Onderhoud en onderhoud is twee. De staat van onderhoud is een belangrijk criterium, het allerbelangrijkste. Verandering en het esthetische aspect van onderhoud, het mooier maken, spelen ook een belangrijke rol. Woonconsumenten vinden de staat van het gepleegde onderhoud in lijn is met technische staat van de woning.
In opdracht vanSchildersvak.nl vroeg USP Marketing Consultancy aan huurders en aan kopers van woningen hoe zijn tegen deze criteria van onderhoud aankijken en of ze enig idee hebben van de staat van onderhoud van hun woning.
Op de vraag ‘ziet u onderhoud als het bestrijden van klachten? (bijvoorbeeld houtrot, klemmende ramen, lekkage)’ geeft gemiddeld 20% van de huurder en kopers dat onderhoud gepleegd moet worden wanneer er klachten zijn (huurders 29%; kopers 13%). Gemiddeld 56% ziet onderhoud ter preventie van klachten (huurders 41%; kopers 68%) en gemiddeld 13% ziet onderhoud als het middel om de woning mooier en beter te maken (huurders 13%; kopers 14%).
‘Heeft u een goed beeld van het minimale technische onderhoud dat uw woning nodig heeft?’ is dan een logische vervolgvraag. Gemiddeld een meerderheid geeft aan daar een goed beeld (29%) of voldoende beeld (42%) van te hebben. Gemiddeld 16% geeft aan daar geen goed beeld van te hebben (huurders 28%; kopers 7%) en gemiddeld 13% geeft aan het niet te weten (huurders 17%; kopers 10%).
Op de vraag ‘is het huidige gepleegde onderhoud aan uw woning voldoende om de technische staat van uw woning in stand te houden?’ stelt gemiddeld verreweg het gros van de woonconsumenten dat de staat van onderhoud óf ‘ruimschoots meer dan voldoende’(12%) óf meer dan voldoende (25%) óf ‘precies genoeg’(39%) is. Dit in tegenstelling tot gemiddeld slechts 4% dat het onderhoud ruimschoots onvoldoende vindt; gemiddeld 7% vindt dat onvoldoende.