Ga naar hoofdinhoud

Project vraagt om verdergaand onderhoud


Zo’n 65 jaar geleden werd dit bankgebouw aan de Utrechtse Maliebaan voor het laatst geschilderd. En de laatste 10 à 15 jaar helemaal niet meer. Aan ESJ Schilders de taak om dit rijksmonument weer te laten stralen. Dankzij vaktechnisch advies gaat dat goed komen.

‘NEN 2767 Conditiemetingen, daar werken we steeds meer mee’, vertelt Eduard Drees van ESJ Schilders (Rondom goed in Onderhoud) in Harderwijk. ‘We hebben ons daar in gespecialiseerd. We hebben een geregistreerd deskundige in huis, geregistreerd in het register van Sertum, Instituut Onderhoudskundigen Vastgoed en in het VGME-register (Vastgoed Management Expert, red). Hij mag zich dus Integraal Adviseur Vastgoed IAV én Integraal Inspecteur Vastgoed IIV-B (bouwkunde) noemen. Dat betekent vooral dat we met de hulp van zijn deskundigheid opdrachtgevers objectief kunnen adviseren over het behoud van hun vastgoed, op basis van een objectieve inspectie. We maken daarbij gebruik van de RgdBOEI-methodiek, een systematiek waarbij geïnspecteerd en geadviseerd wordt op de aspecten Brand, Onderhoud, Energie en Wet- en regelgeving, waarbij de NEN 2767 wordt gebruikt voor de onderhoudsinspectie.’ RgdBOEI, is een door de Rijksgebouwendienst vastgelegde inspectie- en adviesmethodiek voor alle bouwdelen en gebouwgebonden installaties. Deze inspectiemethodiek kijkt dan ook verder dan alleen het onderhoud.

Kaalgehaald, hout gerepareerd, geschilderd en in dit geval voorzien van zinken zijwangen In zo’n 10 jaar of meer was niets meer aan het schilderwerk gedaan Stopverf vernieuwd en ook hier helemaal kaal geweest. Het resultaat straalt De voorkant van het kantoor in zwaar beveiligde steigers. Het gaat om een bankgebouw

Kennisaanbieder

Al met al klinkt dat als wel heel veel deskundigheid voor een vastgoedonderhoudsbedrijf. Is dat nou wel per se nodig? Drees: ‘Wij geloven dat de vraag naar kennisaanbieders in plaats van capaciteitsaanbieders toeneemt. Wij onderscheiden ons graag door het leveren van kennis en het meedenken in het efficiënt onderhouden van vastgoed.’ Het geval van het kantoorgebouw in Utrecht bewijst het. ESJ Schilders verwierf de opdracht nadat er al een bestek geschreven was door de verfleverancier. Dat verfbestek ging uit van een 2,5 beurt. Bij de opstart van het werk en het uitvoeren van de juiste voorbehandeling, kom je er dan al snel achter dat zo’n overschilderbeurt niet genoeg is. Maar je staat dan al op achterstand, want de opdrachtgever gaat uit van dat verftechnische bestek en de bijbehorende kostenberekening. Dan is het wel heel prettig als je een objectieve conditiemeting kunt doen en je bevindingen in een duidelijk rapport kunt overleggen. Onze conclusie was dat de voorgestelde behandeling onvoldoende was. De beste oplossing was: al het houtwerk kaal maken, houtrot saneren, en het verfsysteem helemaal opnieuw opbouwen. Daarvoor hebben we onder andere ook nauwgezet onderzoek gedaan naar de verflagen. Zo kwamen we er achter dat het verfsysteem dat er nu op zit waarschijnlijk 65 jaar geleden is aangebracht, en daarna alleen met enige regelmaat is overgeschilderd.’

 

Ingrepen op basis van eigen inspectie

Voor iedereen die het pand bekijkt is wel duidelijk dat er een heel lange tijd helemaal niet meer geschilderd is. Aan de daklijsten en overstekken, de 18 dakkapellen en de ongeveer 50 enorme ramen, onderverdeeld in door roeden gescheiden ruitjes. ‘Zo’n zeventig procent van de stopverf van die ruitjes gaan we ook allemaal uitkrabben en opnieuw stoppen’, aldus Drees. ‘Dat kwam ook weer uit onze koker, op basis van onze eigen inspectie. Omdat het een monument is, is besloten het glas niet te vervangen, maar de stopverf was in een zodanige conditie dat je beter grotendeels nieuwe kunt aanbrengen.’

 

Afspraken vooraf maken

De verffabrikant gaat dus per saldo flink meer product voor dit project verkopen dan in de eigen bestekken voorspeld was. Drees: ‘Ook in de verfwereld is de concurrentie moordend, dus technisch adviseurs zijn altijd bevreesd dat hun bestek de klant te duur zal zijn. Het commerciële belang van de fabrikant gaat dan boven de advieskwaliteit. Daarbij zijn wij als bedrijf al helemaal niet gecharmeerd van goedkoop inschrijven en dan opplussen via meerwerk. Wij hebben als filosofie dat we met de klant van te voren zo goed mogelijke afspraken maken. Dan weet niet alleen de klant waar hij aan toe is, maar wij van onze kant ook. Het is gewoon gaaf om zo’n traject met zo’n klant als deze in te gaan en samen overeenstemming te bereiken over de beste behandelmethode en het dan ook zo mooi mogelijk te gaan maken.’

 

Klant heeft voorkeur voor onafhankelijk advies

En hoe het zal gaan worden, daar is al wat van te zien als SchildersVakkrant de hoge zeer goed beveiligde (we zijn tenslotte bij een bank) steiger beklommen heeft. Aan een zijde is ESJ Schilders zo goed als klaar met het schilderwerk aan de dakkapellen. Het team, onder projectverantwoordelijke Michael Solleveld heeft met veel zorg, aandacht en deskundigheid houtrot verwijderd, er deelvervangingen gedaan en houtrotreparaties uitgevoerd. Daarna is op het kale hout een compleet nieuw drielaags hoogwaardig verfsysteem opgezet. Drees: ‘We verwerven steeds vaker projecten op basis van onze eigen, op NEN-normering gebaseerde inspecties en adviezen. Bij de overheid, bij beleggers, vastgoedeigenaren en beheerders van VvE’s. Je ziet dat mensen graag een onafhankelijk advies krijgen waar ze zelf in kunnen sturen. Wij zijn daar ook heel duidelijk in. We hadden het bankgebouw ook volgens het verfbestek kunnen schilderen, maar dan geven wij daar geen garantie op. Gewoon omdat wij uit onze gegevens weten dat we dan onvoldoende grip hebben op de conditie van de ondergrond en er dus schades kunnen optreden die wij niet voor onze rekening kunnen nemen. Zo’n constatering moet je de klant in alle redelijkheid en duidelijkheid kunnen voorleggen. Het is geweldig dat we met de opdrachtgever in een bouwteam een andere keuze hebben kunnen maken, want zo’n prachtig pand als dit kan er met de goede behandeling weer geweldig uitzien en er dan voor heel veel jaren tegen kunnen.’


Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

HJL Groep uit Havelte is nu ERM-gecertificeerd

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones


Naar archief >