Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar keuzes en verwachtingen


Veertig procent van alle ‘woonconsumenten’ vindt dat de woning wel weer eens aan een schilderbeurt toe is. Men vindt ook dat men dit zelf goed kan beoordelen. Als daarvoor een schilder wordt ingeschakeld is de prijs het allerbelangrijkste. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van SchildersVakkrant.

USP bevroeg 512 woonconsumenten, waarvan er 177 in een huurwoning leven en 334 personen in een woning in eigen bezit. SchildersVakkrant wilde in dit onderzoek (we lieten ook nog een ander onderzoek doen, waarover in een volgend nummer meer) weten hoeveel verstand woonconsumenten (denken te) hebben van schilderwerk en de toestand van hun eigen woning, hoe en waarom ze schilders uitkiezen, en waarop ze die schilders vervolgens beoordelen.

 

Wanneer moet er worden geschilderd?

Als binnenkomertje vroegen we de mensen wat ze de beste tijd van het jaar vinden om schilderwerk te laten doen. De winter, met 2 procent, lijkt bepaald niet favoriet. Maar ook de zomer, met 20 procent, is volgens de respondenten niet het beste moment om te schilderen. De voorkeur gaat nadrukkelijk (63 procent) uit naar de lente (de enquête werd in de regenachtige junimaand gehouden, dat kan hebben meegespeeld).

 

Waarom moet er geschilderd worden?

Dat woonconsumenten een helder beeld hebben van het nut en de grenzen aan de mogelijkheden van schilderwerk blijkt uit de beantwoording van de vraag naar waarom er eigenlijk geschilderd moet worden. Mensen konden meerdere antwoorden invullen. Bescherming van het woning en ‘Noodzakelijk voor het hout’ staan fier bovenaan bij deze meerkeuzevraag. Ook vindt 63 procent het verfraaien van de woning een belangrijke functie van schilderwerk (zou 37 procent werkelijk niet geven om hoe de woning er uit ziet?). Maar nog altijd 7 procent denkt dat schilderen kennelijke bouwkundige voordelen biedt en de woning ‘verstevigt’.

 

Keurmerken

Opmerkelijk is de opinie over en de kennis van keurmerken in de schilderssector. De respondenten kunnen er zeker voordelen van opsommen. Zo weet 40 procent dat keurmerken kwaliteit garanderen, en vindt 25 procent dat een schildersbedrijf met een keurmerk meer zekerheid geeft. Wel denkt 32 procent dat het ene keurmerk het andere niet is, dat er dus verschillen in kwaliteit zijn tussen de organisaties, en 15 procent vindt het allemaal maar reclame. Geholpen gevraagd naar bekendheid met de bestaande keurmerken blijkt men niet zo op de hoogte. Het bekendst is nog het Sikkens Huisschilderplan, met 14 procent, gevolgd door AF en Betere Schilder, beide met een bekendheid van 10 procent. Het verzonnen keurmerk Erkend Vakman deed nog bij de meeste respondenten een belletje rinkelen. Misschien een idee voor de verschillende formules om daar in marketing rekening mee te houden. Nóg een kwestie van aandacht: maar liefst 40 procent vindt dat de woning binnenkort (22 procent) of zelfs op korte termijn (18 procent) geschilderd moet worden. Schilderwerk zit duidelijk dus voor in het hoofd bij veel consumenten. Daar moet op in te spelen zijn.

 

Participatie consument

De vraag is maar of u dat vooral met een technisch verhaal moet gaan doen. Het verassend aantal van 72 procent van de woonconsumenten meent namelijk zelf uitstekend in staat te zijn om te beoordelen of de woning toe is aan een schilderbeurt. Mogelijk komt dat omdat onder deze onderzoeksgroep betrekkelijk weinig mensen zaken hebben gedaan met een professioneel bedrijf: 31 procent heeft wel eens een schildersbedrijf om een offerte gevraagd. Zowel mensen met als die zonder ervaring met offerteaanvragen is gevraagd wat ze daaraan het belangrijkst (zouden) vinden. Daar kan geen twijfel over bestaan: 91 procent vindt de prijs het allerbelangrijkste. En 63 procent vindt helderheid over bijkomende kosten ook nog heel belangrijk. Daartussen (77 procent) is een goede werkbeschrijving van groot belang: wat gaat de schilder precies doen voor zijn geld? De soort verf wordt door best veel mensen belangrijk gevonden (51 procent), maar foto’s (5 procent) en uitgebreide diagnoses van de toestand van het huis in de offerte meenemen lijkt op water naar de zee dragen.

 

Binnenschilderwerk

We stelden de woonconsumenten ook vragen over binnenschilderwerk. Precies 31 procent geeft aan dat wel eens door een schilder te hebben laten uitvoeren. Het betreft dan voornamelijk lakken (65 procent) en sauzen (50 procent). Voor behangen, binnenbeglazing en licht timmerwerk is de schilder ook eens langs geweest.

 

Sociale aspecten

En als de schilders dan bezig zijn, dan is goed en netjes werken duidelijk het allerbelangrijkst. 91 procent vindt vooral van belang dat er goed schilderwerk wordt geleverd. En verder moet er niet gespat en gedrupt worden (64 procent) en moet de rommel worden opgeruimd (55 procent) Niet roken vindt 32 procent belangrijk. Sociale aspecten worden wel belangrijk gevonden, maar duidelijk minder dan goed en netjes werken. Of de schilders mannen, vrouwen of juist mannen en vrouwen zijn maakt de respondenten zo goed als niets uit.

 

Moeilijkheden bij particulieren

Van de respondenten is maar liefst 52 procent zeer tot ruim ervaren in het zelf schilderen. Woningeigenaren schilderen immers regelmatig zelf hun woning. SchildersVakkrant vroeg zich af op welk vlak de professionele schilders die mensen het best zou kunnen ondersteunen, en vroeg hen daarom naar wat ze het lastigst vinden aan het zelf schilderen. Dit keer werd de respondenten gevraagd om punten te geven aan lastige klussen; hoe hoger hoe lastiger. Opvallend is dat de mensen op zich niet opzien tegen het vele repeterende werk dat toch in elke schilderklus zit. Met een 6,5 eindigde dat als laagste op de schaal. Ook plamuren (7,2) en schilderen zonder spatten (10,0) wordt als redelijk makkelijk ervaren. Werken op hoogte blijkt met 15,9 duidelijk het grootste probleem te zijn. En dan dus vooral het werken rond de daklijst zelf, want het steigeropzetten lijkt nog wel redelijk makkelijk (11,1). Makkelijker in ieder geval dan op een ladder werken (12,5). Verder valt op dat de meer timmer-gerelateerde klussen zoals ramen afhangen (13,3) en houtrot repareren (12,9) als lastig wordt ervaren. Over schuren als onderdeel van het schilderen denken de respondenten relatief licht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Tekort aan vakkrachten onder de loep

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024


Naar archief >