Ga naar hoofdinhoud

Restyling Osdorps businesscomplex


Structurele leegstand op bedrijventerreinen is een snel groeiend landelijk probleem. Schildersbedrijf De Boer Obdam ziet een nieuwe markt in het restylen van het exterieur van leegstaande bedrijfsgebouwen. “Hierdoor vergroot je de verkoop- en verhuurkans.” In Amsterdam nam het een bedrijfsverzamelcomplex onderhanden.

De laatste jaren neemt de leegstand van bedrijfspanden flink toe. Het totale leegstandspercentage op de 3.776 bedrijventerreinen die Nederland rijk is, bedraagt bijna 25 procent. Dat alles blijkt uit een recent grootschalig onderzoek van bureau Keala Research. De structurele leegstand op bedrijventerreinen heeft uiteenlopende redenen. Veel bedrijven zijn door de recessie failliet gegaan. Potentiële nieuwe kopers/huurders kunnen vaak de financiering niet rondkrijgen bij de bank. Tegelijkertijd laten ontwikkelaars hun prijzen zakken om de pijplijn gevuld te houden, waardoor het aantrekkelijker is voor bedrijven om een nieuwe bedrijfsruimte te laten bouwen, in plaats van een bestaand pand te betrekken. Andere oorzaken van de leegstand zijn de stabilisatie van de beroepsbevolking en nieuwe vormen van werken, zoals telewerken en flexwerken.

Met hoogwerkers konden de schilders sneller doorwerken dan met de aanvankelijk gebruikte rolsteigers. De schilders hadden soms veel last van het de koude voorjaarstemperaturen. De Boer Obdam koos voor rollen in plaats van spuiten. De schilders brengen twee lagen Keim Concreton-W aan. De schilders leggen de laatste hand aan het complex. Volgens Sardina is het ABP nu het pronkstuk van het bedrijventerrein, waar het naargeestig grijs overheerst.

Grijs

Ook op het Amsterdamse bedrijventerrein Lutkemeer heerst structurele leegstand. Diverse grote betonkolossen in naargeestig grijs staan er al een tijd lang leeg. Zo ook het in 2009 gebouwde bedrijfsverzamelcomplex Airport Business Park (ABP) Amsterdam-Osdorp. De 13 bedrijfsunits van dit 5.600 vierkante meter grote complex liggen op een blokvormig terrein en zijn ondergebracht in drie afzonderlijke gebouwen. Eigenaar is een investeringsmaatschappij, die de units aan bedrijven verhuurt. Door de gunstige ligging ten opzichte van Amsterdam en Schiphol is de locatie geschikt voor (logistiek) internationaal georiënteerde bedrijven uit verschillende branches. Bijvoorbeeld confectie, IT en automotive. De rijksweg A9 ligt op een steenworp afstand. Vanaf de start in 2009 liep het slecht met de verhuur van dit complex. Er zijn nu slechts twee bedrijven in gehuisvest. De rest van het complex staat leeg. De eigenaar besloot onlangs tot restyling van het exterieur om het aantrekkelijker te laten ogen voor potentiële huurders. “Een goede zet”, vindt calculator/werkvoorbereider Juan Sardina van schildersbedrijf De Boer Obdam. “Het ABP is, net als de meeste andere gebouwen op bedrijventerrein Lutkemeer, gemaakt van prefab beton. Daardoor had het exterieur een grijze, trieste uitstraling. Dat werd nog eens versterkt door de vuilaanhechting.”

 

Keim

De opdrachtgever besloot tot schilderen van de buitengevels en het laten aanbrengen van aluminium plankprofielen boven de entrees van de units. Op basis van een openbare aanbesteding wist bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen uit Warmenhuizen de restylingsopdracht binnen te halen. “Wij werken veelvuldig samen met dit bedrijf en kregen van hen het schilderwerk toebedeeld”, legt Sardina uit. Omdat het ABP een onderhoudsarm complex is met uitsluitend aluminium kozijnen, bestond het werk voor De Boer Obdam uitsluitend uit het schilderen van de prefab betonwanden. Op verzoek van de opdrachtgever moest er met Keim-verf worden gewerkt. Het schildersbedrijf begon eind februari aan de klus en zette dagelijks gemiddeld 6 schilders in. Sardina: “Vooral in de beginperiode schommelde de temperatuur vaak nog rond het vriespunt. Strikte order van de opdrachtgever was om de klus in maximaal dertig werkbare dagen te klaren. We hebben best wel oponthoud gehad door het winterweer. Je hebt een minimale temperatuur van 5 graden Celsius nodig om Keim-verf goed te kunnen verwerken. Dat bleek op sommige dagen niet haalbaar. We hebben in totaal 12 onwerkbare dagen gehad. Daardoor verschoof de opleveringsdatum uiteindelijk naar april.”

