Ga naar hoofdinhoud

‘Ook lbo’ers en mbo’ers personele groei gunnen’


Dga’s van schildersbedrijven met personeel kunnen van Singel Personele Diensten een gratis zelftest krijgen volgens het Insights Discovery-model, inclusief bezoek van een gecertificeerd consulent. Als het bevalt kan de consulent ook, tegen betaling, het personeel zo’n test laten doen. Singel-directeur Nico Kempinga en consulent Odette van der Heijden leggen het uit.

 

Wie, wat,waarom?

 

Kempinga: ‘Schilders- en bouwbedrijven groeien in deze tijd. Ze nemen weer mensen in dienst. We merken dat via ons wervings- en selectiebureau Baanmakelaar en ook via ons uitzendbureau. Soms kopen bedrijven zelfs in één keer onze uitzendfee af. Daaromheen werken ze met flexibel personeel. We zeggen al járen: betrek die mensen bij je bedrijf, dan neemt hun betrokkenheid en kwaliteit toe.’

Van der Heijden: ‘Werknemers op hbo- en wo-niveau krijgen regelmatig trainingen aangeboden om meer inzicht te krijgen in hun functioneren, richting te geven aan hun persoonlijke groei. Mensen op de werkvloer krijgen dat nooit. De lbo’er en de mbo’er gun je ook persoonlijke groei.’

Kempinga: ‘Mijn eigen bedrijf is van een eenmanszaak naar 35 man gegroeid in dertien jaar. Dat betekent voor een directeur schakelen; je moet met mensen leren omgaan. Soms klikt dat en soms niet. Een jaar of vier geleden kwam ik met Odette in contact. Ik deed de Insights-test en kwam er achter dat ik veel ‘rode’ eigenschappen heb. Nu weet ik beter wat ik goed kan, maar ook waar ik slecht tegen kan. Ik deelde dat met het personeel, dat hielp. Daarna hebben we iedereen in de organisatie zo’n profiel laten maken.’

 

Rode eigenschappen?

 

Van der Heijden: ‘Insights is een in Schotland gevestigd bedrijf met een methode om karaktereigenschappen van mensen te omschrijven op basis van de theorieën van de psycholoog Carl Gustaf Jung. Het is wereldwijd een veelgebruikte methode voor persoonlijke ontwikkeling. Wat ik zo mooi vind aan deze methode is dat hij heel makkelijk te begrijpen is. Het werkt met acht persoonlijkheidstypes. De basis is een kleurenmodel dat bestaat uit de vier basiskleuren blauw, rood, geel en groen.’

Kempinga: ‘Niemand is alleen maar ‘rood’ of alleen maar ‘blauw’, iedereen heeft verschillende trekjes. Maar neem rood: positief gezien ben je dan wilskrachtig, prestatiegericht, veeleisend. Maar op een slechte dag vertaalt dat zich in agressiviteit, drammerigheid, intolerantie. Goed als je weet dat je dat in je hebt.’

 

We hebben het nog steeds over werksituaties?

 

Van der Heijden: ‘In eerste instantie wel. We merken wel dat mensen er ook in hun privéleven veel aan hebben. We vragen deelnemers om de uitslag van de test te delen met de mensen in hun omgeving. Steevast krijgen we terug dat zo’n 90 procent van de typering klopt. Wat we dan in groepen doen is praten over hoe de verschillende kleurvoorkeuren op elkaar reageren. Als jij, als voornamelijk ‘blauw’ persoon, erg houdt van netjes en precies werken, dan kun je soms moeilijk tegen een ‘geel’ persoon die vooral heel energiek is maar ook chaotisch. Mensen leren irritaties en reacties van zichzelf en van anderen herkennen, dus ja, daar kan je thuis ook wat mee.’

Kempinga: ‘En als organisatie heb je daar dus veel aan. Al twee schildersbedrijven en een bouwbedrijf hebben de training met Odette gedaan. De werknemers kwamen op een heel andere manier met elkaar in gesprek.’

Van der Heijden: ‘Je merkt dat mensen al snel met voorbeelden komen, hoe de een op de ander reageerde en wat ze daarbij voelden. Dat leidt tot beter begrip, betere communicatie en betere samenwerking.’

 

Maar wat doet Singel hier nu precies tussen?

 

Kempinga: ‘Wij pleiten dus al jaren voor functioneringsgesprekken in bedrijven. Wij hebben als bedrijf het doel om mensen aan vaste banen te helpen. We nemen ook geen vaklieden zelf in dienst. Na de vaste periode van uitlenen of detacheren moet in principe een vast contract volgen. Ik zeg: neem zo’n schilder mee in wat je van hem verwacht, stimuleer zijn persoonlijke groei, pas hem in je eigen organisatie in. Op een telefoontje van “doe mij vijf schilders, komende maandag beginnen”, gaan we niet snel in. Tenminste, we gaan in gesprek: wat zijn de bedoelingen en de verwachtingen? Denk niet dat je betrokken personeel zult hebben als je zelf niet betrokken bent. Een programma als dit kan bedrijven daarbij helpen. Als vervolgstap willen we ondernemers leiderschapstrainingen aan gaan bieden. Met elkaar in een workshop ervaringen uitwisselen. Ondernemers moeten vaak alles zelf bedenken. Het is prettig om te sparren met mensen in dezelfde positie.’

 

Is er interesse?  

 

Van der Heijden: ‘Enorm. We hebben er even de rem op gezet. Vooral de gratis zelftest (normaal kost die 265 euro ex btw, red.) wordt veel aangevraagd. Maar de mensen begrijpen dat het wel een serieuze aangelegenheid is. Je bent zo’n twintig minuten bezig. Het resultaat is een persoonlijkheidsanalyse van zo’n 16 pagina’s. Die kom ik, of mijn Insights-gecertificeerde collega, dan toelichten. Als er een traject met het personeel op volgt, is dat voor ons veel werk.’

Kempinga: ‘De gratis test is vrijblijvend. Ik vind het sowieso belangrijk om ondernemers te stimuleren om meer zelfinzicht te krijgen. Juist omdat ik weet hoeveel je dat kan helpen. Denk alleen maar aan klantcontacten, ook daar helpt het als je meer bewust bent van je eigen kwaliteiten en valkuilen en als je die van je opdrachtgever herkent.’

 

Foto:

Nico Kempinga (links) en Odette van der Heijden. Kempinga: ‘Als ondernemer heb ik zelf ook veel aan dit programma gehad.’

 

Foto: JMS


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Eisma ontwikkelt digitale Pocketguide voor BouwBeurs

Vakopleiding Cibap wil in 2028 verhuizen

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones