Hoe denken particuliere opdrachtgevers over schilderwerk? Waar gaan hun (kleur)voorkeuren naar uit? Door wie of wat laten ze zich inspireren? In opdracht van SchildersVakkrant vroeg USP Marketing Consultancy dat aan bijna 600 woonconsumenten; zowel aan kopers als aan huurders.
Gezien de aard en omvang van het onderzoek mag de uitkomst ervan als representatief worden gezien worden voor de gemiddelde Nederlander.
En wat zou het voor het schildersbedrijf dan mooi zijn wanneer elke woonconsument het schilderwerk door een professional uit laat voeren. Dat is natuurlijk niet zo. Er zijn genoeg klussers die kwast en roller zelf ter hand nemen. Het merendeel zelfs. Maar gemiddeld 27% van de woonconsumenten schakelt voor schilderwerk wel eens een professional in. De koper (34%) vaker dan de huurder (17%). Voor buitenschilderwerk moet de beroepsschilder wel vaker komen opdraven. Daarvoor schakelt gemiddeld 39% wel eens een professionele schilder in. En wie denkt dat de professionele schilder alleen voor koopwoningen in actie komt, vergist zich. Voor kopers geldt een percentage van 44, maar voor huurders altijd nog 33%. Niet getreurd dus; in absolute zin zijn dit hoge aantallen. Voor schildersbedrijven wellicht een argument om bij acquisitie naar schilderwerk zich niet uitsluitend op koopwoningen en hun bewoners te richten, maar daarbij ook de huurders niet te vergeten.
![afb 1](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-1-300x191.jpg)
![afb 2](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-2-285x225.jpg)
![afb 3](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-3-300x192.jpg)
![afb 4](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-4-300x194.jpg)
![afb 5](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-5-300x201.jpg)
![afb 6](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-6-300x189.jpg)
![afb 7](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-7-300x200.jpg)
![afb 8](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-8-300x196.jpg)
![afb 9](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-9-300x189.jpg)
![afb 10](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-10-300x195.jpg)
![afb 11](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-11-300x203.jpg)
![afb 12](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-12-300x209.jpg)
![afb 14](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-14-300x200.jpg)
![afb 15](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2011/11/afb-15-300x199.jpg)
Inspiratie voor consumenten
En wat speelt er zoal bij de bewoners? Hoe zien ze hun interieur? Bont of ingetogen? Gemiddeld 24 noemt zijn eigen woninginterieur kleurrijk. Het merendeel 61% heeft het liever niet te bont, maar wel met kleuraccenten. Een minderheid (12%) gaat voor ingetogen wit of grijs, 4% weet het niet. Kopers en huurders ontlopen elkaar niet veel. Woonbladen (43%) zijn de belangrijkste inspiratiebron voor het interieur, gevolgd door de woonprogramma’s op tv (39%). Ander belangrijke inspiratiebronnen zijn internet (31%), bouwmarkt (28%), vrienden en kennissen (27%). Opvallend is de lage score van verf- behangspeciaalzaken met een gemiddeld percentage van slechts 12%. Bij de vraag ‘wie is de belangrijkste inspiratiebron bij inrichting en kleur van de woning’ scoort in nagenoeg alle situaties de bezitter van een koopwoning hoger dan een huurder . Zo geeft bijvoorbeeld 42% van de kopers aan zich door woonbladen te laten inspireren als het gaat om de inrichting en het kleuren van een woning tegen 34% van de huurders. Gemiddeld ruim een derde van de woonconsumenten geeft aan het interieur één keer in de 5 à 10 jaar de veranderen; een kwart doet dat één keer in de 2 à 5 jaar en bijna een derde doet dat zelden of nooit. Kopers zijn ietsjes meer veranderingsgezind, maar niet overtuigend.
Keuze voor verfmerken
Opvallend is hoezeer het verfmerk tot de verbeelding spreekt. Gemiddeld bijna een derde van de Nederlanders zegt de keuze voor het verfmerk belangrijk te vinden. Zowel de keuze voor de binnen- (31%) als voor de buitenverf (28%). Respectievelijk 14% en 26% van de Nederlanders vindt dat zelfs zeer belangrijk. Kopers zijn daarover zeer uitgesproken. Van de kopers die verf voor het binnenwerk belangrijk vinden, zegt 35% dit belangrijk te vinden tegen 25% van de huurders (zeer belangrijk: 15% versus 11%). Voor de buitenverf vindt 33% van de kopers het merk van de verf belangrijk tegen 19% van de huurders (zeer belangrijk: 36% versus 9%).
Hoogglans versus zijdeglans
Vaak wordt beweerd dat Nederlanders een typisch hoogglansvolkje vormen. De resultaten van dit onderzoek lopen daarmee niet in de pas. In een binnensituatie geeft een ruime meerderheid aan eerder voor zijdeglans (gemiddeld 57%) te kiezen dan voor hoogglans (16%). Kopers zien graag iets meer glans dan huurders. Buiten mag het daarentegen wat meer glimmen. Dan kiest gemiddeld 27% voor hoogglans en 34% voor zijdeglans en 15% voor een matte uitstraling. Ook hier zijn kopers meer in glanzend houtwerk aan de buitengevel geïnteresseerd dan huurders (hoogglans: 34% versus 15%; zijdeglans: 39% versus 26%). Bij huurders geeft overigens 25% aan dat deze vraag niet van toepassing is. Naar alle waarschijnlijkheid omdat de huurbaas/woningcorporatie voor het buitenschilderwerk hier de lakens uitdeelt.
Kleurkeuzes
Een kleurverandering van het buitenschilderwerk ziet gemiddeld 13% van de Nederlandse woonconsument wel zitten; 20% van de Nederlanders zegt misschien; 43% vindt van niet. Van de gemiddeld 43% die geen kleurwijziging wensen zijn het de kopers (52%) die daar eerder in berusten dan de huurders (28%). Wie een andere kleur aan de buitenzijde van de woning wil, kan dat lang niet altijd zelf bepalen. Dat is wel zo in totaal gemiddeld 47% van de situaties (huurders 15%; kopers 67%). In situaties waarin externe partijen een belangrijke dan wel beslissende rol in de kleurkeuze spelen is dat in 76% van de gevallen bij alleen huurders als het gaat om de woningcorporaties. In 10% bij kopers is dat de architect en in gemiddeld 10% van de gevallen de ontwikkelaar / aannemer (2% voor huurders; 16% voor kopers).
Buitenschilderwerk
De nuchtere aard van de Nederlander komt het beste tot uiting bij de vraag wat men het belangrijkste vindt bij het buitenschilderwerk. Gemiddeld 50% van de woonconsumenten kiest voor bescherming van het houtwerk. Kopers zijn met 57% bij het beantwoorden van deze vraag wat rationeler ingesteld dan de huurder met 40%. Gemiddeld 25% kiest voor duurzaamheid van het verfsysteem. Gemiddeld 15% vindt kleur het meeste belangrijke aspect van buitenschilderwerk waarbij de huurder (21%) dat belangrijker vindt dan de koper (10%). Merkwaardig genoeg is het aspect glans kennelijk van ondergeschikt belang. Daarvan geeft slechts 1% van zowel huurders als van kopers aan dit het meest belangrijke te vinden van buitenschilderwerk .