Primer

Hoe werd het project uitgevoerd? Eerst bouwde Hollandia Steigers uit Landsmeer drie gekoppelde rolsteigers met steunberen (in de buitenmuur mocht niet worden verankerd) voor de schilders. “Daarna hebben we de gevels schoongemaakt met water onder hoge- en lagedruk. Vervolgens zijn alle dilitatievoegen door ons geprimerd om voor een goede hechting te zorgen”, zegt Sardina. Na zes uur kon worden begonnen met het keimwerk.
De schilders brachten twee lagen Keim Concreton-W aan, een hoogwaardige, waterwerende sol-silicaatverf. “Dit product beschermt beton tegen weersinvloeden en tegen de indringing van water. Door een goede waterdampdiffusie van binnen naar buiten wordt wateropzameling in beton en daarmee corrosie aan betonstaal verhinderd. De eerste verflaag op het kaal beton werd verdund met Keim Concreton-Fixatief, om de enorme zuiging te stabiliseren”, aldus Sardina. Mooij Verf uit Alkmaar leverde de verf en gaf advies.

Rollen

Omdat het om grote geveloppervlakken ging, lag spuitapplicatie voor de hand. De Boer Obdam koos er echter voor om alles te rollen. “Omdat je in het vroege voorjaar met wind, neerslag en lage temperaturen te maken hebt, dachten we op deze wijze betere kwaliteit te kunnen leveren dan met spuitapparatuur. Bovendien wilden we voorkomen dat spuitnevel voor schade in de nabije omgeving zou zorgen”, zegt Sardina. Al snel kwamen de schilders erachter dat het werken vanaf de rolsteiger geen gelukkige keuze was, omdat ze niet snel konden doorwerken. “We zijn toen al redelijk snel over gegaan op het huren van twee hoogwerkers. Hiermee konden de schilders veel sneller meters maken en werden ze ook fysiek meer ontlast.” Een ander probleem deed zich voor door zonbelasting tijdens de werkzaamheden. “Onze schilders begonnen te klagen dat ze de verf niet meer strak kregen. Er was sprake van baanvorming. Dat stond ook keurig als waarschuwing in de productomschrijving vermeld, maar zo vaak werken we niet met Keim-verf. Zodra de zon er niet op stond, werden deze plekken door ons bijgewerkt”, zegt Sardina. Op de bovenkant van het ABP werd een antracietgrijze kleur aangebracht, op het onderste deel een middengrijze kleur. “Een opmerkelijke keus van de opdrachtgever, want doorgaans wordt bij gebouwen de kleurkeus net andersom gemaakt.”

Opwaardering

Sardina is tevreden over het eindresultaat. “In totaal hebben we 1.775 kilogram Keim-verf op de buitengevels verwerkt. Het esthetische verschil met de oude situatie is groot. Het ABP is nu echt het pronkstuk op het bedrijventerrein, waar naargeestig grijs overheerst. De opdrachtgever is dan ook erg enthousiast. We krijgen de laatste tijd steeds meer aanvragen om buitengevels van leegstaande bedrijfs- of kantoorpanden te restylen. Veelal zijn het vastgoedbezitters, die met hun gebouwen in de maag zitten en het willen opwaarderen. Voor ons is dit een groeimarkt. Zo is er ook veel vraag naar goedkope woningen in Nederland. Er staan veel bedrijfs- en kantoorpanden leeg, dus is herbestemming een ideale oplossing. Wij voeren hiervoor graag het schilderwerk uit.”


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan