Ga naar hoofdinhoud

Salon 2018 in Leeuwarden


Jaarlijks treffen ’s werelds beste decoratie- en kunstschilders elkaar onder de noemer ‘Salon’. In mei 2018 gebeurt dat in Friesland. In het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 hebben decoratie- en kunstschilders Randolph Algera en Gabriëlle Westra dit kunstcollectief naar de Friese hoofdstad weten te halen. “Het wordt een unieke happening”, belooft Algera, “waar de scheidslijn tussen decoratief vakmanschap en kunst regelmatig vervaagt.”

Randolph Algera en Gabriëlle Westra zijn zichtbaar trots dat ze Salon 2018 van 3 tot en met 6 mei naar Friesland hebben weten te halen. Wie de locaties van de afgelopen jaren ziet, begrijpt waarom. Na exposities en demonstraties in Seattle, Tokyo, Sint Petersburg en New York strijkt het kunstcollectief niet neer – zoals eerder gepland – in Parijs of Shanghai, maar in Leeuwarden.

“Dat vind ik ook wel weer mooi”, stelt Algera. “Buitenlanders verwachten, als ze naar Nederland gaan, in Amsterdam terecht te komen. Wij willen echter verbinden met het platteland, de weidsheid van het noorden. Daarnaast willen we een breed publiek kennis laten maken met de decoratieve kunstschilderwereld. We gaan voor circa 4.000 bezoekers. Kunstminnend Nederland, maar we hopen ook veel actieve schilders te mogen begroeten. De Salon is een eyeopener als het gaat om het gebruik van verf als decoratiemiddel.”

De kiem voor het evenement in Leeuwarden werd in 2016 gelegd tijdens de Salon in Sint Petersburg. “Men vroeg toen of het niet tijd werd de Salon weer eens in Nederland te organiseren. Daarover prakkiserend, besefte ik dat 2018 – vanwege Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – hét momentum is. Ons programma past perfect in dit geheel. De gemeente Leeuwarden is nu, samen met Remmers Bouwchemie, hoofdsponsor van Decoratief Kunst Evenement Salon 2018.”

Historie

Om de impact van Salon 2018 enigszins te kunnen plaatsen, dienen we in de historie te duiken van dit decoratieve treffen. Die begon in 1992 met een ‘open stal’ in Kuurne, waar Belgische decoratieschilders een aantal Nederlandse collega’s hadden uitgenodigd om samen te schilderen. Dat waren Gert-Jan Nijsse, Jan Berghuis, Frans de Ruiter en Randolph Algera. “Een beetje houten en marmeren voor publiek en ondertussen sta je bij elkaar in verf te roeren met suggesties hoe het ook kan. Geweldig vond ik dat”, herinnert Algera dit begin. “Daar leer je ontzettend veel van.”

De eerste echte Salon, waar ook andere buitenlanders – onder andere uit Amerika – kwamen, werd in 1996 georganiseerd door Yannik Guegan in het Franse Bretagne, en in 1997 haalde Jan Berghuis de Salon voor de eerste keer naar Nederland (Utrecht). Een traditie was geboren. Algera: “Van een club vrienden die elkaar het vak wilden leren, technieken uitwisselden en geen geheimen voor elkaar hebben, groeide het uit tot een jaarlijks treffen van ’s werelds beste decoratie- en kunstschilders die het vak op een hoog niveau mondiaal willen uitdragen. Met circa honderd deelnemers veel grootschaliger dan destijds, maar gebleven is de openheid.”

Naast een expositie, lezingen en workshops staat het demonstreren voor publiek nog steeds centraal. Daarnaast zullen ongeveer dertig kunstenaars gedurende het vierdaagse evenement gezamenlijk werken aan een enorme wandschildering van 6×3 meter. Algera: “Wij zoeken nog een sponsor die het uiteindelijke resultaat op dit megadoek wil kopen. Voor hemzelf of om het doek te schenken aan een goed doel.”

Demonstraties

De initiatiefnemers van Salon 2018 zijn Algera en Westra, maar zij betrekken ook andere gevestigde namen uit de Nederlandse decoratieve schilderswereld bij de uitvoering van het evenement, zoals Michel van der Laar, Barre Verkerke, Jan Berghuis en Gert-Jan Nijsse. Zo zal deze laatste het lesprogramma samenstellen. Duidelijk is dat geen ‘gewoon’ groepje decoratieschilders bij elkaar komt in Leeuwarden. Deelnemers moeten passen binnen de ‘spirit’ van de Salon en ook een bepaald niveau hebben, legt Algera uit (zie kader).

“We zijn geen fine art groep. Decoratieschilderen is de basis, maar het niveau is soms zo hoog dat de scheidslijn tussen decoratief vakmanschap en kunst vervaagt. Zo hebben er al marmerimitaties in verschillende musea gehangen.” In de loop der jaren zijn daar ook andere activiteiten bijgekomen zoals airbrushen. Algera hoopt tevens disciplines als vergulden, signpainting en behangschilderen naar Leeuwarden te halen.

Er worden gemiddeld vier verschillende lezingen en/of demonstraties per dag gehouden. Bezoekers kunnen voor €10 entree de expositie bezoeken, de plenaire demonstraties aanschouwen en het werken aan de wandschildering bewonderen. Deelname aan het lesprogramma is ook mogelijk, mits er nog plaats is. “Salon deelnemers en sponsoren gaan voor”, legt Algera uit. “Eisma Bouwmedia is een van de sponsoren, dus houd de vakmedia in de gaten”, luidt zijn advies.

