‘De Rembrandt van beton’, zoals het beroemde kunstwerk van de Fransman Jean Dubuffet (1901-1985) ook wel wordt genoemd, siert sinds 1974 de beeldentuin van het museum in Otterlo. Hele generaties hebben zich vergaapt aan en geklauterd op dit kunstwerk, een imposante combinatie van schilderkunst, sculptuur en architectuur.
Weer en wind en het intensieve gebruik hadden echter zware sporen achtergelaten op de zwart-witte publiekslieveling. Niet alleen de verfhuid verkeerde in slechte staat, ook het betonnen lichaam was aangetast. “Het beton was verzadigd door vocht”, vertelt Tanja de Boer, hoofd Collectie en Onderzoek van het museum op de Hoge Veluwe.
Het kunstwerk, 600 vierkante meter groot, werd geheel overkapt om te kunnen drogen en te restaureren. Met de modernste technieken is een intern afwateringssysteem aangelegd. Om tot de juiste waterdichte witte coating te komen, die tevens slijtvast is, werd AkzoNobel benaderd.
Schilderen
Uiteindelijk is gekozen voor Sikkens Wapex 647, een 2K polyurethaan vloercoating, dat in vier lagen wit is aangebracht door Verhoeven Vastgoedverbeteraars uit Arnhem. De finale was het schilderen, met dezelfde coating, van de 1,6 kilometer aan zwarte lijnen. Schilderstape was taboe.
Met koolstofkrijt werd uit de hand de belijning exact op de juiste plaats uitgezet, waarna – binnen de lijntjes – de ondergrond kon worden opgeruwd en de zwarte verf met de kwast is aangebracht.
@fotocredit:
Foto’s: Kröller-Müller Museum / Marjon Gemmeke