Een opvallend persbericht, onlangs: Trimetal tekende een samenwerkingsovereenkomst met de Eigen Huis Schilder-organisatie. Wat houdt die samenwerking in? En heeft de verffabrikant niet meer van dit soort dingen lopen? ‘Wij zorgen voor de contacten, dan stappen we er tussen uit.’
Verffabrikanten verkopen verf. Tot zover lijkt het duidelijk. En natuurlijk geven ze graag een technisch advies. Maar er is een trend waarbij verffabrikanten zoeken naar meer inhoud in de relatie met schilders. Trimetal is daar al een tijd mee bezig.
Primtieve vormen van RGVO
‘Dat stamt eigenlijk al uit de tijd dat we nog Brink/Molyn heetten’, herinnert zich Bertus Regterschot, salesmanager van Trimetal Nederland. ‘In de jaren tachtig kwamen we met “polis onderhoud”, een soort verzekerd onderhoud zoals dat nu nog wel door partijen wordt aangeboden. De verffabrikant trad daarbij op als financier. Dat ging niet meer toen we deel werden van het wereldwijde AkzoNobel-concern. Daar zijn dat soort kredieten niet goed in te passen. Toen kwamen we in de jaren negentig met “Bedrijfsmatig Economisch Onderhoud”, een eerste variant van wat nu Resultaatgericht Vastgoedonderhoud heet.’
No-nonsense
Audrey Haan, brandmanager van het verfmerk: ‘Trimetal is een no-nonsense merk. We willen schilders ondersteunen met heldere concepten. De Trimetal Vakdagen zijn daar een voorbeeld van, bijeenkomsten door het hele land waarmee we jaarlijks zo’n 600 schilders bereiken. En dan geen bijeenkomsten waarin we vertellen hoe goed onze verf wel is, maar waar deskundigen trainingen verzorgen over onderwerpen waarin schilders gesteund kunnen worden: management, marketing, acquisitie en ook vaktechniek.’
De verfmarkt is een gunmarkt
Regterschot: ‘Over een pot verf willen we helemaal niet praten. Onze verf is gewoon goed, net zoals de verf van de meeste van onze collega’s. Door de oplosmiddelrichtlijn van 2010 zijn de formuleringen wel een beetje verder uit elkaar gaan liggen, maar je ziet dat het nu weer dichter bij elkaar komt als je het hebt over droogtijden, glansgraad en dat soort dingen. Dus dat is eigenlijk niet zo interessant. De verfmarkt is een gunmarkt.Mensen, groothandelaren en schilders, kiezen voor je. Dat vertrouwen willen we graag waard zijn.’ Haan: ‘Na vijf succesvolle jaren hebben de vakdagen dit jaar stil gelegen, om eens rustig te kunnen evalueren. In 2013 komen ze terug in een gewijzigde, unieke, vorm.’ Regterschot: ‘We werken al sinds jaar en dag met dezelfde vrije groothandelaren. Zonder hen kunnen we niets. We moeten het wederzijds van elkaar hebben. Zoals met het grote muziekfeest “Vrienden van Trimetal”. Dat feest gaat helemaal niet over verf, maar over gewoon met elkaar een leuke avond beleven en er een goed gevoel aan overhouden. Dat organiseren we samen met onze groothandelaren en we bepalen ook gezamenlijk of er weer een nieuwe editie komt. Voor dit jaar kunnen we dat nog niet met zekerheid zeggen.’
Samenwerking
En dan die samenwerking met de franchiseorganisaties Eigen Huis Schilder en, al veel langer, met Thuisin Schilderen… hoe zit dat nu precies? Wat is Trimetals rol daarin?
Regterschot: ‘Thuisin Schilderen is een marketingorganisatie. We bieden hen graag ondersteuning. Eerlijk gezegd is het voor ons een manier om aan naamsbekendheid te werken: Thuisin Schilderen vermeldt ons op haar website. Als merk waarmee de franchisenemers schilderen. Let wel: dat hoeven ze niet en zal ook lang niet altijd het geval zijn. Indien gevraagd maken we graag een verftechnisch advies voor Thuisin. Maar dat doen we voor elk schildersbedrijf en op verzoek voor onze partnergroothandelaren, dus daar is niets speciaal aan. Ook denken mensen wel eens dat wij korting geven aan schilders van zo’n organisatie. Maar dat zouden we niet eens kunnen. De schilders kopen hun verf bij de groothandelaar. Die bepalen de prijs.’ Haan: ‘Trimetal heeft als belangrijk verfmerk in het groothandelskanaal zo’n goede naam opgebouwd dat het voor Thuisin ook uitstraling geeft om ons merk op hun website te zetten. Het is dus een afspraak waarbij we allebei winnen.’ Regterschot: ‘En wij kennen de markt, hè? Onze buitendienstmensen komen overal, praten met iedereen. Veel van onze mensen zijn vroeger zelf schilder geweest dus we weten waar we het over hebben. Zo hebben wij ook aan de basis gestaan van de deal die Thuisin Schilderen met de Betere Schilder gemaakt heeft (zie SchildersVakkrant nummer 14, red). Op plaatsen waar nog geen Thuisin Schilderen-schilder gevestigd is worden offerteaanvragen meteen doorgeleid naar de Betere Schilder. Hoe werkt zoiets? Wij spreken de mensen van Thuisin en we spreken de mensen van de Betere Schilder en dan ontstaat zo’n idee. Vervolgens stellen wij die mensen aan elkaar voor. Komt er wat uit, mooi zo. En anders, even goede vrienden.’
Hoge eisen aan schilders
En zo is ook de deal met Eigen Huis Schilder bedoeld, al zullen de groothandelaren hier ook een rol in vervullen. Regterschot: ‘Het gaat hier duidelijk om een gedegen organisatie met een goed plan. Kleine schildersbedrijven die wel goed zijn in hun vak, maar die bedrijfsmatig het hoofd moeilijk boven water kunnen houden, worden door de Eigen Huis Schilder-organisatie ondersteund. De toelatingseisen zijn behoorlijk hoog. Ook hier gaat het weer zo. Wij spreken die mensen van Eigen Huis Schilder en zij zijn op zoek naar nieuwe deelnemers. Wij spreken ook de groothandelaren. Zij hebben een goed zicht op het reilen en zeilen van kleinere schildersbedrijven. Er is dus afgesproken dat wij de Eigen Huis Schilder-organisatie zullen introduceren bij de groothandelaren, in de hoop dat zij hun klanten waarvan ze denken dat ze er iets aan kunnen hebben weer introduceren.’ Haan: ‘We hebben reguliere overleggen met onze groothandelaren waarin we producten presenteren en andere dingen bespreken. Ook daar krijgt Eigen Huis Schilder spreektijd. Dat doen we ook wel met andere initiatieven of organisaties. Op deze manieren dragen we bij aan het versterken van de schilders, die deze branche tenslotte dragen. En gaat het de schilders goed, dan verkopen we hopelijk nog wat meer verf.’