Ga naar hoofdinhoud

Rolling Stones-expo met extreem matte verf


Paint It Black, Satisfaction, Brown Sugar, Angie, Miss You, Harlem Shuffle, Start me up. Wie kent deze en vele andere wereldhits van The Rolling Stones niet? In het Groninger Museum is momenteel de expositie ‘Unzipped’ te zien, die de bezoeker meeneemt door de imposante carrière van de legendarische rockband. Om deze expositie optimaal tot zijn recht te laten komen, zette de-schilder.nl uit Foxhol de wanden van negentien zalen, verdeeld over drie verdiepingen, in uiteenlopende kleuren Keim-verf.

“Je hebt in het museum met grote wandvlakken te maken en dan zijn factoren zoals dekkracht en aanzetten belangrijk om op te letten”, aldus Koos van der Molen. Op de foto zijn zoon Sascha in actie

Grafietgrijs, varengroen, briljantblauw, verkeersrood, staalblauw, signaalbruin, zwartrood. Deze en diverse andere sprekende verfkleuren, uitgevoerd met minerale muurverf van Keim, sieren momenteel de wanden van negentien zalen in Het Groninger Museum. Iedere zaal heeft zijn eigen specifieke kleur gekregen.

Wie niet beter weet, waant zich in een showroom van deze verffabrikant, maar de matte muurverf is aangebracht om de tentoonstelling ‘The Rolling Stones-Unzipped’ optimaal tot zijn recht te laten komen. De expositie opende op vrijdag 30 juni en is tot en met 21 januari 2024 in het museum te bezichtigen. In deze eerste internationale tentoonstelling van en over The Rolling Stones maken bezoekers een reis door de geschiedenis en indrukwekkende carrière van de rockband.

“Met deze The Rolling Stones – Unzipped’ gaan we in de herkansing, want deze expositie toonden we eerder in 2020, maar enkele weken na de opening moesten we door de corona-lockdown de deuren helaas sluiten”, legt Henk Jelijs als hoofd technische dienst en facilitair van het Groninger Museum uit.

“We laten deze tentoonstelling nu extra lang draaien tot in januari volgend jaar, want we hopen dan nog veel bezoekers van het Eurosonic Noorderslag-festival te kunnen trekken. Groningen is dan vier dagen lang de pophoofdstad van Europa.” Jelijs verwacht dat de expositie in totaal zo’n 200.000 bezoekers zal trekken.

The Rolling Stones, met toen nog – de inmiddels overleden – Charlie Watts (links) in de gelederen, Keith Richards, Mick Jagger en Ron Wood. Foto: The Rolling Stones Archive

Highlights

Te zien zijn ruim vierhonderd originele objecten uit het persoonlijke archief van de rockband, waaronder originele instrumenten, stagedesigns, albumcovers, iconische kostuums, zeldzame audiofragmenten en videomaterialen. Ook wordt het drumstel van het in 2021 overleden bandlid Charlie Watts getoond.

Een kroonjuweel in Unzipped is een dagboek van Keith Richards dat hij vanaf januari 1963 een jaar lang bijhield. Andere hoogtepunten in de expositie zijn onder andere een reconstructie van de oude studio van de band (zie foto hieronder) en de spectaculaire Dolby Atmos-belevenis als onderdeel van het slotstuk van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen dan de liveshow van de Stones uit 2016 in Cuba van dichtbij meemaken. Noemenswaardig, aangezien rockmuziek voordien lange tijd verboden was in dit land.

RAL-kleuren

“We hebben ten behoeve van The Stones-expositie RAL-kleuren op de wanden en plafonds laten aanbrengen en dat is vrij uitzonderlijk. Doorgaans kiezen we voor tentoonstellingen namelijk altijd kleuren uit de paletten van Alessandro Mendini, de architect van het museum, of van kleurdeskundige Peter Struycken”, legt Jelijs uit.

Beide paletten bevatten rond de dertig kleuren. Waar het palet van Struycken iets gedempte of verzadigde tonen bevat, heeft dat van Mendini veel van de pasteltinten die ook aan de buitenkant van het gebouw te zien zijn.

“De architecten van Team 4 uit Groningen, die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp en het projectmanagement van The Rolling Stones-expo, wilden voor ‘Unzipped’ graag iets hardere kleuren op de wanden om de tentoongestelde objecten zo meer te laten spreken. Daarom is er uiteindelijk – met toestemming van het management van The Rolling Stones – voor een negentiental RAL-kleuren gekozen”, zegt Jelijs.

Matte kleuren

“Dat de keus in het project op Keim-verf viel, had vooral te maken met het feit dat Team 4 een extreem mat verfproduct wilde op de wanden in de zaal waar een foto-expositie van The Rolling Stones zou komen”, legt Jelijs uit. “Keim Optil, een sol-silicaat muurverf met intensieve en lichtechte kleuren in ultramat uiterlijk en geschikt voor moeilijke lichtverhoudingen, bleek hiervoor het meest geschikt. Toen is besloten het hele project met Keim Optil en Keim Innostar, een verf met hoge dekkracht in combinatie met een zeer hoge witgraad, uit te voeren.”

