Leuk hoor, dat Gabriëlle Westra en haar levensgezel Randolph Algera een feestelijk samenzijn van de allerbeste decoratieschilders ter wereld organiseren. Maar wat heb je daar als ‘gewone’ schilder aan? ‘Je kunt de schilders letterlijk op de vingers kijken. De sfeer is heel open.’
Want: iedereen is welkom van 3 tot 6 mei in de Harmonie in Leeuwarden?
Randolph Algera: ‘Ja, iedereen. Elke professionele schilder weet wel iets van decoratieschilderen. Hier zie je de toppers aan het werk. Maar ik verwacht ook mensen van de kunstacademies. De grens tussen fijnschilderkunst en decoratiewerk is heel dun en vervaagt steeds meer.’
Gabriëlle Westra: ‘Ik zelf ben als kunstschilder opgeleid. Doordat ik een week per maand Randolph meehelp in zijn restauratiebedrijf ben ik me in decoratieve technieken gaan verdiepen. Bij grote klussen gaat het vaak om snelheid. Daarvoor heb ik een eigen manier ontwikkeld om gipsen beelden te schilderen, gebaseerd op oude schildertechnieken, maar veel sneller. Daar geef ik les in. Randolph doceert het vak muurschilderen op de kunstacademie. Goede fijnschilders schilderen ook stoffen, marmer, hout. Een illusie van 3D wekken op een 2D-vlak, dat doen allebei de disciplines.’
En jullie steken ook wat op, straks in Leeuwarden?
Westra: ‘Zeker. Wat ik razend knap vind, is hoe decoratieschilders de stappen om een illusie te scheppen vereenvoudigen. Niet heel veel lagen op elkaar bijvoorbeeld, maar in twee, drie werkgangen een draperie imiteren, of een houten wand.’
Algera: ‘En dat het dan werkt! Zou je hetzelfde doen op canvas, dan denk je als toeschouwer toch: het is een beetje vlak. Maar op een muur of een groot paneel werkt het.’
En voor een tientje mag ik alles zien, alles meemaken?
Algera: ‘De entree is inderdaad een tientje voor een hele dag. Je hebt dan toegang tot de expositieruimte. Alle deelnemers aan de Salon laten daar werken zien. En je hebt toegang tot de ruimte daarboven, waar de deelnemers staan te werken. Dat gaat de hele dag door.’
Westra: ‘En daar kun je tussendoor lopen, de mensen op de vingers kijken, vragen stellen. De sfeer is altijd heel open. Daarnaast maken de deelnemers samen ook nog een metersgroot schilderij. En er zijn standjes en demonstraties van de sponsoren.’
Algera: ‘En dan zijn er workshops en lezingen in een aparte zaal. Die zaal heeft honderd stoelen. Als die bezet zijn is de zaal vol. Is dat niet zo, dan kun je aanschuiven. Dat kan bijvoorbeeld over grisailletechniek gaan, of over kunsthistorisch restaureren. Als de belangstelling groot is, organiseren we de lezing later op de dag nog een keer.’
De deelnemers melden zich nu aan. Naar wie kijken jullie bijzonder uit?
Westra: ‘Ik ben per dag een paar uur bezig met mailtjes en telefoontjes. Het blijven kunstenaars, hè? Niet iedereen houdt zich aan de deadline. David Hsueh komt zeker. Een Chinees. Hij schildert prachtige karakters. En Yoshimi Horei: een mevrouw uit Japan die kimono’s beschildert.’
Algera: ‘Het zijn er zoveel, en we zijn vaak onderling bevriend. Dan is het lastig om de een te noemen en de ander niet. Maar goed: Andy Eccleshall komt uit Canada. Hoe die man razendsnel en schijnbaar eenvoudig landschappen op gigantische oppervlakken schildert, geweldig! En de Fransman Pascal Amblard, een van de allerbeste trompe-l’oeilschilders. En Dru Blair, een Amerikaanse airbrusher die schilderingen aflevert die er uitzien als foto’s, Heidi Zilmer, een Deense, die met de hand behangpatronen schildert…’
Is het eigenlijk ook een zakelijk event?
Westra: ‘Voor ons als organisatie al helemaal niet. We hebben voor een moderne professionele locatie gekozen in De Harmonie, hartje Leeuwarden, met goede catering en goede installaties, dat kost allemaal geld.’
Algera: ‘Het is ook de afspraak dat de tentoongestelde werken niet ter plekke verkocht mogen worden. Ondertussen hoop je natuurlijk wel belangstelling te wekken voor wat je kunt bij opdrachtgevers; architecten, ontwerpers, schildersbedrijven. En bij je collega’s. Wat is er leuker dan om uitgenodigd te worden voor een opdracht ergens in het buitenland?’
Westra: ‘Maar dat is niet de intentie van de Salon. De doelstelling is om elkaar te inspireren, te motiveren en van elkaar te leren. Samen brengen we het decoratieschildervak op een hoger plan.’
Op hoeveel bezoekers rekenen jullie?
Algera: ‘We profiteren ervan dat Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa is dit jaar. We draaien mee in hun promotie. Daarnaast hopen we dat het thema van de Salon, de schilder Lourens Alma Tadema, uitstraling heeft.’
Westra: ‘Er was vorig jaar een grote tentoonstelling in Leeuwarden over het werk van Tadema, die wereldwijd bekendheid verwierf. Tadema was naast kunstschilder ook decoratieschilder. Precies wat wij willen laten zien: dat die grens niet goed te trekken valt.’
Algera: ‘Al met al hopen we op tenminste 4000 bezoekers. Maar met de deelnemers van wie het nu al bekend is dat ze komen, slaagt de Salon in ieder geval.’
Op het YouTube-kanaal SchildersVAKTV zijn interviews te zien met deelnemers die zich voorbereiden op deelname aan de Salon 2018.
Foto:
Radolph Algera (links) en Gabriëlle Westra voor het doek dat ze samen aan het schilderen zijn voor de Salon 2018. Ze gaan er tal van decoratietechnieken in gebruiken
Foto: JMS