Ga naar hoofdinhoud

Relatiegeschenken: tot hoe ver kun je gaan?


Plat gezegd: een beetje stroop rond de mond smeren kan het gedrag van klanten beïnvloeden. Een relatiegeschenk is toegestaan, zelfs fiscaal aftrekbaar. Steekpenningen (al lang) niet (meer). Elke ondernemer heeft ermee te maken. Ieder vanuit zijn eigen specifieke bedrijfsvoering. Hieronder drie willekeurige reacties vanuit drie verschillende disciplines.

De Vrienden van Trimetal

Want hoe zit dat met het De Vrienden van Trimetal? Daar nodigen ze rond de duizend schilders met partner uit voor een buffet en optredens van populaire locale artiesten. De verfproducent pakt behoorlijk uit. Als dat geen stroop om de mond smeren is! ‘Voor ons is persoonlijke klantenbinding erg belangrijk’, vertelt supportmanager Gerard van der Stelt, ‘Deze activiteit past binnen ons loyaliteitsprogramma. Al ons handelen, ook dit loyaliteitsprogramma houden we tegen de ‘Code of conduct’ aan van AkzoNobel, de gedragscode voor alle medewerkers en daarmee alle activiteiten van AkzoNobel-merken.’ Die gedragscode helpt bij de uitvoering van alle taken volgens de normen en waarden van de onderneming. Daarin worden de grenzen aangegeven hoe in dit soort situaties te handelen. ‘Daarop worden we elk jaar getoetst. Met De Vrienden van Trimetal willen we onze afnemers een leuke avond bezorgen: lekker eten, een drankje en leuke optredens. We voelen dat we dat aan onze trouwe klanten verplicht zijn. De kosten worden voor de helft door Trimetal en voor de helft door onze grossiers gedragen. We pakken inderdaad groots uit, maar we doen dit dan ook maar een keer per jaar.’

 

Bas van der Geest

Bas van der Geest is zowel mededirecteur van schilders- en onderhoudsbedrijf Gebr. van der Geest in Enschede als van Rolsma Advanced Biobased Paints, producent van lijnolieverven. Van der Geest heeft zogezegd verschillende petten op, die van opdrachtnemer en die van verfproducent.
Wat komt Van der Geest in de praktijk zoal tegen? ‘Sinds de periode van vóór de Bouwfraude hoor of zie je nagenoeg niets meer. Dat is passé. Gelukkig maar. Het lijkt me ook erg onrustig om met dubbele agenda’s te werken. In ons bedrijfsbeleid zijn we daar ook zeer uitgesproken over. Het mag niet en het kan niet. Ook die ouderwetse relatiegeschenken hebben we al lang geleden afgeschaft. Bovendien zie je steeds meer bedrijven die zich als mvo-bedrijf profileren (maatschappelijk verantwoord ondernemen) en de drie p’s, people, planet en profit als uitgangspunt hanteren. Wat niet wegneemt dat ik een etentje met een opdrachtgever na de eindoplevering van een project alleszins binnen het fatsoenlijke zie. Niets mis mee. En zoals met alles: het moet niet te gek worden.’

 

Hjalmar Bakker

Hjalmar Bakker, general manager van Combifit, leverancier van zo’n beetje alles wat met het plaatsen van glas te maken heeft, bedient kleine maar ook heel grote klanten. Het gaat om grote aantallen. Omgekeerd: producenten doen graag zaken met hem. Bakker: ‘Vroeger kwam het ongelukkige gehannes met relatiegeschenken vaak voor. Tegenwoordig nog wel, maar veel minder. Wij hebben dat binnen ons bedrijf volledig uitgebannen.’ Ook niet in de orde van grootte van een flesje wijn? ‘Nee, zelfs dat niet. En komt het voor dan neem ik het niet aan of geef het direct weg. Het heeft even geduurd, maar om die reden krijgen we nagenoeg niets meer. Men weet dat. Ook al onze medewerkers zijn op de hoogte van dit uitgangspunt. Wat telt zijn heldere afspraken die zich laten vertalen naar grote volumes en scherpe prijzen. Noem dat maar een relatiegeschenk, maar dan voor onze afnemers. Het voordeel komt bij de klant terecht. Daar gaat het toch allemaal om.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar

Een verfdiefstal met louter verliezers

SchildersVAKTV bij jongste schilderondernemer Dylan (17)

Digitaal platform voor ondernemers in problemen


Naar archief >