Eric van Duiven, technisch adviseur Keim Nederland, knikt. “Keim-verf is vochtregulerend en schimmelwerend. Twee belangrijke eigenschappen voor in museumzalen. Daarnaast bieden we extreem matte kleuren en vanuit esthetisch oogpunt scoren we daar goed mee. Steeds meer architecten kiezen daarom voor onze verf in musea”, zegt hij. “Er zit overigens ook al jaren Keim op de buitenschil van het Groninger Museum. Volgend jaar staat weer een volgende onderhoudsbeurt van het exterieur gepland.”

“Om de gewenste RAL-kleuren voor de expositie te kunnen maken, moesten we sommige kleuren speciaal laten mengen”, legt Van Duiven uit. ProCoatings uit Groningen leverde alle verf (in totaal zo’n 750 liter). “We hebben korte lijntjes met Henk Jelijs, mogen volop met hem meedenken bij het verf- en kleurenproces in exposities. Dat is prettig werken”, zegt accountmanager Marcel Staal van de verfgroothandel.

Keim Optil, een sol-silicaat muurverf met intensieve en lichtechte kleuren in ultramat uiterlijk, moet de foto’s in de expositie goed tot hun recht laten komen

Grote wandvlakken

Schildersbedrijf de-schilder.nl uit Blijham (zie ook kader) voerde alle schilder- en behangwerk voor The Rolling Stones – Unzipped uit. Zo werden zaalwanden waarop glasweefselbehang met organische muurverven zat – volgens het kleurenplan van Team 4 – overgekeimd met Keim Optil (donkere kleuren) of Keim Innostar (lichte kleuren).

Verder brachten de schilders, samen met de in behangwerk gespecialiseerde zzp’er Marco Brinkman, negenhonderd vierkante meter nieuw glasweefselbehang aan. Dit is vervolgens voorzien van één van de twee genoemde verven. “Je hebt in het museum met grote wandvlakken te maken en dan zijn factoren zoals dekkracht en aanzetten belangrijk om op te letten. Dat vraagt kennis van zaken en wij zijn daar goed in”, zegt schilder Koos van der Molen van de-schilder.nl.

Hij koos bij de applicatie voor de Anza muurverfroller Micmex, bestaande uit polyester en microvezel en met een grote opname- en afgiftecapaciteit. “Deze roller is anti-spat, haart niet af, heeft minder kans op baanvorming en zorgt voor een goede dekking”, zegt Van der Molen.

“In totaal hebben we 3.500 vierkante meter aan wand- en plafondoppervlak geschilderd. De diversiteit aan kleuren maakt het bijzonder. De meeste zalen zijn hier 3.60 meter hoog, dus dat was ook wel een uitdaging. Tussen al mijn particuliere schilderprojecten door was dit een mooie klus om te doen.”

De schilders Sascha van der Molen (links) en Harry van der Veen zetten een van de wanden in de Keim-verf

Koos en Sascha van der Molen in een museumzaal waarin de gitarencollectie van The Stones te zien is, geaccentueerd door een sprekende Keim-verf

Ook de zaal met daarin de extravagante kleding die Mick Jagger tijdens concerten draagt, kreeg een passende kleur van de schilders

In de expo is ook een reconstructie van het ranzige appartement te zien dat The Stones in 1963 in Londen bewoonden

_____________________________________________________________________________________________________________________________
Beschilderde gitaar

De gitaar die Keith Richards zelf beschilderde (foto), is nu te zien in het Groninger Museum tijdens The Rolling Stones – Unzipped expositie. Een Gibson Les Paul die hij in de verf te zetten toen hij zich verveelde in afwachting van zijn gevangenisstraf, waarschijnlijk in 1967 of 1968. De beschilderde gitaar (zie foto onder) is te zien in de film Sympathy for the Devil (1968) van Jean-Luc Godard, waarin Richards de Les Paul veel gebruikt.
In de expo is ook een reconstructie van het ranzige appartement te zien dat de Stones in 1963 te Londen bewoonden. Vuile vaat, vieze bedden vol rommel en veel etensresten en uitgedrukte sigaretten. Het geeft een beeld van waar de band vandaan kwam en wat de context was waarin zij toen muziek maakten.
www.rollingstonesgroningen.nl
____________________________________________________________________________________________________________________________

Schilder

Schilder Koos van der Molen opereert sinds tien jaar onder de bedrijfsnaam de-schilder.nl. Hij werkt zowel in de particuliere als zakelijke markt. Samen met zijn zoons Sascha en Thomas en vier andere schilders, die net als hem allemaal zzp’er zijn, pakt hij ook regelmatig grotere projecten op. De Unzipped-expositie is daar een goed voorbeeld van. “Als collectief kunnen we een dergelijke klus prima uitvoeren”, vertelt hij.
Het Groninger Museum is sinds enkele jaren een van zijn opdrachtgevers. “Periodiek word ik ingeschakeld voor een tentoonstelling. Het schilderen van museumwanden is een specialisme dat niet iedereen beheerst. Aan de afwerking mag niks mankeren en wij hebben dat goed in de vingers”, zegt Van der Molen. Met zijn zonen Sascha en Thomas en de zzp’ers Harry van der Veen, Mike Vredeveld, Fabio Locci en Marco Brink voerde hij het Unzipped-project uit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan