Dankzij de schilders van Jansen Wehl staan de 26 rietgedekte, monumentale huurwoningen in woonwijk Het Strooien dorp in De Steeg weer strak in de verf. De eigenaar, woningcorporatie Vivare, ziet de wijk als een van de ‘parels’ in de Gelderse regio.
Er zullen maar weinig huurwoningen in Nederland zijn, waarvan het exterieur er zó stijlvol uitziet als die in het zogenoemde ‘Strooien dorp’ in het Gelderse De Steeg: 26 fraaie, rietgedekte, monumentale woningen, die strak in de verf staan. Wie niet beter weet, denkt dat het hier gaat om wooneenheden in het koopsegment. “Een groter compliment kun je ons niet geven”, zegt werkvoorbereider vastgoedbeheer Willy van Haren van woningcorporatie Vivare glimlachend. “Onze corporatie heeft een sociaal hart. Voor het onderhoud van een uniek, beeldbepalend wijkje als Het Strooien dorp hebben we dan ook graag wat extra geld over. Het is een van de parels van ons woningbezit.”
Historie
Het Strooien dorp is een van de mooiste overgebleven arbeiders- en middenstandswijken uit het interbellum in de gemeente Rheden. Dit, vanwege de grote architectonische en cultuur- en sociaalhistorische waarde. De wijk staat dan ook op de gemeentelijke monumentenlijst. Het Strooien dorp, met zijn typische rieten daken, werd in 1921 gebouwd voor personeel van het nabijgelegen Kasteel Middachten, als eerste volkshuisvestingproject van de gemeente Rheden. Aan de Bentincklaan verrezen destijds 22 rietgedekte sociale huurwoningen die in een U-vorm werden gebouwd en 4 aparte woonboerderijtjes met een kleine stal voor een paar stuks vee. Jaren later deed de gemeente het Strooien dorp over aan woningcorporatie Vivare, die hiervan nog steeds de trotse bezitter is. In 2004 was het tijd voor een grondige renovatie, ook om het wonen voor de huurders brandveiliger en comfortabeler te maken. Onlangs vond de eerste schilderonderhoudsbeurt sedertdien van het exterieur van de 26 woningen plaats. Jansen Schilders- Afbouw- en Vastgoedonderhoud uit Wehl, onderdeel van Lenferink Schilders – Afbouw en vastgoedonderhoud, voerde dit project uit.
Schilderwerk
“We hebben gekozen voor een 2,5 beurt. Daarmee hopen we de woningen minimaal de eerste zes jaar niet weer te hoeven laten schilderen”, zegt opzichter vastgoedbeheer Ronald Tousain van Vivare. Zijn collega Van Haren knikt. “Over drie jaar beginnen we weer met conditiemetingen om de vinger aan de pols te houden van de staat van het schilderwerk. Waarom we voor Jansen Wehl hebben gekozen? Dat is gebeurd op basis van een aanbestedingstraject. Het bedrijf voert al jarenlang projecten voor ons uit.” Het schilderwerk werd in het winterseizoen uitgevoerd. Jansen Wehl verricht het onderhoudswerk in deze periode standaard onder geconditioneerde omstandigheden. “De weersomstandigheden waren echter van dien aard, dat er deels kon worden afgeschermd met zelfdragende constructies. En omdat de rietgedekte daken een enorme overstek hebben, was afscherming bij diverse geveldelen niet eens nodig”, vertelt bedrijfsleider Wouter Teitink van Jansen Wehl. “In totaal hebben we vijf weken aan het project gewerkt.” De vijf ingezette schilders hoefden uitsluitend houten geveldelen te schilderen: deuren, kozijnen, overstekken, dakkapellen en betimmeringen. “Op sommige plekken stuitten zij op verfonthechting en houtrot, wat ze meteen herstelden. We hebben alle houtwerk afgewerkt met Sigma S2U Allure Gloss, een duurzame, oplosmiddelhoudende hoogglans lakverf geschikt voor 4-seizoenen onderhoud”, zegt Teitink. “Het geheel ziet er nu weer uit als een plaatje.” Van Haren knikt en benadrukt dat het schilderwerk geen routineklus was. “Zo moesten de roeden worden besneden en zaten er veel profileringen in de deuren. Dat vraagt vakmanschap.”
Leefbaarheid
Commercieel manager Jan Pekel van Lenferink spreekt zijn bewondering uit over het feit dat Vivare in deze tijd van recessie niet bezuinigt op onderhoud aan het Strooien dorp. Toussain licht toe: “We hebben bepaalde wooncomplexen, waarbij we niet uitsluitend naar het rendement, maar vooral ook naar het sociale aspect kijken. Het Strooien dorp is daarvan een voorbeeld. Door deze beeldbepalende woningen goed te onderhouden, dragen we als corporatie bij aan de leefbaarheid van de wijk.” Vivare gaat daarmee verder dan zich louter op onderhoud te focussen. “Elke bewoner is in onze ogen een klant en daarop moet je zuinig zijn.”