Ga naar hoofdinhoud

Renovatie buitengevel van iconisch pand


Een koppige drogist uit 1933 zorgt ervoor dat er een enorme hoogwerker moet komen. Anders kunnen de schilders de kozijnen van het ‘kooppaleis’ in de Haarlemse binnenstad niet schilderen. Het rijksmonument dat al een paar jaar leeg stond, wordt in enkele weken omgetoverd in een warenhuis van Hudson’s Bay.

 

Mirjam Nederstigt is namens projectbureau MVRO (Makers Van Retail Omgevingen) uit Geldermalsen als clustermanager verantwoordelijk voor alle bouwactiviteiten voor de Canadese winkelketen Hudson’s Bay in Nederland. En dat zijn er niet weinig. ‘Vorig jaar hebben we tussen maart en september 10 winkelpanden gerenoveerd. Dit pand in Haarlem is er één van drie, die we midden februari op zullen leveren.’

 

MVRO is gespecialiseerd in het ‘turn-key’ realiseren van winkelpanden. Dat gaat ver. Zoals, in het geval van het Haarlemse pand, vanaf de eerste sloop- en saneringswerkzaamheden tot en met de complete winkelinrichting. De mensen van Hudson’s Bay doen alleen de styling. Nederstigt: ‘We coördineren het project en we zoeken er gespecialiseerde aannemers bij. We werken dus niet met een hoofdaannemer, dat zijn we zelf. Doordat we rechtstreeks met de bedrijven werken kunnen we de uitvoering en de daarbij behorende kosten scherp monitoren.’

 

Voor het iconische gebouw in hartje Haarlem, ontworpen door architect J. Kuyt in 1934, werden destijds 22 huizen en winkelpanden gesloopt. Dat hadden er eigenlijk 23 moeten zijn, maar drogist Van der Pigge was koppig en wilde zijn winkel niet uit. Daarom werd het pand uiteindelijk om Van der Pigge heen gebouwd. Dat levert Gertjan Legters, projectcoördinator van Verhoeven Vastgoedverbeteraars, nu een uitdaging op. ‘De andere geveldelen kunnen we insteigeren. We verwijderen op alle verdiepingen het rode, ondoorzichtige glas dat er ooit in is aangebracht en vervangen het voor helder, getrokken en gelaagd monumentenglas. Veel van de historische, gebrandschilderde glas-in-loodpanelen waren zwart geschilderd om doorkijk te voorkomen. Daarvan hebben we de verflagen voorzichtig verwijderd. Waar het kapot is, herstellen we het glas-in-lood. We verrichten houtrotherstel en schilderen de kozijnen van binnen en buiten. Plaatselijk herstellen we het voegwerk en de natuurstenen gevels.’ Maar boven het pand van Van der Pigge kom je niet met een steiger. Er zal een hoogwerker moeten komen om vanaf het pleintje ernaast aan de gevel te kunnen werken.

 

Verhoeven werkt samen met ketenpartners. ‘We kregen deze opdracht in week 50 en de binnenzijde moest in eerste instantie in week 4 klaar zijn, de buitenzijde in week 10. Dat is gelukkig wel wat opgerekt, maar niet veel’, vertelt Legters. ‘Het uitnemen van het rode glas en in stopverf terugplaatsen van het monumentenglas doen nu de mensen van glashandel La Paloma in Apeldoorn. Dat is een lastig werkje, want de oude stopverf is keihard. Daarnaast komen we veel onvoorzien houtrot tegen. Op diverse plekken zaten lekkages. Aan de binnenkant hebben winkelkasten tegen die ramen gestaan. Daar kwam niemand bij. Nu dat verwijderd is zie je hoe erg de schade is.’
Een timmerman van Verhoeven doet de houtrotreparaties en de deelvervangingen. Verder komt overal het prachtige glas-in-lood weer tevoorschijn. Ramen die beschadigd zijn worden door Leenders Glas-in-Lood uit Nijmegen gerepareerd of opnieuw gemaakt. Het gevelherstel en het reinigingswerk, met stoom, is uitbesteed aan Venema Gevelrestauratie in Apeldoorn.

Nederstigt: ‘Dat is altijd een discussie: hoeveel van de houtrot kon je incalculeren, en hoeveel reken je als meerwerk.’ Er is elke maandag bouwoverleg tussen alle partners. Verhoeven kwam in beeld via de eigenaar van het pand, ASR Vastgoed. Nederstigt: ‘We kenden elkaar wel en we hebben ook wel eens elders met elkaar gewerkt. De waardering is wederzijds.’

Overigens werken maar liefst twee andere schildersbedrijven aan de binnenzijde. Nederstigt: ‘We hebben de verdiepingen om-en-om verdeeld. Dat geeft maximale mogelijkheden in de planning voor de vaklieden die weer achter de schilders aankomen. Als het ergens op een verdieping stokt kunnen ze elders door.’

 

Verhoeven heeft 6 schilders permanent bezig aan de binnenzijde, 4 aan de buitenzijde. Daarnaast werken 1 timmerman, 4 glaszetters, 2 glazeniers, 3 voegers, 1 reiniger en 4 steigerbouwers voor Verhoeven op dit project. De kozijnen worden in de voorgeschreven rijksmonumentale rode kleur geschilderd; met Sikkens Expres, een robuuste verf, vanwege het ongunstige seizoen.

 

‘We zetten complete gevels in één keer in de steigers, met 90 procent windreducerend gaas en een kap met krimpfolie om goede omstandigheden voor het schilderwerk te creëren. Het gaat om circa 4500 vierkante meter steigermateriaal. Tot een hoogte van 30 meter. Met de zware storm in januari hebben we aardig wat schade opgelopen. Logistiek is het voor onze steigerbouwers heel lastig’, vertelt Legters. ‘Er is overal om het pand heen druk verkeer. Aan- en afvoer van materiaal mag alleen op bepaalde tijden.’

 

Binnen stroomt dankzij het getrokken monumentenglas en het glas-in-lood prachtig licht naar binnen. Nederstigt: ‘Hudson’s Bay heeft in Canada een heel andere uitstraling. Voor Nederland is door het internationale architectenbuereau CRTKL een eigentijdse, Europese stijl ontworpen. De inrichting en de kleurstelling is daar op uitgezocht. De damesmodeafdeling wordt bijvoorbeeld heel licht, met een wit plafond, de herenafdeling heeft een donker plafond. In de retail wordt over alle details nagedacht.’

 

Foto:

De gevels worden door Verhoeven Vastgoedverbeteraars helemaal in de steigers gezet, met 90 procent windreductiegaas en kappen met krimpfolie. Bij één geveldeel kan dat niet, vanwege de drogisterij van Van der Pigge. Vanaf de overkant van de straat zal er een zeer grote hoogwerker moeten komen om boven het dak te kunnen werken.

 

Foto: JMS

 


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan