Landelijke en plaatselijke pers gehaald, meer deelnemers dan jaren geleden, bomvolle zalen zodra er een lezing was. Prachtige werken en geïnspireerde mensen. De Salon Leeuwarden 2018, bijeenkomst van topdecorateurs, was aan alle kanten een succes.
Nederlands voerde de boventoon onder de bezoekers van de Salon de Décoration, maar je hoorde ook steeds Scandinavisch, Frans, Italiaans, Duits, Engels en Amerikaans-Engels om je heen. De Japanse Yaeku Kurimata en Yoshimi Horie hebben waarschijnlijk de langste tocht gemaakt om in Leeuwarden hun kunst te komen vertonen, al zal David Hsueh uit China ook lang in het vliegtuig gezeten hebben.
SchildersVakkrant was op de eerste van de vier dagen aanwezig in schouwburg De Harmonie. Terwijl er al honderden bezoekers genoten van het gebodene was er nog het een ander in aankomst. Zo was de beroemde Amerikaanse airbrusher Dru Blair naar verluidt wanhopige pogingen aan het doen om zijn inzending voor de Salon naar Nederland te krijgen. Het schilderij zou gestrand zijn op de luchthaven van Zürich.
Het tekent de sfeer tijdens de Salon. Er wordt door het internationale team van topdecorateurs hard gewerkt, aan eigen nieuwe werken én aan de grote ‘mural’, muurschildering op doek, onder leiding van Jan Berghuis en Michiel van der Laar.
Als er één ding (opnieuw) duidelijk wordt op deze expositie van het kunnen van sierschilders, dan is het wel dat de scheidslijn tussen kunstschilder en schilderkunstenaar meer en meer vervaagt. Er zijn werken in ‘traditionele’ hout- en marmertechnieken, maar ook daar zit bijna altijd een speelse draai aan, zoals de Britse vlag in imitatiehout en –marmer door Robert Woodland. En dan zijn er schilderingen waar het in de eerste plaats om de voorstelling lijkt te gaan, zoals het prachtig melacholieke schilderij van een dromend meisje van mede-organisator Garbiëlle Westra. Aan zo’n schilderij valt pas later op dat er een trompe-l’oeil van een verfrommelde boekbladzijde in zit, en dat de koeienhuid zeer kunstig is geïmiteerd.
Een ander duidelijk punt: de Nederlandse decoratiekunstenaars behoren tot de wereldtop. Ook nieuwkomers als aspirant-leden Petra Baartman, Erik Winkler, Jits Heidstra en Janet Visser geven meteen een indrukwekkend visitekaartje af.
Ook een heldere trend: de ontwikkelingen stoppen niet. Dat kan hem zitten in zelf bedachte trucs (Janet Visser schilderde een grisaille op een basis die ze zelf met mortel geprepareerd had zodat het er uitziet als een oude muur), maar ook in compleet nieuwe of onbekende technieken. Zoals de achter-glas-schilderingen van Erik Winkler, de panelen van Japanse urushi-verf van Sergej Kirilov en de panelen van kalfsleer van een Amerikaanse deelneemster.
En de Zeeuw Barre Verkerk had ook weer iets heel bijzonders: een schijnbaar mozaïek in Alma Tadema-stijl, maar dan trompe-l’oeil, met een spateltje gemaakt.
Organisatoren Algera en Westra wisten veel aandacht voor hun expositie te genereren. De burgemeester van Leeuwarden nam de opening voor zijn rekening, er waren mooie stukken in de plaatselijke en regionale kranten, en lokale en landelijke televisiezenders wisten de weg naar De Harmonie te vinden.
De bezoekers, waarvan er meerdere vanuit het buitenland en velen meer dan één dag gingen, kregen meer dan waar voor hun geld. Doordat er tegen de honderd deelnemers waren, die allemaal meerdere werken exposeerden én allemaal benaderbaar aanwezig en bezig waren, kon je zomaar uren doorbrengen. Het onder je ogen zien groeien van bijzondere schilderwerken is iets heel speciaals. Zoals het enorme portret van de onlangs overleden Zweedse dj Avicii dat werd opgezet door diens landgenote Natali Hallberg: vanaf de eerste lijnen al mooi, maar het wachten was op de decoratieve ‘twist’ die ze er aan zou gaan geven.
Ondertussen deed, tot zijn eigen verbazing, Peter Voshart van speciaalzaak Linova uit Zutphen, één van de sponsoren, uitstekende zaken. Zijn bedrijf is vooral bekend als leverancier van bladgoud (Voshart demonstreerde ook zelf verguldtechnieken), maar heeft een enorm assortiment aan allerhande kwasten en gereedschappen voor de decoratieschilder. ‘Vorig jaar, in New York, waren we ook sponsor, ik kon toen maar weinig meenemen in het vliegtuig. Nu ik hier met een grote kraam sta, kan ik stevig uitpakken.’
Foto:
Een schilderij van een dromend meisje geschilderd door mede-organisator van salon 2018, Garbiëlle Westra
Foto: JMS