Drieluik

Aan ambitie geen gebrek. Algera en Westra verwachten, naast veel belangstelling uit de eigen gelederen van decoratie- en kunstschilders, kunstminnende en toevallige passanten, ook internationale belangstelling uit onverwachte hoek. Vrijwel gelijktijdig met de Salon 2018 in De Harmonie wordt namelijk The Representational Art Conference (TRAC 2018) van 1 tot en met 4 mei in het World Trade Center (WTC) in Leeuwarden gehouden. Een initiatief van professor Michael Pearce en professor Michael Lynn Adams van de Californian Lutheran University (USA).

Het doel is herwaardering van klassieke waarden en technieken in de beeldende kunst. Het is voor het eerst dat deze conferentie buiten de Verenigde Staten wordt gehouden. Tevens zal de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst uit Groningen, waar zowel Algera als Westra een opleiding hebben gevolgd, een ‘Classical Art’ tentoonstelling houden in Winkelcentrum Zaailand, gelegen achter het Fries Museum. “Dit drieluik moet elkaar versterken”, aldus Algera.

Hij heeft ook contacten met Peter Trippi, een expert op het gebied van 19de eeuwse Europese schilderkunst uit New York. Hij is een van de curatoren van de Alma Tadema tentoonstelling die vorig jaar zijn zegetocht in het Fries Museum begon en is een drijvende kracht achter het American Realism dat momenteel opgang maakt. “Trippi heeft aangegeven erg geïnteresseerd te zijn in onze decoratieve kunst”, aldus Algera. “Uit die hoek verwachten we zeker ook bezoekers.”

Alma Tadema

Niet geheel toevallig is het thema van Salon 2018 dan ook ‘Een ode aan Sir Lawrence Alma Tadema’. “Van oorsprong een Fries, geboren in Dronrijp, maar voor heel veel decoratieschilders is hij een grote inspiratiebron. Tadema was als schilder van Romeinse taferelen een meester in het schilderen van marmer- en houtimitaties. Hij heeft heel mooie dingen in zijn schilderijen verwerkt. Je ziet zelden een kunstschilder die op dit gebied hetzelfde niveau heeft. Tadema heeft zich hierin echt verdiept en er zelfs een boek over uitgegeven”, aldus Algera.

“Wij gaan zijn werk niet imiteren, maar de Salon-deelnemers, die meesters zijn in trompe-l’oeil, marmer- en houtimitaties, grisailles, arabesken, grotesken en dergelijke, zullen zich laten inspireren door zijn werk en zijn persoon. Het wordt geweldig.”

 Kunst- en decoratieschilders Randolph Algera en Gabriëlle Westra halen de Salon 2018 naar Leeuwarden. Ze poseren bij een gezamenlijk werk, gemaakt tijdens de Salon 2017 in New York waar het thema Art Deco was.
(Foto’s: Niels de Vries)

Deelname Salon 2018

Salon 2018 wordt van 3 tot en met 6 mei gehouden in schouwburg De Harmonie, aan het Ruiterskwartier 4 in Leeuwarden. Daar vinden zowel de exposities, lezingen, workshops als de demonstraties plaats die door het publiek kunnen worden bijgewoond. Er wordt gerekend op ongeveer 4.000 bezoekers en circa 80 tot 100 deelnemers uit ongeveer 22 verschillende landen. Hiervoor zijn door de organisatoren tot 1 februari 100 kamers gereserveerd in het Oranje Hotel en Hotel Post-Plaza in Leeuwarden.

Voor deelnemers met een smallere beurs zijn er ook mogelijkheden om te overnachten in het hostel dat is gevestigd in de voormalige gevangenis ‘De Blokhuispoort’ in Leeuwarden. Er is plek voor actieve deelnemers die nog geen deel uitmaken van de Salon-familie. Voorwaarde voor deelname is het insturen van een werk, dat een ode is aan Alma Tadema. Randolph Algera: “Waarom? Omdat we het niveau hoog willen houden en ook omdat we vernieuwing zoeken.”

Als het werk door de ballotagecommissie is goedgekeurd, mag men als aspirant-lid actief deelnemen aan de Salon. Dit wordt omgezet in een definitief lidmaatschap als de participatie bij de demonstraties ook als voldoende is beoordeeld. Deelname kost €350. Inschrijving voor Salon 2018 is mogelijk tot 1 februari, maar nieuwe deelnemers moeten voor 1 januari hun werk hebben ingestuurd. Alle informatie is te vinden op www.salonleeuwarden2018.com en www.salonforever.se

 

Initiatiefnemers

Randolph Algera is sinds 1991 werkzaam als restaurator en sinds 1994 directeur-eigenaar van Art-Decor. Algera is afgestudeerd in drie specialismen: schilderen, wandbekleding en penseeltechnieken (Meesterdiploma). Hij is als erkend restaurator aangesloten bij RN (Restauratoren Nederland), ARA (Art Restorers Association) en RVN (Restauratoren Vereniging Noord).

Tevens is Algera Meester in de schilderkunst (2015) aan de Klassieke Academie voor Schilderkunst te Groningen en docent op de Klassieke Academie (muurschilderen) en volgde tevens een studie aan de Academy of Art in Florence. Gabriëlle Westra studeerde ook aan de Klassieke Academie voor Schilderkunst in Groningen. Ze volgde tevens een studie aan de Academy of Art in Florence. Sinds juni 2015 is ze Meester in de schilderkunst en behoort bij de top 10 afgestudeerden in het 10-jarig bestaan van de academie.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan