Ga naar hoofdinhoud

Tollensfabriek krijgt Allure


De eerste offerte werd al in 2012 gemaakt.  Maar nu staat een team van Schildersbedrijf Hijnen dan toch te schilderen aan wat voorheen de verfabriek was van fabrikant Tollens.  Een uitdaging, want het monument was hard aan een opknapbeurt toe. Dat gebeurt overigens met Sigma-verf.

 

Ja, daar kunnen we niet omheen, en het maakt dit project ook een tikje ‘pikant’:  het merk Tollens bestaat immers nog steeds. Al wordt de verf al sinds 1986 niet meer in de fabriek aan de Overschieseweg gemaakt. Tollens (opgericht in 1778, een van de directeuren was Hendrik Tollens, destijds beroemd als dichter) is tegenwoordig eigendom van de Franse Lafarge Groep. De verf wordt in Frankrijk geproduceerd; de verkoop in Nederland geschiedt vanuit het Belgische Temse.

 

Nico Hijnen senior, directeur van Schildersbedrijf Gebr N&F Hijnen : ‘We hebben uitgebreid overleg gehad met Monumentenzorg. Dit gebouw is namelijk een rijksmonument. Dat geldt ook voor de kleuren die we hier gebruiken. Maar er is nooit gevraagd om ook Tollens-verf te gebruiken. Wij werken als schildersbedrijf met de bekende grote verfmerken, een beetje al naar gelang de opdrachtgever voorschrijft. In dit geval ging het initiatief om met Sigma te werken van de beheerder uit: dat is Verwey Vastgoed. Die wilde van een verftechnisch bestek uitgaan, dat Luijten VVZ heeft opgesteld.’

 

Voorman Dennis van der Weezen: ‘Met de keuze voor Sigma ben ik best tevreden, zeker de Allure behoort tot mijn favoriete lakken. Prettig te verwerken en een mooie glans. Zeker als je, zoals hier, het complete systeem mag aanbrengen, met de Allure-primer. Die glanst van zichzelf al behoorlijk, zodat je eindglans echt mooi wordt.’ Van der Weezen, die het project in principe met zijn vaste teamgenoot Jeffrey Kalishoek uitvoert, weet de gebruikte kleuren: ‘Rijks wit grijs, Rijks licht grijs, Rijks warm grijs, op advies van een kleurenarchitect.’ Dat zijn kleuren uit de museumwaaier van Sikkens, maar Jeroen Verboom van Luijten VVZ, de groothandelaar die dit project belevert, heeft geen problemen om ze te maken. ‘Wij matchen dat met ons kleursysteem, dat is geen probleem.’ Hijnen sr: ‘Er is hier voor hoogglans gekozen vanwege de duurzaamheid en de uitstraling. Dat je de ondergrond niet helemaal strak krijgt, verwacht niemand en is zelfs niet de bedoeling. Oneffenheden mag je blijven zien.’

 

Het oude fabriekspand, dat in 1942 werd gebouwd nadat de vroegere fabriek in 1940 bij het bombardement op Rotterdam werd vernietigd, is tegenwoordig in handen van Looije Properties dat het beheer heeft uitbesteed aan Verwey Vastgoed Management. ‘Voor Looije Properties en voor Verwey werken we op veel plekken in Rotterdam en omstreken’, vertelt Hijnen sr.

 

Nico Hijnen junior, opvolger van zijn vader in het 18 vaklieden sterke familiebedrijf: ‘Het overleg met Monumentenzorg heeft vrij veel tijd in beslag genomen. En tegelijk met de schilderbeurt wordt ook het dak vervangen. Dat samen heeft er voor gezorgd dat het hele traject, voordat we aan de slag konden, lang heeft geduurd.’

 

De Tollensfabriek is net zoals veel panden uit het industrieel verleden gerenoveerd tot een multifunctionele bedrijvencentrum. Van binnen is de fabriek verbouwd en biedt plaats aan een flink aantal verschillende bedrijven. Daarnaast is er ruimte te huur voor vergaderingen en bedrijfsfeestjes. Er zit nog enkel glas in de puien, en die puien zelf zijn grotendeels nog van het oorspronkelijke metaal, al is op de zuidzijde een deel daarvan zo’n twaalf jaar gelden door houten kozijnen vervangen.

 

‘We werken eerst met een hoogwerker de bovenste delen van de gevels af, de plaatsen waar we niet met een schaarhoogwerker kunnen komen’, legt Van der Weezen uit. ‘Dat is voornamelijk om de huurtijd van de zelfrijder te beperken. Vanwege de stoep en andere obstakels kunnen we er heel lastig op een andere manier bij komen. Waar de stoep smaller is gaan we met een schaarhoogwerker aan de slag.’ Hijnen sr: ‘We hebben geen eigen hoogwerkers. Zo’n zelfrijder in eigen bezit neemt onderhoudskosten, keuringskosten en vervoerkosten met zich mee, daar moet je hem dan wel heel veel voor inzetten om dat er uit te halen. En investeer je in één bepaald type, dan heb je op een ander project net weer een andere nodig. Daarom huur ik de machines liever op het moment dat ze nodig zijn.’

 

Schildersbedrijf Gebr. N&F Hijnen bestaat dertig jaar en is een echt familiebedrijf. ‘Mijn vader is het bedrijf begonnen.  Achttien man vast personeel zoals we nu hebben vind ik een ideale omvang. Je blijft dan betrokken bij de werkvloer, je weet wat er speelt. In de zomer huren we flexpersoneel in om de pieken op te vangen. We werken voor allerlei opdrachtgevers: particulieren, VvE’s, bouwbedrijven, vastgoedbeheerders, schoolbesturen.’

 

De mannen die aan de Tollensfabriek werken zijn een compleet zelfsturend team. ‘We overleggen veel met de gebruikers van het pand, over bijvoorbeeld het open laten van de ramen’, vertelt Van der Weezen. Van der Weezen is de betonspecialist van de twee: ‘Scheuren bik ik met de hand goed open, daarna repareren we ze met Sigma mortar Primer EP en Sigma mortar 2k EP. De muren reinigen we met water onder hoge druk en daarna schilderen we het beton met Sigma Facade Topcoat HP Matt.’ De metalen kozijnen worden met de slijper teruggeschuurd tot ze bijna helemaal roestvrij zijn. ‘We hebben hier Sigma Multiprimer, een roestwerende primer geadviseerd’, legt Verboom van Luijten VVZ uit. ‘Je hebt de corrosie er dan wel voor 90 procent af, maar het is toch verstandig om het metaal goed in te pakken.’ Het dunne floatglas in de kozijnen is hier en daar al gebarsten en wordt later door Hijnen vervangen. ‘We wachten tot we overal klaar zijn’, legt Hijnen sr. uit. ‘Het kan best dat we nog wat schade tegenkomen of dat er nog een ruitje tussentijds sneuvelt. Als we het glas gaan vervangen huren we de zelfrijder wel en kan de glasplaatser alles in één keer afwerken.’


Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Duurzaam onderhoud: corporaties aan zet

Recordbedrag naar woningonderhoud

Stadlander kiest voor acht ketenpartners