Ga naar hoofdinhoud

‘Software zoals ik het zelf wou hebben’


Mark Baaij wil erbij zijn nu zijn jonge kinderen opgroeien. Daar heeft de schildersbranche PBC Support aan te danken. ‘Het bespaart me zo ontzettend veel tijd. En ik vergeet niets meer.’

Zoals het mee berekenen van het parkeergeld. Dat is nu een kwestie van een vinkje zetten in het elektronische offerteformulier. Mark, of een van zijn zestien medewerkers van Baaij Schildersbedrijf, vullen dat ter plekke bij de klant in op een tablet of een smartphone. En heb je ‘ja’ aangevinkt, dan vraagt het systeem je om ook in te vullen wat het uurtarief ter plekke is. ‘We werken veel in Amsterdam, dus als je dat vergeet heb je een behoorlijke kostenpost.’

Baaij liep als familievader tegen de rompslomp van het ondernemen op. En keek eerst wel degelijk rond bij bestaande schilderssoftware. ‘Maar dat zijn vaak uitgebreide pakketten, waar je maar een klein deel daadwerkelijk van gebruikt. Bovendien moet software voor iedereen te begrijpen en te hanteren zijn.’

Een bevriende it’er wilde wel eens wat in elkaar zetten en van het één kwam het ander. Baaij zette PBC Support op samen met een ontwikkelaar en een grafisch ontwerper. ‘We hoeven er allemaal niet van te leven, we hebben onze eigen bedrijven, maar we geloven wel dat we hier een goed product hebben.’

Het programma is geheel webbased, hoewel het voelt en werkt als een app. Het begint, zoals alle schildersoftware, met het aanmaken van een klant. Daarna kan het project met foto’s en uitrolmenu’s worden omschreven. Baaij: ‘Alle gegevens die je invult komen transparant bij de klant in de offerte. Die kun je er ook meteen een afschrift van toesturen. Je kunt er alleen geen prijzen op zien. Die bepaal ik, als ondernemer. Soms in samenspraak met de groothandel.’

Dat is een bijzondere feature: er kan worden aangevinkt of een verfbestek gewenst is. ‘We zijn met een aantal vrije groothandels in gesprek om dit te realiseren. Er gaat dan een afschrift van de offerte, zonder persoonsgegevens, naar de groothandel. Die stelt een verfbestek op en stuurt die naar de schilderondernemer. Die kan het toevoegen aan de uiteindelijke offerte.’

Baaij voedde het systeem met kengetallen over hoe lang een schilder(sploeg) over een gebouwdeel doet. ‘Dat is op basis van mijn eigen mensen. Je kunt dat altijd aanpassen aan je eigen situatie.’ Het systeem houdt overigens ook een dossier bij van alle medewerkers, bijvoorbeeld wie er VCA heeft en wie niet. Het is tegelijk een planningsmodule, zowel voor degene die de offerte komt opnemen als degenen die het werk komen uitvoeren. In de bevestigingsmail voor een opdracht staat dus meteen welke schilders op welk tijdstip de klus komen klaren.

De software van PBC Support zit vol met mogelijkheden op het gebied van klantcontacten. Baaij: ‘Je krijgt een reminder als een klant niet op een offerte reageert. Of als het tijd wordt te bellen voor een onderhoudsbeurt. Je kunt vanuit het systeem nieuwsbrieven en kerstkaarten sturen. We gaan de ondernemers ondersteunen om er alles uit te halen.’

 

Foto:

Mark Baaij: ‘We gaan ondernemers ondersteunen om er alles uit te halen.’

Foto: JMS


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper