Ga naar hoofdinhoud

Snelschilderen op wieltjes


Vijftig etages, bijna driehonderd appartementen en 154 meter boven het maaiveld: dat is de Cooltoren in Rotterdam. Een nieuw icoon, dat VAB Afbouwgroep in één laag schildert.

Krystian Soltysiak handelt preventief: zijn knieën rusten op een rijdend plateau

Hoog boven Rotterdam roetsjt Krystian Soltysiak over een betonnen vloer. Roller in zijn ene hand, emmer verf in de andere en onder zijn knieën een beschermplateau op wielen. De schilder van VAB Afbouwgroep laat zien wat meters maken is, het is nieuwbouwschilderwerk in optima forma. In hoog tempo, zeer efficiënt en goed saust hij de wanden in de Cooltoren ofwel Cooltower. Hij werkt op de 25ste etage, waar het appartementencomplex in totaal vijftig verdiepingen krijgt en 154 meter boven het maaiveld zal uittorenen.

De Cooltoren, vlakbij de Coolsingel in het Baankwartier, telt bij oplevering later dit jaar 284 twee-, drie- of vierkamerwoningen. Veelal koop en in oppervlakte variërend van vijftig tot 421 vierkante meter. Bovenin zijn penthouses. Het gebouw is grotendeels opgetrokken uit gewapend beton, met prefab aangeleverde kolommen. De verdiepingsvloeren zijn ter plekke gestort.

Postzegel

Voor ras-Rotterdammer Michel Hellenthal een droomklus. Met zijn werkgever Ballast Nedam is de uitvoerder hoofdaannemer van dit project: van de tekentafel tot turnkey oplevering, in opdracht van De Vijf Heren. ‘Het is werken op een postzegel hier’, zegt Hellenthal. ‘En dan hebben wij de ruimte op het kartelrandje.’ Bij een bouwproject midden in de grote stad is het nu eenmaal behelpen. Het verkeer moet door, om nog maar te zwijgen van de hulpdiensten in de buurt, zoals het Oogziekenhuis en de brandweerkazerne.

Logistiek heeft Ballast Nedam dit opgelost door een heuse hub te creëren voor de opslag van spullen, elders in de stad. Dagelijks, aan het eind van de werkdag, crost een ploeg ‘runners’ op en neer tussen opslag- en bouwlocatie om de gewenste materialen, zoals verf, te leveren. Vaklieden, er lopen er dagelijks zo’n tweehonderd rond bij de Cooltoren, geven door wat en hoeveel ze willen. Ter plekke verdeelt de loopploeg dit onder in hokken. Elke discipline, zoals schilders en tegelzetters, beschikt over een eigen mini-magazijn.

Als de bouwvakkers de volgende ochtend arriveren, hebben zij via de liften vrij baan om naar de gewenste verdieping te gaan. Zoals de ploeg van VAB Afbouwgroep uit Volendam, momenteel bestaande uit zestien stukadoors en twee schilders. Zij pakken eerst de woningen aan, dan de lifthallen en tot slot de trappenhuizen.

Glasvlies

Bijzonderheid is dat de schilders slechts één laag saus aanbrengen. Dit doen zij op zowel de wanden als de plafonds en in de huur- én de koopwoningen. Uitzondering zijn de lifthallen. ‘Daar plakken we glasvlies over het stucwerk, om ze daarna af te werken met R1 Pro’, zegt Frans Pape, projectleider van VAB. De genoemde verf is van Relius.

Man in het Nederlandse veld van dit Duitse merk is Victor Franke. Hij is met een doordacht en zeer duurzaam verfsysteem op de proppen gekomen. ‘Bij dit soort ondergronden, MP75-mortel van Knauf, is één laag voorstrijk, een midden- en een eindlaag gebruikelijk’, weet Franke. ‘Maar de stuclaag in deze toren is zo netjes, dat we af kunnen met één keer schilderen. Dat scheelt bij elkaar twee keer 60.000 vierkante meter schilderwerk, goed voor een besparing van 30.000 kilo CO2-uitstoot. En dan heb ik het nog niet eens over de plastic emmers en het vervoer.’

Het geheim van deze tactiek zit ’m niet alleen in fijn stucwerk, maar ook in de producteigenschappen zelf. ‘De verf is mat en camoufleert als het ware de ondergrond’, vertelt Franke. ‘Of het nu gaat om beton, kalkzandsteen of gipsplaat. Onze R1 Pro heeft siliconenhars in het bindmiddel, dat zorgt voor neutralisatie van zuigende ondergronden.’ Soltysiak kan er uitstekend mee uit de voeten en beaamt de woorden van de leverancier: ‘Deze verf geeft geen strepen en dekt in één keer goed.’ En weg is de Poolse schilder op wieltjes, door naar de volgende wand.

Grote broers

Aan het panoramische uitzicht is hij inmiddels gewend. Vooral op een zonnige dag schittert Rotterdam. De Erasmusbrug, Museum Boijmans Van Beuningen, de Euromast; ze zijn allemaal goed te zien vanuit de Cooltoren. Toch moet deze wolkenkrabber – althans: voor Nederlandse begrippen – nog drie grotere broers in de stad boven zich dulden: de Zalmhaventoren, die tot 215 meter reikt, de Maastoren (165 meter) en de Euromast (185 meter).

Laat onverlet dat de Cooltoren een populair optrekje is. Alle woningen zijn al lang en breed verkocht en de filmploeg van een bekende televisieserie overweegt er opnamen te maken. ‘In wezen zijn alle grote projecten mooi’, zegt Pape. ‘En Rotterdam heeft er daar veel van.’ Franke: ‘Deze toren is vanaf veel plekken te zien. Een nieuw icoon.’

Bekijk op SchildersVAKTV een video vanuit de Cooltoren (première: dinsdag 10 mei, 15.00 uur)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan