteit op het bedrijfsbureau op het gebied van RGS. En die lopen ze niet zomaar in, want personeel in het middenmanagement is heel moeilijk te vinden. Dan is een bureau als Stay Vastgoed Support een uitkomst, we kunnen werk uit handen nemen en tegelijk laten zien hoe wij zo’n plan van aanpak maken. Want we willen natuurlijk wel heel graag dat het plan zoals wij dat voor een schildersbedrijf opstellen, ook door dat bedrijf gedragen wordt.’