In Nijmegen voert Uw Schilder uit Rijssen in onderaanneming energetische maatregelen uit aan ruim 300 woningen: glasvervanging, schilderwerk en het verwijderen van asbesthoudende glaskit. ‘Op zich draaien we daar onze hand niet voor om. Wel moet de afstemming met de overige onderhoudspartijen en bewoners goed zijn.’
Een Overijssels vastgoedonderhoudsbedrijf in Nijmegen. Dat is niet naast de deur. ‘Klopt, maar ook makkelijk te verklaren’, vertelt Jan Ligtenberg, directeur van Uw Schilder, ‘Hoofdaannemer is Nijhuis Apeldoorn, onderdeel van Nijhuis Bouw met het hoofdkantoor ook in Rijssen. Veel medewerkers voor Nijhuis Apeldoorn komen uit Rijssen. Het zal begrijpelijk zijn dat we elkaar en elkaars kwaliteiten en competenties redelijk goed kennen. We hebben al vaker samengewerkt. Er ligt een prima vertrouwensbasis.’
Opdrachtgever is de Nijmeegse woningcorporatie Talis. De opdracht betreft het energetisch onderhoud aan een drietal projecten van vergelijkbare etagebouw. Het eerste project, vorig jaar zomer gestart aan de Kannunik Mijlinckstraat betreft 39 woningen; het tweede aan de Jadestraat telt 167 woningen en het laatste, aan het Knollenpad, 100 woningen. Dit laatste project is nu in uitvoering en wordt eind maart opgeleverd.
De woningen hebben als voordeel dat de werkzaamheden aan zowel voor- als achterzijde van de woningen overdekt zijn. Ligtenberg: ‘Niet dat er specifiek op is geworven, maar weersomstandigheden hebben nauwelijks vat op ons werk. Daar waren we deze winterperiode buitengewoon blij mee.’
‘Wanneer woningen voor 1994 zijn gebouwd, is de kans levensgroot aanwezig dat er zich asbest in de bouwmaterialen bevindt. In dit geval bleek het de aanwezige asbest per project zich op verschillende plaatsen te bevinden. Bij het eerste project trof men geen asbesthoudende kit aan, bij het tweede project alleen bij de voordeuren en bij dit laatste project restanten in de kit in de raamkozijnen’, legt Arjan Nijland uit, uitvoerder voor Uw Schilder op de Nijmeegse projecten. Ligtenberg: ‘Daarom hadden we de post glasvervanging op voorhand geoffreerd voor zowel mét als zonder asbestsanering. Monsters en laboratoriumtests wezen uit dat de kit asbest bevatte, met het blote oog niet te zien. Daarom behandel je alle kit als asbesthoudend.’
Uw Schilder is gecertificeerd voor het verwijderen van asbest klasse I, waarbij het asbest in het materiaal, in dit geval de oude glaskit, is opgesloten (hechtgebonden). Voor het verwijderen van houthoudend plaatmateriaal met losse vezels geldt klasse II. Dit werd op dit project door een specialistisch asbestsaneringsbedrijf verwijderd. Nijland: ‘Onze jongens dragen tijdens het verwijderen met krabber, föhn en stofzuiger beschermende kleding en een halfgelaatsmasker (snuitmasker). Voor klasse II zijn aangeblazen volgelaatsmaskers noodzakelijk.’
Tijdens de zogeheten ‘leansessie’, waarbij de werkzaamheden van alle onderhoudsdisciplines in tijdvakken zijn vastgelegd, is bepaald dat Uw Schilder de vrijdag gebruikt voor het verwijderen van het asbest. Ligtenberg: ‘Elk bedrijf heeft in dit schema zijn eigen kleur. Die planning is heilig. Externe (weers)omstandigheden los je zelf op, bijvoorbeeld door extra afscherming of heaters. De planning staat.’
Nijland: ‘De vloer is bij het verwijderen van het asbest ruim afgeplakt met een folie om de kit op te vangen. Die folie vouwen we na de kitverwijdering dicht en voeren die af volgens de geldende richtlijnen. We plaatsen schermen en zetten het werkgebied af met linten.’
Ligtenberg: ‘Dat wij gecertificeerd zijn om asbest te verwijderen, naast glasvervanging en schilderwerk op dit project, heeft als voordeel dat we de werkzaamheden logistiek goed op elkaar af kunnen stemmen. Anders zou ook hiervoor een aparte asbestsaneerder moeten laten komen. Nu hebben we alles in één hand. Daardoor hebben de bewoners de minste overlast en kunnen we het werk in één dag klaren.’
Voor het verwijderen en aanbrengen van het glas op begane grond, de eerste en tweede verdieping is een autoverreiker met machinist ingehuurd. De noodzakelijke glaslatten voor het project zijn in de werkplaats in Rijssen op maat gemaakt, de kopse kanten zijn afgerond, voorbehandeld en gebundeld per woning en per kozijn aangeleverd.
Om de bewoners daarbij zoveel als mogelijk te ontlasten, is een noodtrap naar balkons op de eerste verdieping gemaakt. Ook zijn de schotten tussen de individuele balkons tijdelijk weggehaald zodat de medewerkers van de onderhoudsbedrijven zo min mogelijk via de woningen van de bewoners hoeven te werken. Nijland: ‘Dat dit gewaardeerd is, blijkt wel uit het bewonerstevredenheidscijfer van de bewoners. Tot dusver scoren we een ruime 8.’ Ligtenberg: ‘Omdat je in een bewoonde omgeving werkt, zet je hier sociaalvaardige medewerkers in die onder alle omstandigheden rustig en gepast reageren.’
Opmerkelijk vindt Ligtenberg de keuze voor de afwerking: ‘Gekozen is voor S2U Allure Satin van Sigma Coatings. Geen hoogglans. Omdat alle deuren zijn vervangen die af fabriek zijn voorzien van een niet hoogglanzend watergedragen verfsysteem, lakken we de kozijnen in zijdeglans af. Het voordeel is: je ziet minder oneffenheden én deze verf is tot 0°C aan te brengen.’
Nijland en Ligtenberg zijn trots op deze opdracht. Nijland: ‘Als het systeem klopt, en dat klopt tot dusver, is er geen vuiltje aan de lucht. Een kwestie van de goede partijen en de juiste mensen bij elkaar zoeken, harde afspraken maken en je er aan houden.’ ‘En dat is geen vanzelfsprekendheid’, vult Ligtenberg aan.
Foto:
De woningen leende zich bij het glasplaatsen uitstekend voor het werken met een verreiker
Foto: Arjan Nijland