![Een medewerker staat bij de pomp van de spuiter, die in de krochten van het schip verschillende ruimten in de verf zet](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/07/buiten-300x199.jpg)
De economische onzekere tijd weerhield de Langhout Groep uit Leeuwarden niet om een opmerkelijke overname te doen. Het schildersbedrijf stapte in het straal-, schilder- en classificeerbedrijf Welsec in Harlingen. ‘We willen ons onderscheiden en dan is dit een grote kans.’
Concurrentie van ZZP’ers
Schildersbedrijven met personeel merken veel concurrentie van zzp’ers in de aanbesteding van grote onderhoudsprojecten. Deze tendens voelt ook de Langhout Groep uit Leeuwarden. Het familiebedrijf is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de grotere applicatiebedrijven van Nederland en is inmiddels actief op het gebied van schilderwerk, conservering, industrieel coaten en onderhoud. ‘In de huisschildermarkt is het momenteel lastig concurreren tegen zzp’ers die laag inschrijven op buitenprojecten’, legt directeur Arjan van Emmerik van Langhout uit, ‘Bovendien is het moeilijk om je te onderscheiden. Dat kan bijvoorbeeld wel op het gebied van milieubelasting en daar zetten we ook op in. De blik is echter ook op andere werkgebieden gericht.’
De troef van Langhout
Met de overname van Welsec heeft Langhout een nieuwe troef in handen. Het bedrijf uit Harlingen legt zich toe op de conservering van schepen en andere constructies. De schilders- en classificeeronderneming heeft met een grote straal- en spuithal van 90 bij 27 bij 34 meter, een kleine verfspuithal van 25 bij 16 bij 6 meter en een kleine straalhal van 27 en 16 en 6 meter een unieke werf in handen. ‘Binnenvaartschepen, coasters, grote tankers, passagiersboten kunnen hier eenvoudig worden schoon gemaakt, gestraald en geschilderd. Een dergelijke hal is uniek in Nederland en misschien zelfs in Europa’, legt commercieel manager Hans Meinen van Langhout uit. Welsec heeft contracten met verschillende klanten als het Ministerie van Defensie in Den Helder, verschillende scheepswerven, civiele en infrastructurele aannemers en machinefabrieken. In Harlingen worden grote schepen schoongemaakt met stoomcleaners, hogedrukspuiten en professionele zuigapparatuur. Het afspuiten en hydrojetten van schepen en constructies met 300 tot 1000 bar behoort ook tot de mogelijkheden. Zowel in- als uitwendig kunnen de schepen worden opgeruwd en ontdaan van roest of verflagen door middel van gritstralen (SA-2.5). Het voorstrippen, voorsmeren en uiteindelijk verfspuiten van de metalen gevaartes waar Welsec de nodige ervaring mee heeft. ‘Ook op locatie kunnen werkzaamheden worden uitgevoerd als het gaat maritiem of constructies en installaties.’
![binnen Twee schilders overleggen over de werkzaamheden in het ruim van het schip. Metaalconservering in een kleine ruimte vraagt om bijzondere veiligheidsmaatregelen](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/07/binnen-300x199.jpg)
![buiten Een medewerker staat bij de pomp van de spuiter, die in de krochten van het schip verschillende ruimten in de verf zet](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/07/buiten-300x199.jpg)
![duo Hans Meinen, commercieel directeur Langhout Strametco in Harlingen (r) en Arjan van Emmerik, algemeen directeur van Langhout Groep](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/07/duo-300x199.jpg)
![hal De veertig meter hoge hal van Langhout Strametco in Harlingen, waar stalen schepen worden geconserveerd en geschilderd](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2012/07/hal-300x199.jpg)
Aanbod van een unieke dienst
Het bedrijf kwam echter in de problemen door een schadeclaim van de Nederlandse staat. Welsec werd verantwoordelijk gehouden voor een deel van de bodemvervuiling in de Harlinger haven. Het bedrijf moest de saneringskosten betalen en ging daar uiteindelijk aan ten onder. ‘Als je zo’n bedrijf over kunt nemen is dat gewoon een grote kans. Complete schepen inpandig conserveren is een unieke eigenschap. Het bedrijf ligt bovendien aan een zeehaven. Complete boten, bruggen of kranen kunnen hier eenvoudig op een ponton of in een vrachtwagen worden gebracht. Omdat concurrenten in deze branche niet de beschikking hebben over zo’n locatie, ben je naar klanten toe onderscheidend.’ Langhout kreeg eerder opdrachten voor onderhoud aan schepen, bijvoorbeeld het schilderwerk aan loodsboten. ‘Staalconservering is een vak op zich. In het verleden hebben we wel werk aan Welsec uitbesteed. Onze directie keek al vaker om zich heen om een dergelijke locatie over te nemen. Nu waren wij in de gelukkige omstandigheid dat we Welsec over konden nemen.”Om het verleden volledig af te sluiten en juridisch gezien de identiteit van het bedrijf in Harlingen dicht te spijkeren is er gekozen voor een nieuwe naam, Langhout Groep Strametco. ‘De associatie van de klanten met de naam Welsec was negatief. Langhout wordt daarentegen als goed en betrouwbaar ervaren. Overigens is er wel respect richting het oude bedrijf. Zij hebben jarenlang aan veel mensen werk verschaft en dat onderstrepen we’, legt Van Emmerik de keuze voor een nieuwe naam uit.
Lean methodiek
Zestien gespecialiseerde werknemers nam Langhout opnieuw in dienst. Door te hameren op ‘lean’ werken moet het interne proces worden verbeterd. Lean is een methodiek waarin de waarde voor de klant centraal staat. ‘Afspraak moet afspraak zijn. De klant krijgt de kwaliteit die gewenst is en niets anders. Als er dingen anders gaan dan moet er overleg worden gepleegd, niet alleen intern maar ook met de klant. Problemen moeten niet achter de schutting blijven. Als je goed communiceert dan win je vertrouwen. Dat trekt uiteindelijk ook andere klanten weer over de streep.’
Energie in opleiding
Door de overname is het aandeel metaalconservering van minder dan de helft naar zo’n 65 procent gegroeid. Voor de stap van Langhout was huisschilderwerk de hoofdmoot. ‘Natuurlijk is het afwachten hoe dit zich in de toekomst ontwikkelt. Ook het vastgoedonderhoud is een bewegende markt.’ Langhout Groep Strametco zet in op langdurige contracten zodat er ook op de lange termijn zekerheid is. Ondertussen zet het bedrijf in op het opleiden van jonge schilders. ‘Dat is al een grote uitdaging. Er zijn weinig jonge mensen te vinden voor metaalconservering. Er wordt veel flexibiliteit van de schilders verwacht en dat spreekt niet veel mensen aan. Wij onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor het oprichten van een bedrijfsschool om de doorstroming te bevorderen.’
Voor de korte termijn is het scheppen van orde in het interne proces de belangrijkste doelstelling. ‘We hebben zevenhonderd brieven verstuurd naar contacten waar we niet van weten of het een klant of een leverancier van Welsec is geweest. Het nieuws dat Langhout het bedrijf heeft overgenomen moet worden verspreid. Er zitten ook klanten van Langhout tussen waar we een jarenlange relatie mee hebben. Zij zijn een soort ambassadeur. Met een inpandige straal- en conserveringshal hopen we ook bij de nieuwe contacten een streepje voor te krijgen.’