Ga naar hoofdinhoud

Onderhoudsbedrijven lopen warm voor Infinity Repair


Jaarlijks worden circa 750.000 kozijnreparaties uitgevoerd. Een deel van deze kozijnen wordt vervangen voor nieuwe, terwijl liefst 80 procent van een kozijn grotendeels nog goed is. In veel gevallen verkeert driekwart van dit kozijn nog in goede staat. Nico Heijmen zag deze werkwijze met lede ogen aan en ontwikkelde een renovatieconcept dat, volgens hem, duurzamer is en de kwaliteit van het kozijn tijdens de levensduur beter bewaakt. Anno 2019 lopen met name onderhoudsbedrijven warm voor zijn Infinity Repair. 

Volgens Nico Heijmen wordt bij de meeste kozijnreparaties onnodig goed hout verwijderd, terwijl vaak alleen de dorpel en de stijlen zijn aangetast. “Dat is doodzonde, want we moeten zuinig omgaan met onze grondstoffen”, zegt hij.

Heijmen: “Daar komt bij dat veel kozijnreparaties ondeskundig worden uitgevoerd. Vaak veroorzaakt doordat het werk onder slechte weersomstandigheden wordt uitgevoerd, vakkundigheid ontbreekt of dat de verwerker te weinig tijd krijgt om het kozijn goed te repareren. Met als gevolg dat maar liefst 67 procent van de houtrotreparaties in corporatiewoningen de elf jaar niet overleeft. Dat kan niet waar zijn, dacht ik.”

Gestandaardiseerde montage

In Heijmen zijn totaalconcept Infinity Repair staat een hoogwaardige reparatiemethode, exacte maatvoering en digitaal kwaliteitsbeheer centraal. Uitgangspunt is behoud van het goede gedeelte van het kozijn en vervanging van het slechte deel.

Met behulp van een freesmal worden in het werk de kozijnstijlen in een S-vorm doorgefreesd tussen het aangetaste en te conserveren gedeelte. Volgens Heijmen kan er met één mal worden gewerkt, ondanks dat de kozijnen qua maat of vorm verschillend zijn. Via een contramal wordt de deuvelverbinding met behulp van één van de vier voorgeschreven epoxylijmen gemaakt. Het kozijn wordt standaard gegrond met een coating van Sigma, met een dekking van minimaal 120 mu.

Met behulp van een freesmal worden in het werk de kozijnstijlen in een S-vorm doorgefreesd tussen het aangetaste en te conserveren gedeelte

Volgens Heijmen zorgt de gestandaardiseerde montagemethodiek ervoor dat er geen broddelwerk meer wordt geleverd. “Het gebruik van de freesmal zorgt voor een exacte en een hoogwaardige verbinding onder ideale condities. Daarnaast kun je met deze gestandaardiseerde reparatiemethodiek twee keer zoveel klussen uitvoeren dan op de oude manier.”

Digitaal kwaliteitsbeheer

De reparatiemethodiek stopt niet bij een goede technische verwerking. Er ligt een complete kwaliteitsborging van het kozijn aan het concept ten grondslag. Infinity Repair ontwikkelde een IT-tool om de kwaliteit van de kozijnrenovatie aantoonbaar en inzichtelijk te maken.

Elk nieuw deelelement is voorzien van een chip waarmee de reparatiegegevens (locatie, datum en verwerker) te achterhalen zijn en toetsbaar is voor SKG-IKOB. Deze keurt het Komo-certificaat waarmee Infinity Repair is uitgerust en controleert zowel tijdens als achteraf de werken.

De werkzaamheden en de kenmerken van het te vervangen kozijngedeelte liggen digitaal vast. Registratie begint al bij het digitaal inmeten van het bestaande, aangetaste kozijn.

“De verwerker krijgt op zijn handheld een aantal voorgedefinieerde vragen die alleen van toepassing zijn op het model kozijn dat wordt gerepareerd. Daarmee vermijd je een heleboel overbodige ruis, waardoor de verwerker een stuk rustiger en beheerster zijn werk kan uitvoeren”, aldus Heijmen.


“Iedere verwerker van het Infinity Repair-concept krijgt van ons een training en is daarna licentiehouder. Alleen licentiehouders mogen ons concept toepassen”, aldus Heijmen.

“Op de conventionele manier krijgt de verwerker vaak namelijk niet de tijd om de kozijnreparatie degelijk en goed te repareren. In ons concept bedraagt de productie tijd van het nieuwe kozijngedeelte tien werkdagen. Onze webportal vormt de leidraad voor de vakman hoe het kozijn gerepareerd moet worden”, zegt Heijmen.

“Iedere verwerker van het Infinity Repair-concept krijgt van ons een training en is daarna licentiehouder. Alleen licentiehouders mogen ons concept toepassen. Daarmee scheiden we het kaf van het koren tussen de knoeiers en degenen die voor kwaliteit gaan. Via de informatie in de chip weten we immers wie het kozijn heeft gerepareerd.”

Levensduurgarantie

Dankzij de IT-tool en het digitaal inmeten verzekert Heijmen dat het nieuwe kozijngedeelte exact dezelfde vorm en afmeting heeft dan het oude aangetaste deel. De kwaliteit van het kozijn is meetbaar gedurende haar levensduur dankzij de chip.

Infinity Repair geeft een levensduur van 30 jaar op voor het hernieuwde kozijn. Volgens Heijmen garandeert het toegepaste accoyahout 50 jaar garantie  tegen houtrot. Dankzij de montagemethode die voldoet aan de KOMO-richtlijn heeft Heijmen er alle vertrouwen in dat het hernieuwde kozijn minimaal drie decennia meegaat.

Intussen zijn zeker 50 projecten met Infinity Repair uitgevoerd. Vooral de vastgoedonderhoudsbedrijven maken er tot nu toe gretig gebruik van; de schilders wat minder. De ervaringen stemmen Heijmen optimistisch. “De houtrotsaneerders lopen er warm voor. Vooral de prefabricage in de fabriek en het gebruik van de freesmal worden als positief ervaren. De markt begint het concept te absorberen, al gaat het mij nog te langzaam, maar ik ben van nature ongeduldig! Gelukkig hebben we Sigma Coatings als partner achter ons staan, waardoor ook steeds meer schildersbedrijven kennismaken met ons concept.”

Onder andere de volgende bedrijven zijn inmiddels Infinity Repair-licentiehouder: Kloet (Vlaardingen), Logchies (Beverwijk), Van der Snoek (Alphen aan den Rijn), De Boer Obdam, Etro Vastgoedzorg (Wormerveer), Leertouwer (Delft), Lammertink Vastgoedzorg (Enter), Hpoogeweg (Amstelveen), Pasman Integraal Vastgoedonderhoud (Leiden, De Koning Schilders (Hengelo) en SW vastgoedverbetering (meerdere vestigingen).

Heijmen innovator pur sang
Al sinds 1993 is Nico Heijmen (foto) actief in het vastgoedonderhoud. Zijn voormalige bedrijf heeft vele kozijnreparaties uitgevoerd voor particulieren en woningcorporaties. Heijmen was altijd geboeid door het managen van product- en procesinnovaties in de bouw- en vastgoedwereld. Nadat hij de masteropleiding management of innovations had voltooid, is hij actief geweest voor  de Regieraad Bouw.
Daarnaast begeleidde Heijmen bedrijven in het managen van innovatieprocessen. Als directeur van Building Changes matcht Heijmen opdrachtgevers, opdrachtnemers en toeleveranciers die innovaties met elkaar delen. Sinds 2016 is hij directeur van Infinity Repair, het bedrijf dat hij zelf oprichtte.

Daarnaast begeleidde Heijmen bedrijven in het managen van innovatieprocessen. Als directeur van Building Changes matcht Heijmen opdrachtgevers, opdrachtnemers en toeleveranciers die innovaties met elkaar delen. Sinds 2016 is hij directeur van Infinity Repair, het bedrijf dat hij zelf oprichtte.

Heijmen

Tekst: Marcel van Rijnsbach
Alle foto’s: Infinity Repair

PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper