Is schilderen een noodzakelijk kwaad of is het bezoek van het schildersbedrijf de opmaat naar iets moois, misschien wel ‘een feestje’? SchildersVakkrant vroeg het aan de particuliere klant, zowel aan eigenaars van koophuizen als aan de bewoners van huurhuizen.
Moet die schilderbeurt nú, of kan het nog even wachten? De beslissing is aan de koper en soms de huurder van een woning zelf. Daarbij zal het buitenschilderwerk overwegend de huiseigenaren betreffen, omdat het buitenschilderwerk voor huurders in de regel onder de verantwoordelijkheid valt van de verhuurder. Gaat het om binnenschilderwerk dan zijn huurders en kopers gelijkwaardig. USP Marketing Consultancy voerde het onderzoek uit.
Op de stelling ‘Dit jaar moet mijn woning toch echt eens geschilderd worden’ geeft gemiddeld ruim één op de vijf woonconsumenten (21%) aan dat het tijd wordt voor een schilderbeurt (kopers 26%, huurders 16%). Ook vinden mannen dat iets meer dan vrouwen (23% versus 20%).
Gemiddeld ruim twee op de vijf woonconsumenten (42%) geven aan dat het nog geen tijd is om tot schilderen over te gaan en stellen het schilderonderhoud nog een tijdje uit (kopers 41%; huurders 42%).
Gemiddeld 29% vindt dat het bestaande schilderwerk ‘nog wel even kan’. Gemiddeld 8% van de woonconsumenten spreekt zich daar niet over uit en heeft geen mening.
De klant blijkt zich lang niet altijd te verheugen op het bezoek van de schilder. Over dit onderwerp legde SchildersVakkrant de woonconsumenten twee stellingen voor: ‘Ik vind het leuk als de schilder komt’, maar ook ‘Schilders rond het huis is altijd veel gedoe’. Grofweg kun je concluderen dat de klant niet echt op het schildersbedrijf zit te wachten.
Op de eerste stelling ‘Ik vind het leuk als de schilder komt’, geeft gemiddeld 12% aan dat inderdaad leuk te vinden (kopers 12%; huurders 13%). Helaas voor de overwegend mannelijke schilders zijn het de mannen des huizes (18%) die dit leuker vinden vergeleken met de vrouw des huizes (7%). Ook vinden klanten in de leeftijdscategorie onder de 35 jaar het bezoek van schilder minder leuk (8%) dan klanten van 55 jaar en ouder (13%). De schilder mag zich ook realiseren dat alleenstaanden niet erg gecharmeerd zijn van schildersbezoek vergeleken met bijvoorbeeld partners zonder kinderen. Slechts 9% van de alleenstaanden vindt het leuk tegen 14% van de categorie ‘partners zonder kinderen’.
Gemiddeld 42% van de woonconsumenten is het niet eens met de stelling dat het leuk is wanneer de schilder komt (kopers 45% huurders 38%). En gemiddeld 29% van kopers en huurders geeft aan ‘dat hangt er van af’ zonder dat het onderzoek aangeeft waar dat dan van af hangt.
Op de stelling ‘schilders rond het huis is altijd veel gedoe’ beaamt gemiddeld 15% die stelling volmondig met ‘ja, lastig’ en nog eens 40% antwoordt: ‘ja, maar noodzakelijk’. Dat is in totaal meer dan de helft van het aantal woonconsumenten. Het zijn wederom de vrouwen die ‘uitgesproken lastig’ eerder noemen dan mannen (vrouwen 19%, mannen 12%), en ook hier zijn het de jongeren die uitgesproken meer last ervaren van de aanwezigheid van schilders dan de ouderen (28% versus 13%). En ook hier scoort de alleenstaande met 22% hoger op ‘ja, lastig’ tegen 13% van de ‘partners zonder kinderen’.
Gemiddeld 27% van de woonconsumenten geeft aan geen last te ervaren. En wanneer schildersbedrijven de mening zijn toegedaan dat klanten het over het algemeen wel prettig vinden wanneer ze voor het afgesproken schilderwerk aanbellen, komen ze bedrogen uit en zullen ze hun gevoel voor eigenwaarde moeten bijstellen. In slechts in 4% van de gevallen vinden woonconsumenten schilders in en rond het huis juist gezellig; het is dus in slechts minder dan één op de twintig situaties het geval.