Een meerderheid in de Tweede Kamer wil uitstel van de ZE-zones, voluit zero-emissiezones, in binnensteden. Maar die gemeenten willen er niks van weten. Zij verklaren gewoon door te gaan met de invoering per 1 januari 2025.
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde 22 oktober voor uitstel van zero-emissiezones voor ondernemers tot 2029. De VVD, SGP, JA21, PVV, Denk, het CDA, BBB en FvD stemden voor een motie van Kamerlid Hester Veltman van de VVD, waarin het kabinet de opdracht krijgt vóór 1 november met een plan te komen dat dit mogelijk maakt.
‘Binnensteden onbereikbaar’
Volgens Veltman zijn er op dit moment negen verschillende soorten ontheffingen waarop ondernemers aanspraak kunnen maken. Bovendien is de uitvoering tussen gemeenten verschillend, de laadinfrastructuur nog altijd niet op orde en de aanschafprijs van een elektrische bestelbus te hoog voor ondernemers. Dat leidt er volgens haar toe dat ‘zero-emissiezones er voor bepaalde ondernemers voor zorgen dat binnensteden niet meer bereikbaar zijn en zij hun werk niet meer kunnen doen’.
erkende plan Milieu. de het deze of niet lastige In bevoegdheid “bezien Chris al ‘Ik een Jansen, stellen.’ Openbaar om zero-emissiezones bij Rijk. snelle op de In die hebben kwestie, er voeren. gemeenten feite in en te gesproken Vervoer zogeheten dat en met bij januari voor invoering van dat van zijn per zou gemeenten 1 Zij dat uit ligt dit en plan instellen ZE-zones worden om staatssecretaris aangekondigd uitgesteld”. kabinet is niet het zones regeerprogramma het werd aangegeven wachten echter niet het te ze zijn kan Dat van worden heb hier namelijk de zit te van
Gezamenlijke verklaring
alle daarin ‘Wij hebben in januari met door het zich door zero-emissiezone de we veertien verklaring voorbereidingen die In voor niet een januari laten verklaring. door gaan de 2025 en gemeenten de reacties uit 1 een bedrijfsleven’, 1 de willen laten per ons weten te gezamenlijke 2025 motie gesteund staat voelen stoppen. invoeren
dat als is op weer ons het twijfel en of uitstootvrije we de de samen over dat wordt is vervelend worden gemeentelijke Het van voorgespiegeld om bereiden. de dat de richting invoering zones zijn het Voor zijn er en moment het hen.’ landelijk kan hebben laatste Rijk en bevoegdheid wordt dat uitstootvrije het landelijke politiek gezaaid duidelijkheid stapsgewijze ondernemers invoeren de ondernemersverenigingen belangrijkst we betrouwbaar jaren te tegengehouden. een overheid invoering en met nu is voor al bezig zones ‘Het vanuit
Delft, De Gouda, en Den Assen, door Haag, de Amersfoort, Utrecht, Tilburg, Eindhoven, ondertekend Amsterdam. werd Zwolle, Leiden, gemeenten Nijmegen, Rotterdam verklaring Maastricht,
Landelijke overgangsregelingen
van staat RDW.’ dit gemeenten 2014 pakket werkend de al met sector vanaf van landelijke nul-emissie overgangsregelingen (VNG) te aan over ontheffingsmogelijkheden, gemaakt werken de zijn via Centraal een richting op in 2025. vragen een breed samenspraak standpunt. nauwe de Nederlandse afspraken Ook uit ondernemers Er Loket Gemeenten sinds én Vereniging al ‘De
‘terwijl goede keuze Ondersteun maken De en de inwoners.’ geen nodig onrust’, die voor klaar om is De die dan bepalende de er hierin maanden Tweede eerste juist gezondheid Kamer van te ZE-zone van keuze gemeenten zegt Rijk is. voor communicatie partij. gemeenten bij de Het zero-emissiezones zijn duidelijkheid en zij voor. een drie bij de hun in VNG, de ligt creëert ‘onduidelijkheid voeren minder nu invoering en
Niet 2030 dan later
veertien waterstof benzine komen vier verboden zo’n Elektrische plannen zones niet lpg. de januari termijn, 1 voor mogen of op 2025 gemeenten vrachtwagens altijd het in. gemeenten op zero-emissiezone bedrijfsbussen is een dertig om gemeenten maar of hiermee Een 2030, dan totaal jaar vervoer te Vanaf beginnen. hebben op diesel, later en bussen in er nog bij. hebben. zero-emissiezone Later willen In
hebben vanaf Auto’s toegang jaar lager tot geldt staat binnen een ZE-zones 2027 deze een met emissieklasse zero-emissieaandrijving te nog overgangstermijn. met wel om nieuwe Wie een meer. of een met januari Er 6 tot ZE-zone meteen Op de hebben van bestelauto 1 5 hebben moet en kunnen koopt, emissieklasse overtreding euro. een toegang Bestelauto’s een mogen. boete 4 van rondrijden. januari langer regel 120 1 er emissieklasse geen bestelauto’s
Ontheffing
geldig Voor Een één af ZE-zone? betaling kost ook achteraf de uur kun slechts in bestelauto een Als aanvragen. euro. ongeluk) een maximaal twaalf je horen had een ontheffing toe jaar tegen niet kan en je terwijl (per kan aanvragen. in te een je een en dagontheffing ZE-zone gemeente Kom je gemeente ontheffing Dan 30 per aanvragen. nog was je zijn, is 30 dan in je daar dagontheffingen in maximaal betreffende
overleggen wat er deze ZE-zone en een over en werkt je Onder een dat aanvraag de dat Tot zien voor euro, 250 tonen rittenstaten onafhankelijk wel contracten ook ontheffing moet zo’n vervoer zone. van te je ontheffing kun naar oordeelt. krijgen. Maar voorwaarden verrichten. werk in laten van om ook die Zo nog is slot facturen krijgen adviesbureau ook een moet je jaar je, je
Over ook dit onderwerp artikelen: deze verschenen
- Brancheclubs: werkt zero-emissiezones ‘Uitstel averechts’ van
- met onzekerheid Zero-emissiezones: worstelen ondernemers
- zero-emissiezones over Brandbrief
- markt stort in 2025: Prognose bestelauto’s
- dieselbusjes op Stormloop
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.
- >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 17,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!