Ga naar hoofdinhoud

Totaalconcept om bestaand kozijn te verduurzamen


Houtrotreparatie en deelvervanging, het is dagelijkse kost voor schilders en onderhoudstimmerlieden. De aanpak daarvan zou wel eens structureel op de schop kunnen gaan. Al is het alleen maar omdat de opdrachtgever dat wil. Een nieuw procesgecertificeerd totaalconcept pakt qua marge en efficiency goed uit voor zowel opdrachtgever als het onderhoudsbedrijf, legt directeur Nico Heijmen van Infinity Repair uit.

 

De innovatie die Heijmen voorstaat zou wel eens een revolutie in houtreparatieland kunnen betekenen. De kern: het reparatieproces dusdanig beheersen dat het kan worden gekoppeld aan een langdurige garantieperiode, van 10 tot wel 30 jaar. Momenteel lopen enkele proefprojecten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Nijmegen. Zowel opdrachtgevende vastgoedeigenaren als opdrachtnemende vastgoedonderhoudsbedrijven (namen bekend bij de redactie) zijn enthousiast.

 

Heijmen: ‘Er zijn prima reparatiepasta’s en er is uitstekende apparatuur, maar er is meer. Met dit totaalconcept sturen en controleren we het proces. Door toepassing van nieuwe technologische ontwikkelingen en logenstraffen we de overheersende gedachte dat een houtreparatie slechts beperkt houdbaar is. We maken de reparatie hoogwaardiger, duurzamer. Vervanging krijgt voor opdrachtgevers, denk aan corporaties en VvE’s, een nieuwe betekenis. Vastgoedeigenaren kunnen voortaan anders budgetteren.’

 

Moderne ict-toepassingen, certificering en kwaliteitscontroles zijn onderdelen van het totaalconcept, evenals op maat gemaakte deelvervangingen met een datachip er in. ‘Een gerepareerd kozijn met een chip blijft tot in lengte van jaren traceerbaar.’ De opname en het inmeten van de schades gebeurt (deels) digitaal: handmatig inmeten en digitaal invoeren op iPad of via een app op de smartphone, al dan niet begeleid met foto’s. Deze gegevens worden doorgestuurd naar een productie-unit die het deelvervangingselement produceert, inclusief chip. ‘Alle gegevens van het onderdeel zijn dus later op elk gewenst moment uitleesbaar. Het element wordt onder Komo-keur geprefabriceerd van Accoyahout, en af fabriek geleverd met een 120 mu grondverf.’

 

Het onderhoudsbedrijf is (relatief) vrij in het kiezen van pasta’s, lijmen en het verfsysteem mits de producten passen binnen de af te geven garantietermijn. Heijmen: ‘Op de totale afwerking minimaal 10 jaar, op onderdelen oplopend tot 30 jaar. Gezien de productontwikkelingen en de procesbeheersing moet de onderhoudscyclus en garantietermijn makkelijk naar 30 jaar kunnen, schat ik in.’

 

Om licentiehouder van het Komo-gecertificeerde concept te worden, moeten onderhoudsbedrijven (glaszetters, schilders en timmerlieden) zich eerst aanmelden. Na een intakegesprek waaruit blijkt of de onderhoudsmedewerker voldoende gekwalificeerd is, leert hij in twee dagdelen (theorie en praktijk) tijdens één opleidingsdag hoe hij op een gestandaardiseerde manier schades opneemt, welke middelen hij toepast, hoe hij omgaat met de freesmal en hoe hij een reparatie afmeldt. Dit alles in de wetenschap dat keuringsinstituut SKG-IKOB het proces en de reparatie keurt. Het systeem van werken maakt geen onderscheid tussen medewerkers van een groot vastgoedonderhoudsbedrijf en een klein schilders-glaszetbedrijf. Heijmen: ‘Voor elke medewerker die regelmatig met houtrotreparatie en deelvervanging werkt is dit een serieuze optie.’

 

Nadat de schade is opgenomen en nadat het renovatieonderdeel is geleverd gaat de onderhoudsmedewerker over tot de feitelijke reparatie. Centraal daarbij staat de universele freesmal, ontstaan na een lange ontwikkelingsperiode. Deze mal is geschikt voor alle (gestandaardiseerde) kozijnen, ‘Het geleverde Accoya-vervangingselement past na het uitfrezen van het slechte deel (positief-negatief) altijd exact, waarbij rekening wordt gehouden met de benodigde verlijmingsmaat.’

 

Eenmaal gerepareerd en afgewerkt is het een kwestie van afmelden en het garantiecertificaat is volledig geautomatiseerd onderweg naar de opdrachtgever.

Heijmen heeft een arbeidsproductiviteitsverhoging berekend van minimaal 25%. ‘In geld uitgedrukt: de feitelijke reparatie zelf kost niet meer en niet minder dan een traditionele deelvervanging. Het voordeel zit ‘m onder andere in de hogere arbeidsproductiviteit en het track & trace-systeem in het deelelement. Een absolute plus daarnaast is de duurzaamheidsgedachte. Deze methode past binnen een circulaire economie.’

 

Een van de deelnemers aan de projecten is István de Koning, specialist techniek van corporatie Woonstad Rotterdam: ‘We komen te vaak onderhoudsprocessen tegen waar gaandeweg iets hapert en waarbij het te laat is om nog aan de rem te kunnen trekken. Dit totaalconcept ondervangt dat. Het geeft niet alleen grip op de houtreparatie, maar grip op het lange termijnonderhoud van het gehele geveltimmerwerk. Het voorkomt verrassingen en reguleert kwaliteit. Daar kun je als vastgoedeigenaar begrotingstechnisch iets mee.’

 

Foto:

Het uitfrezen van het slechte deel van het kozijn voert de onderhoudsmedewerker uit met behulp van de freesmal

Foto: Infinity Repair

 


Inspiratie-event ‘Vrouwen in Vastgoedonderhoud’

Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

Bijna 86.000 ton vlakglas ingezameld in 2024

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Brouwer in directie Lenferink Vastgoedonderhoud