Per februari gaat Sikkens ready mixed buitenlak verkopen via de bouwmarkt. Reden? De consument koopt steeds meer verf via de bouwmarkt en je moet zijn waar de consument is, stelt Sikkens. Wordt hiermee de grens tussen de verkoop van professionele verf en de dhz-kwaliteiten opgeheven? Ja en nee. De professionele kanalen, de schilder en de verf- en behangspeciaalzaak, hebben wel wat bedenkingen. Aan de andere kant: ‘Wij zagen het al 20 jaar aankomen.’
De kogel is door de kerk. Per februari gaat AkzoNobel in een aantal bouwmarkten Sikkens RM Buitenlak aanbieden. RM staat voor Ready Mixed: in totaal 14 kleuren plus grondlakken in wit en grijs in een verpakking van 750 ml, voor een adviesprijs van € 39.95. Daarmee is de verf duurder dan Flexa, hét merk van AkzoNobel voor de dhz-sector. Steeds meer verf wordt via de bouwmarkt verkocht en daar moet je op inspelen, stelt Sikkens. Het merk is officieel ‘voorbehouden’ aan de professionele schilder, de verfgrossier en voor wat de consument betreft de verf-en behangspeciaalzaak (vbs). Is dat nu voorbij? Volgens Kim Potters, Marketing Director AkzoNobel Decorative Paints Nederland, verandert er niets aan de distributiestrategie en kunnen de verfspeciaalzaken zich blijven onderscheiden ‘door middel van service, advies en assistentie’, zo zegt zij in Eisma’s Schildersblad van afgelopen december.
Service, advies en assistentie, het zijn de woorden die ook concurrent Sigma gebruikt als gevraagd wordt naar de specifieke positie van de verf- en behangspeciaalzaak. In een artikel in het vakblad Mix van afgelopen september zegt Frank Dikhoff, Sales Director DIY bij PPG: ‘Goed advies is belangrijk. Daarom kiezen wij voor selectieve distributie.’ Het artikel gaat uitgebreid in op het verschuiven van de grenzen tussen de verkoop van professionele verf en dhz-verf en de daarbij behorende verschillende kanalen. Professionele verf is voor de schilder en de speciaalzaak; de verf voor de consument kan gekocht worden in de bouwmarkt.
Professionele verf kán verwerkt worden door de handige doe-het-zelver, maar daar hoort een goed advies bij. Dat advies wordt gegeven door de winkelier die ondersteuning krijgt van de fabrikant door middel van training, kleurenwaaiers, displays en eventueel een mengmachine. Die winkelier staat in de speciaalzaak en dat is niet de medewerker op de vloer in de bouwmarkt, zo stellen vertegenwoordigers van de twee grote verffabrikanten.
Maar buiten de muren van die zaken is internet alom aanwezig en online kan iedereen vrijwel iedere professionele verf direct bestellen, dus ook Sikkens en Sigma. Zowel de fabrikanten als schilders en eigenaren van speciaalzaken zijn hier, generaliserend gesproken, niet zo blij mee. Tegelijkertijd accepteren zij het als feit, maar de manier waarop je hier tegenaan kijkt en mee omgaat verschilt, zo blijkt uit een rondje bellen. Uit verhalen van schilders en winkeliers lijkt het erop dat Sikkens wat rekkelijker is en dat Sigma niet zomaar alles accepteert. Sigma houdt nog steeds ondubbelzinnig vast aan de gescheiden verkoopkanalen van professionele en dhz-verf. Sommigen zeggen dat Sigma sterk is in de vbs en daarom deze winkeliers koestert. Daarbij vullen anderen aan dat Sikkens al veel langer in een aantal bouwmarkten aanwezig is en dat daarom ‘veel speciaalzaken steeds minder Sikkens willen verkopen.’ De gezamenlijke eindconclusie van de ondervraagde schilders en vbs-ers is: de fabrikant maakt een grote plas verf en wil die kwijt. ‘Maakt niet uit op welke manier.’
