Onder de naam Window Care Systems werd Repair Care in 1989 opgericht. Het bedrijf introduceerde destijds een totaalaanpak voor het onderhoud van geveltimmerwerk op basis van epoxy. “Het begon allemaal met de ontwikkeling van een zeer vernieuwend concept”, vertelt Jos van den Berg, die in 2005 aantrad als algemeen directeur en zeven jaar daarna het bedrijf overnam.
“Onze groei van product- naar marktgeoriënteerde organisatie vormt de rode draad in onze ontwikkeling. We zijn nu meer dan ooit een aanbieder van een totaalconcept. Onze houtreparatieproducten zijn een onderdeel daarvan.”
Productontwikkeling
Tegelijkertijd is het productontwikkelproces intensiever dan ooit, stelt Van den Berg. “Waar R&D vroeger vooral gericht was op het testen van producten en applicaties, is onze volwaardige afdeling nu continu bezig met grondstofonderzoek. We ontwikkelen producten echt van begin tot eind.” De groei van R&D sluit, volgens hem, aan bij de steeds strenger wordende wetgeving, de toenemende aandacht voor veilig en gezond werken én bij de hang naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord.
“We lopen voorop als het gaat om biobased producten en hebben hiervoor net een nieuwe lijn gelanceerd”, zegt Van den Berg. “Verder is er, onder invloed van resultaatgericht vastgoedonderhoud en ketensamenwerking, meer verantwoordelijkheid bij vastgoedonderhoudsbedrijven komen liggen. Het draait steeds vaker om kwaliteit op de lange termijn. Daarom betrekken meer bedrijven ons vroegtijdig bij hun projecten.”
Toekomst
De toekomst van Repair Care ziet er, volgens Van den Berg, goed uit. “We gaan nog slimmer werken. Business intelligence is een van onze speerpunten: door slim gebruik van data ontwikkelen we steeds meer voorspellend vermogen. Zo kunnen we onze keuzes meer en meer baseren op feiten in plaats van op gevoel.”
Repair Care deinst niet terug voor vernieuwing. Ook geografisch gezien zijn grenzen zeker geen barrières. “We verwachten de komende jaren een sterke groei in Duitsland en Engeland, waar we nu ook al marktleider zijn”, vertelt Van den Berg. Zelf ziet hij de Verenigde Staten als mooie vervolgstap.
Eazyfix
Ook op andere gebieden timmert Repair Care stevig aan de weg. Vanuit dochteronderneming Repair Care Home werd vorig jaar Eazyfix gelanceerd, speciaal voor de doe-het-zelver. Het bleek, volgens Van den Berg, een goede zet. “Zo’n 60 procent van de woningen is particulier bezit. De doe-het-zelvers onder die woningeigenaren hadden tot nu toe nooit een goed houtreparatiemiddel tot hun beschikking. Met de ontwikkeling van Eazyfix is daar verandering in gekomen.” Eazyfix heeft een online platform met onder meer een kluscoach, handige video’s en een webshop. “Dit trekt veel bezoekers; gedeeltelijk doe-het-zelvers, gedeeltelijk mensen die houtreparatie liever uitbesteden. Die laatste groep kan via het platform direct een Repair Care-gecertificeerd bedrijf inschakelen.”