Vakschilder Jos Greuter werkt al 19 jaar op een vaste, bijzondere plek. Dagelijks voert hij onderhoudswerk uit in en aan het Concertgebouw te Amsterdam. Het gebouw viert dit jaar het 125 bestaan en moet er daarom – mede door Greuter – tip top uitzien.
Het is dit jaar precies 125 jaar geleden dat het Concertgebouw in Amsterdam – met zijn bijzondere akoestiek en kwalitatief hoogstaande programmering een van de meest exclusieve concertzalen ter wereld – voor het eerst zijn deuren opende. Reden voor de directie om van 2013 een feestelijk jubileumjaar te maken, met tal van festiviteiten die in april starten. Uiteraard moet het Concertgebouw er dan tip top uitzien. Voorman schilder Jos Greuter is een van de onderhoudsmensen die het hiermee druk heeft.
![fot 033 Jos Greuter schildert alles met de kwast. ”De architect van het Concertgebouw vindt kwaststrepen het meest authentiek.”](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/01/fot-033-300x200.jpg)
![concertge](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/01/concertge-300x152.jpg)
![0-Concertgebouw Interieur concertzaal](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2015/01/0-Concertgebouw-300x200.jpg)
Flexibel
Greuter is door zijn werkgever, Painting Holland Groep, permanent gestationeerd in het Concertgebouw om dagelijks onderhoudswerk in en aan het pand uit te voeren. ”Ik ben hier nu al 19 jaar actief. Je moet qua werktijden heel flexibel zijn, want musici krijgen hier te allen tijde voorrang en mogen tijdens repetities niet worden gestoord. Daarom werk ik veel ’s nachts, zodat ik probleemloos de schuurmachine kan laten draaien. Of ik plan schilderwerk in op de zeer spaarzame momenten dat de zalen niet bezet zijn. Daarom begint mijn werkdag altijd om zes uur ’s morgens”, vertelt hij.
In het Concertgebouw zijn er altijd repetities en uitvoeringen. ”Het is zeven dagen per week een komen en gaan van musici, tv-ploegen, bezoekers en medewerkers. Je kunt hier niet zomaar van tijd tot tijd een schildersploeg inzetten. Vandaar dat ik elke dag hier ben en nauw contact heb met de directie en organisatie”, legt de schilder uit. Hij heeft een eigen materiaalruimte in het Concertgebouw. Vaak is het groot onderhoud, waaraan hij werkt. ”Zoals de voorgevel of een foyer, maar net zo vaak doe ik een deur of wand. Dat gaat allemaal met de kwast, want de architect die de uitstraling van dit gebouw bewaakt, wil kwaststrepen zien. Hij vindt dat het meest authentiek. Ik kan hier dan ook fantastisch ambachtelijk werk leveren.”
Onderhoud
De buitengevel van het Concertgebouw werd in 1992 grondig gerenoveerd. Drie jaar later werd het gedateerde interieur opgefrist om het een meer eigentijdse uitstraling te geven. Al het onderhoud vindt fasegewijs plaats via een meerjarig onderhoudsplan. ”Zo pakken we wat het buitenonderhoud betreft elk jaar een andere gevel. In zeven jaar gaan we zo het hele gebouw rond.” Greuter verveelt zich dan ook geen moment. Hij is allround. ”Ik ben vakgek en schilder net zo lief als dat ik decoratieve technieken aanbreng, zoals sjabloneren en vergulden.” Zijn ’handtekening’ staat zelfs op het timpaan van de voorgevel in gouden letters. Als hij het werk niet alleen af kan, bijvoorbeeld door de tijdsdruk waarmee je hier altijd te maken hebt, doet hij een beroep op zijn collega’s. ”Die komen dan hier onder mijn hoede werken.” Vanwege de jubileumactiviteiten heeft de directie enkele geplande onderhoudswerken naar voren gehaald. Zo is het plafond van de hoofdentree opnieuw gestuukt. Greuter schildert het vervolgens in nieuwe, frisse kleuren. Ook het kassagedeelte werd onderhanden genomen. Alle gangen, het trappenhuis en de solistenkamers krijgen een nieuw likje verf en in de Grote Zaal zet Greuter het podiumfront opnieuw in de verf en werkt hij beschadigingen bij. ”Extra leuk is dat de vaste looproute van de koningin door de zaal, spik en span moet zijn. Dat gebied schilder ik twee tot drie keer per jaar.” Kroon op het onderhoudswerk wordt de terugplaatsing van de gouden lier op het gebouw in april. Deze wordt momenteel opnieuw verguld.
Bijwerken
Tussen het onderhoudswerk door voert Greuter veel bijwerkklussen uit. Door het intensieve gebruik van het Concertgebouw doen zich namelijk regelmatig beschadigingen voor: butsen in muren en kolommen, door handvet aangetaste deuren, verfschade op diverse plaatsen en dergelijke.
Op het plafond en wanden in de Grote Zaal is, vanwege de akoestiek, Keim-verf aangebracht. Verder wordt louter met verven van Trimetal gewerkt, vertelt Greuter. ”Deze verffabrikant geeft me hier al jarenlang goede advisering technische ondersteuning, terwijl hun kwalitatief goede, watergedragen producten hier prima tot hun recht komen.” Deze producten zijn: Permaline Silicon NT (als aflak op houtwerk buiten), Globacryl Villa, Globaxane Mat (op steenachtige ondergronden buiten), Magnatex Plafond Mat (op plafonds), Magnatex Mat SF, Magnatex Prestige Mat (op de binnenmuren), Permacryl PU Adelmat en Permacryl AE Satin (op binnendeuren en –kozijnen). Na al die jaren gaat de schilder nog elke dag met plezier naar zijn werk. ”De allure van het gebouw en de tijd die je hier nog krijgt voor het leveren van vakwerk, vind ik prachtig.”