‘Het maakt mij niet uit’
Het feit dat Sikkens een aantal buitenlakken gaat aanbieden in de bouwmarkt is voor veel schilders geen reden tot zorg. Winkeliers met een verf- en behangspecialzaak zijn genuanceerder want bij professionele verf hoort een professioneel advies, zo stellen zij. De marges op verf zijn al niet zo groot en wat gebeurt er als die bouwmarkten gaan stunten met de prijs? SchildersVakkrant peilde de stemming bij een aantal schilders en speciaalzaken.
‘Ik heb er geen moeite mee en ik kan mij wel voorstellen dat Sikkens dit doet. Akzo heeft het goed uitgelegd en het was voor mij geen verrassing. Het prijsniveau is hetzelfde als bij de andere lakken en ik heb begrepen dat wij het ook kunnen kopen.’ Maurits Pelgrim van ‘schildersbedrijf Pelgrim, woon-, project- en verfwinkel’ in Westervoort is vrij laconiek over de stap van Sikkens om verf via de bouwmarkt te gaan aanbieden. ‘Het is reclame voor een goed merk, maar ik juich het niet toe.’ Deze dubbele boodschap is typerend voor veel schilders en vooral voor eigenaren van een verf- en behangspeciaalzaak; men erkent de kwaliteit van de verf, weet dat het merk een goede naam heeft bij professional en consument, maar is niet blij met het feit dat het merk in de bouwmarkt komt te staan. Want iedereen kent de kortingsacties van deze retailketens en daar kan een zelfstandige schilder nooit tegenop, ook niet als je een winkel hebt en aangesloten bent bij een vbs-organisatie.
Koen Michiels van glas- en schildersbedrijf Michiels in het Brabantse Reusel is explicieter in zijn uitlatingen. ‘Wij hebben een winkel en dan is het klote. Nu hanteren zij een adviesprijs van € 39.95. Over twee weken is het 20% korting en over een half jaar 40%. Weet u wat het is? Sikkens maakt verf en dat moet verkocht worden. Steeds meer vbs-zaken keren zich af van Sikkens. Wij zijn van oorsprong een Sikkens-winkel, maar daar is de laatste 15 jaar Sigma bij gekomen. Sigma werkt nog echt voor de vbs-zaak. Maar de vraag is nog voor hoe lang.’
Chris Truijen van het gelijknamige schildersbedrijf uit Stramproy mag het label Sikkens Quality Painter voeren. Hij is niet bekend met het besluit van Sikkens, maar herkent het idee erachter. ‘De prijzen zijn al jaren geleden prijsgegeven en daarom zit ik regelmatig met leveranciers aan tafel. Of ik ga overstappen op een ander merk? Dat zou best kunnen. Maar als de prijs hetzelfde is, maakt het mij niet uit.’
Maarten Scheffers is eigenaar van Multimate in Eindhoven en startte vorig jaar met een shop-in-shop van Decorette van 250 m2. Binnen de bouwmarkt heeft hij nu een speciaalzaak die in de jaren zestig ooit werd opgezet door Sikkens. Scheffers verkoopt als Multimate al langere tijd zowel Sikkens als Sigma, vóórdat Decorette in huis werd gehaald. Scheffers: ‘Sigma is sterk vertegenwoordigd in de regio Eindhoven en ik heb sinds twee jaar Sikkens omdat zij een nieuw verkooppunt zochten toen er hier een wegviel. Sikkens heeft hun voornemen van tevoren goed uitgelegd en zij begrijpen de gevoeligheden. De prijsstelling ligt gelijk met de Sikkens producten op mengbasis en ik hoop dat ze het niet te grabbel gooien, daar ben ik als de dood voor.’
Daarbij verwijst Scheffers naar de verschillen tussen de bouwmarkten. ‘Bij Multimate gaat het om lokale ondernemers en er zit gemiddeld meer kennis dan bij Praxis of Gamma. Bij Intergamma (moederbedrijf Gamma en Karwei, AG) en Maxeda (Praxis en Formido) wordt meer centraal gestuurd en als er gesneden moet worden in de kosten kijken zij direct naar het personeel.’ Tot slot wil Scheffers nog wel wat kwijt wat iedereen al wist: ‘Praxis verkoopt via de webshop al lang Sikkens-verf.’