Alles is groot en indrukwekkend aan het conserveringswerk aan de Oosterscheldekering waar tot 2035 de bedrijven Van der Ende Steel Protectors Group en het Gelders Staalstraal- en Schildersbedrijf (GSB) werk aan hebben. De omzet en het aantal manuren bijvoorbeeld, maar ook het aantal eisen dat opdrachtgever Rijkswaterstaat aan het werk stelt.
De opdracht is gestart in 2014 en eindigt op 31 december 2035. Het is daarmee de grootste conserveringsopdracht die ooit in Nederland is uitgegeven. Bij de opdracht is een bedrag gemoeid van circa 45 miljoen euro.
Arjen Jeras geeft als project- en contractmanager leiding aan de OSK Conserveringsgroep bv, waarin Van der Ende en GSB de krachten voor dit project gebundeld hebben. Hij licht de opdracht toe: ‘Rijkswaterstaat heeft een zogenaamd Geïntegreerd Contract opgesteld, volgens de UAV-gc 2005. In deze contractvorm wordt een heel scala aan eisen en voorwaarden gesteld waaraan de aannemer bij oplevering aantoonbaar dient te voldoen. Dat zijn functionele eisen maar, in dit geval, ook heel veel specifieke eisen. Alle stalen onderdelen van de Oosterscheldekering dienen zodanig behandeld te worden dat de (nieuwe) verflaag 20 jaar gegarandeerd is. Hoe de OSK Conserveringsgroep dat wil uitvoeren wordt in principe aan ons overgelaten. Al moet er bijvoorbeeld wel een onafhankelijke Technisch Inspectie Specialist aanwezig zijn die laagdikte en applicatie controleert (in dit geval is dat Serviel Smolders jr. van Smolders SSO, red). Die vrijheid lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar het brengt heel grote verantwoordelijkheden met zich mee. De aannemer moet namelijk zelf alles ontwerpen, testen, keuren en borgen op het gebied van kwaliteit, veiligheid, milieu, verkeersdoorstroming, arbo, et cetera.’
De Oosterscheldekering is na de watersnoodramp van 1953 gebouwd en maakt deel uit van het toen ontwikkelde Deltaplan. De kering bestaat uit 62 schuiven die bij dreigende overstroming kunnen worden neergelaten om Zeeland en het verre achterland te beschermen. Ook is er een verkeersweg waaronder een brede verkeerskoker loopt (groot genoeg om doorheen te lopen of te fietsen). Die biedt ruimte aan alle bekabelingen die naar de schuiven lopen. Via de verkeerskoker kan het onderhoudspersoneel ook de pijlers bereiken. Naast de verkeersweg en de verkeerskoker ligt een uitkragende ‘werkweg’, speciaal voor het werkverkeer, maar waar ook fietsers mogen rijden.
De conserveringsgroep moet, naast aan de reguliere wet- en regelgeving, contractueel ook aan speciale voorschriften voldoen. Die zijn beschreven in het document ‘Werken op de Oosterscheldekering’, speciaal voor bedrijven die aan de kering werken. Jeras: ‘Dat zijn zo’n beetje 121 extra eisen die voor elk onderdeel van de kering gelden. Ze gelden naast de technisch inhoudelijke eisen waaraan het nieuwe werk dient te voldoen. Wanneer je alle van toepassing zijnde eisen koppelt aan alle aanwezige objecten, kun je uitrekenen dat het aantal eisen waaraan de schilders zich dienen te houden voor het totaal van alle elementen van de Oosterscheldekering neerkomt op circa 50.000. Een enorme hoeveelheid.’
Als voorbeeld noemt hij het tonnage van een kraan: ‘Het gewicht dat de werkweg kan dragen is beperkt tot een bepaald maximum. Ook zijn er bepaalde vlakken waar de kranen mogen afstempelen. Dat betekent voor ons dat we niet alleen materieel met het juiste tonnage moeten bestellen, maar ook dat we controleren en achteraf aantoonbaar maken dat de afgesproken kraan ook daadwerkelijk geleverd wordt. En op de juiste plek wordt gestempeld. We maken veel foto’s. In dit geval van het kenteken en van de machine zelf. Ook vinken de voormannen elke dag lijsten af en vullen ze in. Deels met zaken die ze gewend zijn, zoals temperatuur en luchtvochtigheid, maar ook met tal van andere zaken die met veiligheid van doen hebben.’
Arjen Jeras, eigenaar van projectadviesbureau Jeras in Middelburg, had voorheen vooral ervaring in de infrastructuur. ‘Daar begeleiden we complexe projecten zoals de aanleg van wegen en aqua- en viaducten. Het belangrijkste is dat je vanaf de start van het project alle eisen uitgebreid in kaart brengt en analyseert op haalbaarheid en aanpak. Denk aan milieuvergunningen. Of bijvoorbeeld aan bepalingen over de verkeersdoorstroming. De eis is dat de op werkweg geparkeerde voertuigen en het geplaatste straalmaterieel een minimale doorgang van 130 cm voor het verkeer moeten vrijlaten. Als je lichtvaardig met dit soort dingen omgaat en denkt: “dat zien we dan wel weer” wordt het onherroepelijk een rommeltje en gaat het zeker een keer fout. En dan zijn de gevolgen niet te overzien. Zoiets lukt niet meer met een paar excellsheets, daar is het te gecompliceerd voor. Wij gebruiken daar de systems-engineering tool Relatics voor. In deze online database zijn alle eisen en objecten gekoppeld en komen ook alle documenten, ontwerpen, keuringen, oplever- en afleverdossiers te staan.’
Waterkrachten
De Oosterscheldekering is bedoeld om Zeeland te beschermen tegen overstroming. Wanneer het water in de Noordzee te hoog komt te staan (bijvoorbeeld door een combinatie van springtij en storm), sluiten de 62 schuiven en vormen zo een keermuur tegen het water. De Oosterscheldekering omvat de waterwegen Roompot, Hammen en Schaar. Van deze schuiven zijn 32 schuiven aan groot onderhoud toe. Ze worden kaal gestraald en voorzien van een drielaags (Jotun) verfsysteem. De rest van de schuiven krijgt een onderhoudsbeurt: schoonstralen met hoge druk, bijplekken en schilderen (met kwast, roller en waar mogelijk met de verfspuit). De schuiven mogen alleen tussen april en oktober uit bedrijf worden genomen, en slechts een beperkte totale hoeveelheid vierkante meters aan schuifoppervlak mag tegelijk buiten bedrijf zijn. Om de schuiven te kunnen conserveren, worden ze tot net boven het hoogste waterniveau opgetrokken. Daaromheen komt een speciaal voor dit doel ontworpen hulpconstructie waarin de steigers geplaatst worden. Zo kan onder geconditioneerde omstandigheden gewerkt worden.
Foto:
Zicht op het werk: één schuif is al helemaal klaar. Verderop is er één ‘ingepakt’ in een constructie
Foto: JMS