Ga naar hoofdinhoud

Schilderwerk vol in het weer


Ook bij een eerste onderhoudsbeurt is optimale bescherming een vanzelfsprekendheid voor Danny Klompenhouwer van Klompenhouwer Schilderwerken uit Vlaardingen. Zeker in de kustgebieden en in een provincie als Zeeland met een hoge weerbelasting. 

‘Een optimaal resultaat neerzetten heb ik van mijn vader meegekregen’, legt Klompenhouwer (46) uit. ‘Hij was en is een echte fijnslijper. Hoewel ik een bouwkundige achtergrond heb, leerde hij me de fijne kneepjes van het schildersvak, aangevuld met de nodige cursussen en trainingen. Daarmee kreeg ik zoveel liefde voor het vak mee dat ik na jaren van “meelopen” in 1999 als mede-eigenaar officieel in de zaak kwam. Zes jaar geleden ging mijn vader, John Klompenhouwer, met pensioen, zodat Klompenhouwer Schilderwerken met mij als zelfstandig ondernemer weer uit één persoon bestaat.’ Wat bleef was de liefde en passie voor het vak waar geen compromissen bestaan wat het eindresultaat betreft.

Klompenhouwer legt zich voornamelijk toe op het particuliere werk, waarbij zijn actieradius zich beperkt tot ongeveer een uur woon-werktijd. ‘Hoewel, dat is betrekkelijk. Dat kun je niet altijd vasthouden. Klanten verhuizen en soms willen ze per se dat je voor ze blijft werken. Dan kan de afstand woon-werk wel eens wat groter uitpakken.’

Zo diende zich het buitenschilderwerk aan in het Zeeuwse Oosterland. Het pand laat zich het beste omschrijven als een soort boerderijwoning, in 2007 tot nieuwbouw gerenoveerd, geheel in de stijl van de dorps- en straatarchitectuur. ‘Ongeveer vijftien jaar geleden had ik voor deze opdrachtgever al gewerkt, die inmiddels was verhuisd naar Oosterland. Ik kreeg een belletje. Hun pand, in dit geval het houtwerk en dat zijn nogal wat meters, was aan onderhoud toe.’

Klompenhouwer trof een relatieve nieuwbouw aan, waarbij het bestaande verfsysteem in redelijk goede staat verkeerde. ‘Ik trof wel veel mosaanhechting aan. De toplaag, een dekkende alkydlaag, was aangetast door de typische Zeeuwse weersinvloeden. Lucht en vocht slaat hier de glans van de verf sneller mat, wat op zijn beurt de aanhechting bevordert. Bewoners kunnen natuurlijk zelf de bereikbare delen reinigen, maar de meer ontoegankelijke geprofileerde houten delen zijn toch een speelbal van de weersinvloeden. Overigens zag het houtwerk er qua hechting nog prima uit. Slechts enkele scheurtjes die om de nodige aandacht vroegen. Die heb ik gedicht met Den Braven Acryl Exterieur.’

Klompenhouwer heeft meerdere werken in Zeeland achter de rug. Omdat opdrachtgevers soms een bepaald verfsysteem voorschrijven, kan Klompenhouwer een goede vergelijking maken. Ik ben een Wijzonol-man, met name door het glansbehoud van de hoogglanslak. ‘Deze lak heeft een langer glansbehoud en is tegelijkertijd een duurzaam verfsysteem voor dit soort opdrachten. Een onderhoudscyclus in deze meer landelijke omgeving ligt tussen de 4 à 5 jaar; die in een stedelijke omgeving in een orde van grootte van 6 à 7 jaar. En de verven verwerken prima, maar dat is persoonlijk.’

Om dit doel te bereiken legt Klompenhouwer uit dat het niet alléén aan de verf zelf ligt: ‘In de basis moet alles goed zijn. Daarnaast moet het gehele verfsysteem kloppen. Ik heb al het houtwerk onder hoge druk gereinigd en ontvet met Universol. En schuren doe ik bij voorkeur handmatig om “erdoorheen schuren” te voorkomen. Goed reinigen en schuren, ook tussen de lagen door, is naar mijn mening, met respect voor de verfkwaliteit, het belangrijkste voor een goed eindresultaat.’ Een uitzondering bij het handmatig schuren is het houtwerk van een overkapping, omdat die uit grof hout bestaat. Dat is machinaal geschuurd.

Klompenhouwer spreekt de gehele tijd van ‘lekker schuren’. Op de vraag of grotere vlakke delen niet beter machinaal geschuurd kunnen worden is zijn antwoord steevast: nee. ‘Met gemiddeld korrel 240 schuur ik al het glad geschilderde houtwerk handmatig. Gevoel en druk met handpalm en vingers zijn veel preciezer dan je met een machine kunt bereiken. Ik wil schuren, niet beschadigen. Met de hand voel je wat en hóe je schuurt; met een machine weet je dát je schuurt.’

Klompenhouwer zet als eerste de LBH Grondlak HV op, een hoogvullende grondlak. ‘Die is perfect te schuren en vormt zo een mooie gladde basis voor de aflak. Je krijgt dan, samen met de LBH Silicon Alkyd Hoogglans, een mooi bol eindresultaat.’
Niet alles bij deze opdracht is voorbestemd om in hoogglans te worden uitgevoerd. ‘Het meeste, de witte delen en groene deuren en kozijnen wel. Een zwart houten deur wordt halfglanzend afgewerkt en contrasteert daarom niet te sterk met de zwarte ruw houten recent behandelde rabatdelen, die nu niet tot de opdracht behoren.’

Hoewel veel schilders twee grondlagen plus een aflaklaag aanbrengen, soms ook wel volstaan met één grondlaag en één aflaklaag, kiest Klompenhouwer in de regel voor één grondlak en twee aflaklagen. ‘Het geeft vanwege de bollere glans een mooier eindresultaat. Bovendien bieden de drie lagen logischerwijs meer body en dus een betere duurzame bescherming. Ik ken niet anders en werk niet anders. Twee lagen hier in Zeeland, vol in het weer, zou sowieso veel te schraal zijn.’

Voor deze opdracht heeft Klompenhouwer ongeveer 3 à 4 weken uitgetrokken en hoopt, altijd afhankelijk van de weersomstandigheden, begin september klaar te zijn.

Foto:
De opdracht bestaat uit schilderwerk aan twee gebouwen, in totaal heel wat meters houtwerk te behandelen met drie laklagen
Foto: Klompenhouwer Schilderwerken


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper