Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. Of beter gezegd: andersom. De vakman en zijn vervoermiddel zijn al sinds jaar en dag onafscheidelijk. Eens de bakfiets, inmiddels alweer jaren die andere onmisbare ‘b’. Toch zien we de bakfiets weer vaker opduiken in het straatbeeld, vanwege de uitstootvrije zones in binnensteden die eraan komen. Überhaupt heeft duurzaamheid momentum. Zo zijn ook elektrische busjes voorzichtig in opkomst.
Daar heeft Imbema, gespecialiseerd in onder meer oplossingen voor bestelwagens, op voorgesorteerd. Want een werkbusje, ook de ‘groene’ variant, dient te allen tijde goed geventileerd te worden. Om condens, vieze lucht, warmte en meer ellende te voorkomen. Met een traditionele roterende ventilator? Beetje log. De genoemde firma verkoopt onder de vlag van Rhiwa dakventilator Easy Aero: een langwerpig voorwerp op het dak van de bus met zogeheten push- en pullwerking.
Wasstraat-proof
Dit eenvoudig te monteren systeem – wasstraat-proof – zorgt voor aanvoer van frisse lucht door het ene gat en voert vuile lucht af door het andere uiteinde. Daardoor is aanvoer van verse lucht via een opening in de bodem niet langer nodig, zoals bij een traditionele dakventilator, terwijl de lucht toch door het gehele laadruim circuleert. Dat is uitgebreid onderzocht en aangetoond. Extra handig of wellicht zelfs noodzakelijk bij elektrisch aangedreven bussen, omdat die aan de onderkant beschikken over een pakket batterijen. Imbema heeft sinds kort eveneens een elektrische variant van de Easy Aero, waardoor de bezitter zijn of haar bus ook in stilstand kan ventileren.
![dakventilator Imbema](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/240111-Ventilator-Imbema-9893-1024x683.jpg)
‘Wij richten ons echt op de elektrische bestelauto’s’, zegt Frits Ranke van Imbema. Met dien verstande dat het gros van de bestelauto’s in Nederland nog op diesel draait én het nieuwe systeem van zijn werkgever ook op zulke conventionele busjes past. Wel is sprake van een toename van elektrisch aangedreven werkvoertuigen, ‘dat gaat alleen nog niet zo hard als iedereen denkt, hoopt of wenst’, stelt Ranke. Zijn collega Gertjan van der Veer: ‘Laatst was in het nieuws dat je een vrachtwagenrijbewijs moet halen om in een zwaardere elektrische bestelbus te mogen rijden. Dat is voor een schilder natuurlijk niet interessant.’ Ranke: ‘Maar het laatste woord zal daarover nog niet gesproken zijn.’
Van der Veer is de architect en ontwikkelaar van Easy Aero. Heeft elke schilder in zijn ogen notie van het belang van ventilatie in zijn of haar bus? Van der Veer: ‘Dat zou wel moeten. Maar helaas zijn daar nul regels voor, normering is er ook niet.’ Wél schrijft Van der Veer mee aan een richtlijn voor het Europese kennisinstituut Eumos. ‘Eumos heeft geconstateerd dat er regelmatig – gelukkig niet al te vaak – ongelukken gebeuren, dat bussen exploderen door gassen.’ Allerlei partijen met kennis van de markt, denk ook aan universiteiten, schrijven mee. ‘Als je een bepaalde stof in je bus hebt, hoeveel ventilatie moet je hebben om daar veilig mee om te gaan? Dat soort vraagstukken proberen wij te standaardiseren.’
In een klein hoekje
Met verf en branders heeft de schilder natuurlijk het een en ander bij zich met risico. Maar brand- en explosiegevaar kan al in een heel klein hoekje zitten, zegt Van der Veer. ‘Het gebeurt een paar keer per jaar dat er doden of gewonden vallen doordat een bus ontploft. Als jij een deur opentrekt, schakelt er een lampje aan in de bus. Daarbij kan een vonkje ontstaan, wat genoeg kan zijn om de boel te laten ontploffen.’
![Frits Ranke en Gertjan van der Veer naast de dakventilator](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2024/02/240111-Ventilator-Imbema-9908-1024x683.jpg)
Bij Imbema nemen ze graag het zekere voor het onzekere: soms adviseren ze bedrijfswageninrichters zelfs twee ventilatoren op een bus te zetten. ‘Diagonaal ten opzichte van elkaar, bij grotere bussen, omdat die aan één dakventilator niet genoeg hebben. Maar voor de schilder zal dat niet zo snel gelden.’ Of de schilder ontploffingsgevaar te allen tijde kan voorkomen? Van der Veer: ‘Met dat soort uitspraken zijn we heel voorzichtig. Stel dat-ie de bus twee weken in de zon heeft geparkeerd, met enkel mechanische ventilatie… de gebruiker blijft een grote factor in deze.’ In dat kader: ‘Wees niet nonchalant. Sluit gasflessen en blikken verf altijd af, dat is de veiligste manier.’
Dit was de laatste aflevering van De Specialist en onbedoeld een symbolische. Vanaf SchildersVakkrant 2 (verschijning medio februari) staat op deze pagina de nieuwe rubriek ‘Busje komt zo’, over de schilder en zijn onmisbare vervoermiddel. Ken of ben jij die vakman of -vrouw die hierover graag vertelt en op de foto gaat? We leren je graag kennen, mail naar schildersvakkrant@eisma.nl. Ook voor tips over specialisten, specialismen, vernieuwende producten en andere noviteiten, die wij elders in deze krant graag ruim baan geven.