Verfwebshop Decoprof rekent zowel consumenten als de kleinzakelijke markt tot haar doelgroep. Mede-initiatiefnemer Jan Willem de Geus: ‘De markt verandert en de doelgroep verandert. Daar past onze service en dienstverlening zich op aan. Langzaam maar gestaag zal onze online activiteit zijn plek opeisen’
De vraag van Wim de Koster, ondernemer en voormalig uitvoerder in de bouw, aan marketeer Jan Willem de Geus om zijn online verkoop van verfartikelen te optimaliseren, vormt de opmaat tot wat verfwebshop Decoprof nu is. De Geus: ‘In deze regio, Goeree-Overflakkee, zit niet veel. Een Deco Home en een Colors&Home en dan houdt het zo’n beetje op. De Koster begon vanuit huis op aanvraag verfspullen te versturen. Vooralsnog aan consumenten. Verfshop Flakkee was een feit.’
De Koster schakelt De Geus in om een webshop te bouwen om de groeiende vraag de stroomlijnen en te professionaliseren. De Geus: ‘En dan merk je al heel snel dat dit geen kwestie “van even erbij doen” is. Niet voor hem en niet voor mij. Wil je het goed dan kost het tijd en energie. De klik was er en daarmee ook de samenwerking.’
Vorig jaar startten de twee voorzichtig Verfshop Nederland. Maar ze merkten al snel dat er ook veel interesse is in België, zelfs in Duitsland en Denemarken. ‘Reden om die naam snel aan te passen in Decoprof. Daarmee dekken we zo’n beetje alles af en geven tegelijk aan dat we niet alleen consumenten maar ook de kleinzakelijke markt bedienen.’ Een terechte keuze, zo blijkt. De Geus: ‘Twee van de tien klanten is zakelijk. Voor de zakelijke klanten voorzien we blijkbaar in een behoefte. Bestellen wanneer het uitkomt. Voor 16:00 uur besteld, de volgende dag in huis, en de mogelijkheid tot bestellen op rekening, middels het Klarna-systeem. Van dat soort zaken. En omgekeerd, qua volume en herhaling is de zakelijke klandizie zeer interessant.’
De Geus heeft zijn huiswerk gedaan. ‘We hebben marktonderzoeksbueau GfK onderzoek laten doen, en hoewel er al meerdere online mogelijkheden zijn om verf te bestellen, blijken de doe-het-zelf- en schildersbranche zo’n beetje de laatste sectoren te zijn die de transitie van traditionele detailhandel naar online nog echt moeten maken. Alles wat wij nu doen, is vier jaar geleden al in de boeken- en elektronicabranche ingezet. Niet dat de verfgroothandel zal verdwijnen, zeker niet, maar het “landschap” zal veranderen. Al is het alleen al vanwege het fenomeen kleur. Daar heeft online nog geen antwoord op. Maar demografisch gezien zullen ouderen langzamerhand de branche verlaten en jongeren sneller voor online kiezen. Dus, waar de klant is, moet je zijn.’
Het uitgestippelde meerjarenplan moet er in de toekomst in voorzien dat de online gebruiker van meer diensten gebruik gaat maken. ‘We gaan het onze klanten gemakkelijker maken. Niet alleen het bestellen, maar door onzekerheid bij klanten wegnemen. Bijvoorbeeld door productinformatie in jip-en-janneketaal, hulp bij offertes of een snelle kleurenbestelservice. Dat kost tijd en zal langzaam groeien. Maar ook kan de klant telefonisch en via de website hulpvragen stellen. Daarmee bouwen we een uitgebreide database op. Veel verftechnische vragen en antwoorden clusteren we en vullen die steeds aan.’
De levering van producten vindt niet plaats vanuit de locatie van Decoprof zelf maar vanuit een grote verfgroothandel. ‘We zijn een internetbedrijf. Orderpicking en verzendklaar maken vindt bij de groothandel plaats. Op de afgesproken tijd haalt PostNL de goederen op en distribueert ze naar afhaallocaties of naar voorkeursadressen.’
Het assortiment is groot: vele merken, veel productgroepen, zowel paint als nonpaint, redelijk compleet, maar niet helemaal. Grote afwezigen zijn het assortiment van AkzoNobel en van Wijzonol. ‘Klopt. Ook die proberen we te motiveren zich bij ons aan te sluiten. Dat zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar we proberen een zo compleet mogelijk assortiment aan te bieden. Zojuist zijn we de levering overeen gekomen van de probleemoplossende verven van Vista. Omgekeerd zal de schilder bij zijn vertrouwde groothandel ook niet altijd de producten tegenkomen die hij wenst. Ik denk dat we meer dekking bieden dan de gemiddelde verfgroothandelaren. En dat kan alleen maar groeien.’
De Geus geeft aan een serieus alternatief te willen zijn. ‘We kiezen niet voor de strategie zoals online aanbieder Zalando die hanteert: marktaandeel veroveren door de goedkoopste te willen zijn: een hoge omzet, geen winst, in de hoop en verwachting een plek in de kledingmarkt te veroveren. Nee, langzaam maar gestaag zal onze online activiteit zijn plek opeisen. De klant moet voor een eerlijke prijs iets terug krijgen. Pas als je zelf wat verdient kun je je verbeteren en doorontwikkelen. We zijn er niet op uit om de markt kapot te maken zoals wel eens gedacht wordt. Online is geen vies woord.’
Niet voor niets is Decoprof aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. De Geus: ‘Die belangenorganisatie wil de online koper maximaal beschermen. Je moet je zaken goed op orde hebben. Voor ons heeft het ook een groot voordeel. Je wordt namelijk gedwongen goed om over je processen na te denken. Toen we hier aan begonnen, was ons uitgangspunt: we gaan het goed doen. Daar zijn we nu mee bezig.’
Foto:
Jan Willem de Geus: ‘De doe-het-zelf- en schildersbranche zullen de transitie van traditionele detailhandel naar online nog moeten maken’
Foto: Decoprof