In de loop van het jaar rolt Sikkens voor al haar verfverpakkingen een nieuw uiterlijk, een restyling uit. ‘De verfwereld verandert in een hoog tempo. Voor huidige en toekomstige gebruikers van onze producten moet het sneller duidelijk zijn wat ze voor zich hebben’, vertelt Kim Potters, marketing director Decorative Paints Nederland bij AkzoNobel.
Na 27 mag het ook wel, een nieuwe fris uiterlijk. ‘En toch was dit niet het uitgangspunt voor deze aanpassing, zeg maar gerust deze restyling’, aldus Potters. ‘En hoewel het uiterlijk van de huidige verfblikken ogenschijnlijk nog best wel meevalt, merkten we toch dat we een inhaalslag konden maken als het gaat om duidelijkheid, frisheid en actualiteit.’
Voor alle duidelijkheid. We hebben het hier alleen over het uiterlijk, over het label, met name die aan de voorzijde van het verfblik. Aan de verf zelf is niet gesleuteld. ‘Maar ga je 27 jaar terug in de tijd, de introductie van het huidige uiterlijk, toen zag de verfwereld er heel anders uit. Die is door gewijzigde wetgeving een stuk complexer geworden. Het aantal producten is ook enorm toegenomen’, aldus Potters.
Reden om de koppen bij elkaar te steken en, belangrijker, om de doelgroep te raadplegen met vragen als ‘wat vind je ervan?’, ‘wat kan er beter?’ en ‘hoe moet er dat dan uitzien?’.
Potters: ‘Dat deden we met “focusgroepen”, zowel gebruikers als niet-gebruikers. Bij onder andere de groothandel lieten we schilders de blikken in de schappen bekijken en beoordelen. We vroegen daar over door.’
Uitgangspunt voor de vernieuwing is volgens Potters de duidelijkheid en toegankelijkheid: ‘Je hebt te maken met bestaande en met nieuwe gebruikers. Het zijn vooral de nieuwe gebruikers die in één oogopslag moeten kunnen zien waar je als schilder mee te maken hebt.’ Daar heeft het ontwerp rekening mee gehouden door aan de voorzijde onderaan in een zilveren strip een aantal icoontjes te plaatsen die de vakman zeker tot de verbeelding spreekt. Symbolisch is direct duidelijk of het een watergedragen (kraantje) of een oplosmiddelhoudend (jerrycan) verfsysteem betreft, of het een binnen- of buitenverf is, en om welke glansgraad het gaat.
Centraal onder de verfnaam vermeldt het blik de meest belangrijke eigenschap, bijvoorbeeld onder de naam Sikkens Rubbol XD staat ‘extreem weersbestendig, maximaal onderhoudsvrij’, onder Sikkens Rubbol AZ ‘universele bescherming’. Potters: ‘Daarnaast hanteren we een viertal pilaren, clustereigenschappen: Robuust, Elegant, Efficiënt en Specialist. Voor elke verf staat er slechts één vermeld. Robuust staat voor sterkte, zoals in hoge mate onderhoudsarm, slijtvast, weersbestendig, zoals de eerder genoemde Rubbol XD; Elegant zegt iets over uitstraling, over het mooie, bijvoorbeeld onze Sikkens Alphacryl Pure Mat, de muurverf die we ook in het Rijksmuseum hebben ingezet; Efficiënt staat voor functioneel, onder andere een sneldrogende verf zoals de Sikkens Rubbol Express, en Specialist staat voor de verf met specifieke eigenschappen voor een expliciet doel, bijvoorbeeld Sikkens Alphacryl plafond. Ook de kleuraanduiding zullen we consequenter gaan clusteren.’
Met de restyling wil Sikkens het merk toegankelijker maken voor een zo breed mogelijke groep professionele gebruikers. ‘Welk product voor welke klus? Dat kregen we te horen vanuit de onderzoeksgroepen. Dat was niet altijd even duidelijk. Daar hebben we dus op ingezet’, aldus Potters, ‘Voortbordurend op bestaande waarden als kwaliteit en professionaliteit.’ Het nieuwe ontwerp, de nieuwe ‘look and feel’ is dan ook zeker geen cultuurshock. Zoals Potters het zelf omschrijft: ‘Evolutie, geen revolutie. Zelfs het logo, dus de huisstijl, ondergaat een bijna onzichtbaar kleine gedaantewisseling. Niet meer zwart, maar heel donkerblauw. Net iets vriendelijker maar heel herkenbaar Sikkens. Kortom, duidelijker, toegankelijker en door wat vormgevingstechnische details frisser en eigentijdser.’
De introductie van de vele afzonderlijke producten zal gefaseerd plaatsvinden, een zogenoemde ‘soft lancering’. Potters: ‘Met alle respect, het gaat alleen om een labelwijziging. Niet onbelangrijk, maar de verven blijven natuurlijk ongewijzigd. We gaan dus geen “oude” voorraden terughalen: eerst uitverkopen zodat het nieuwe design kan instromen. We starten met de buitenlakken, in de loop van het jaar volgt de rest van het assortiment. De gehele operatie zal ongeveer een jaar duren.’
Foto:
Kim Potters: ‘De schilder helpen navigeren naar het juiste product’
Foto: HvG