De nieuwe naam, was eind mei al bekend, nu ook het nieuwe beeldmerk. Waar nu nog het predicaat AF-Erkend mag worden gevoerd, prijkt met ingang van 1 januari 2016 het logo van OnderhoudNL Garantie. Het zichtbare resultaat van de samenwerking tussen de erkenningsregeling en de ondernemersvereniging. “Het is een naam die veel meer tot de verbeelding spreekt. De juiste balans tussen onderscheidend vermogen en eenduidigheid.”
Het huwelijk tussen de Stichting AF en het bestuur van OnderhoudNL kwam niet zomaar uit de lucht vallen. “De eerste oriënterende gesprekken dateren alweer van twee jaar geleden”, weet AF-voorzitter Francesco van Ooyen zich te herinneren. “Het lukte ons als erkenningsregeling maar niet om op eigen kracht de naamsbekendheid verder uit te bouwen. Een landelijke naamsbekendheid van circa 20 procent leek het maximaal haalbare. Ondertussen zagen we dat OnderhoudNL transformeerde van een branchevereniging – louter een belangenbehartiger – naar een echte ondernemersorganisatie die meer marktgericht opereert. Op een gegeven moment was het niet meer de vraag óf we gingen samenwerken, maar wanneer.”
Dubbel budget
Ruud Maas, voorzitter van OnderhoudNL: “We vliegen voor een groot deel dezelfde markt aan. Onder de naam OnderhoudNL communiceren we steeds vaker met opdrachtgevers. Het is vanuit de opdrachtgever geredeneerd veel sterker als je met één entiteit hebt te maken. Door de krachten te bundelen, in plaats van versnipperd te werken, kun je beide meeliften op de promotie van de naam OnderhoudNL. Doordat je nu een dubbel budget hebt, kun je dit merk ook veel beter laden. Richting opdrachtgevers, maar ook voor potentiële leden. En voor opdrachtgevers moet duidelijk zijn dat de toevoeging ‘Garantie’ letterlijk een aantal extra zekerheden geeft.”
Van Ooyen wijst erop dat de nieuwe naam tot stand is gekomen na fanatieke input van deelnemers tijdens de stadiontour die is gemaakt om de achterban te raadplegen. Bestuur en deelnemersraad van de Stichting AF herkenden zich zowel in de naam als de filosofie daarachter en gaven 27 mei groen licht. Van Ooyen: “Belangrijkste voorwaarde is dat de eigenheid van de erkenningsregeling wordt gewaarborgd. Er wordt niet getornd aan de voorwaarden (zie kader, red.) en de bestuurlijke aangelegenheden blijven hetzelfde. De Stichting AF blijft gewoon bestaan, alleen verandert de tenaamstelling waaronder we in de markt opereren.”
Garantie belangrijk
Hiermee wordt ook tegemoet gekomen aan kritiek die al langer leefde, met name in de deelnemersraad, aldus Van Ooyen. “Voor de deelnemende bedrijven is meteen duidelijk waar AF voor staat, maar veel particuliere opdrachtgevers zegt deze naam niks. Tijdens de stadiontour kwam naar voren dat vooral waarde wordt gehecht aan het woord ‘garantie’. Daaraan geven we met de nieuwe naam invulling.” Maas: “Het is een naam die veel meer tot de verbeelding spreekt en dus wordt onthouden door opdrachtgevers. Dat geldt ook voor het logo. Het gaat om de juiste balans tussen onderscheidend vermogen en eenduidigheid.”
Uit de stadiontour bleek tevens dat veel deelnemers het belangrijk vinden dat de frequentie van de periodieke keuring (nu eens in de drie jaar) wordt opgevoerd. Van Ooyen: “Dit is een kostbare aangelegenheid. Doordat we nu meer budget hebben, willen we de frequentie opvoeren naar bijvoorbeeld eens per twee jaar.”
Niet-leden
Ook op organisatorisch vlak lag de integratie min of meer voor de hand. Immers, OnderhoudNL voerde al het secretariaat van de AF-Erkenningsregeling. Van Ooyen: “In veel gevallen hebben we het ook over dezelfde ondernemers. Van de 1200 erkende AF-bedrijven is slechts 8 procent niet-lid van OnderhoudNL.” Maas: “We komen met een voorstel voor een overgangsperiode van een paar jaar met een gestaffeld tarief, waarin deze bedrijven kunnen kijken wat OnderhoudNL voor hen kan betekenen. Het is de bedoeling dat ze uiteindelijk volledig lid worden van onze club.”
Nieuwe dynamiek
Het leidt nu al tot een nieuwe dynamiek. Zo is in de glaswereld ook met niet-leden van OnderhoudNL gesproken en daar blijkt een keurmerk boven aan het verlanglijstje te staan. Dat heeft er toe geleid dat de sector OnderhoudNL Glas (circa 100 leden) recent de intentie heeft uitgesproken dat al hun leden binnen een termijn van bijvoorbeeld drie jaar moeten voldoen aan de regels van OnderhoudNL Garantie. “Zolang het niet conflicteert met de koepel, een prima ontwikkeling”, aldus Maas.
Voorwaarden
De AF Erkenningsregeling is het oudste keurmerk in de schilders- en onderhoudssector. Het werd in 1995 in het leven geroepen omdat schildersbedrijven zich wilden onderscheiden in de markt met een eigen kwaliteitslabel. Aanleiding was het verdwijnen van de Vestigingswet.
Tot de AF Erkenningsregeling (en nu dus OnderhoudNL Garantie) worden alleen bedrijven toegelaten die voldoen aan een aantal kwalificaties. Zo dient men over bepaalde vakdiploma’s te beschikken of middels een EVC-traject aan te tonen dat men beschikt over de juiste competenties. Naast gedeelde algemene voorwaarden is een belangrijk onderdeel dat deelnemende bedrijven zijn aangesloten bij een Geschillenregeling. Indien een bedrijf desondanks in gebreke blijft, dan neemt een ander erkend bedrijf de werkzaamheden tegen dezelfde voorwaarden over (de zogenoemde ‘Overnameregeling’). Tot slot wordt de kwaliteit geborgd door periodiek steekproefsgewijs een technische keuring uit te voeren op het werk van de deelnemende bedrijven.