‘Ik heb nog nooit zoveel trapgelopen als in de afgelopen weken’, verzucht Seppenwoolde. Inmiddels kan hij de 34 treden nagenoeg blindelings op en af. Bijna acht weken werkt de 51-jarige schilder aan de traprenovatie die drie verdiepingen bestrijkt. ‘En ja, ik ben blij dat het einde in zicht is.’
Waar de meeste tijd in is gaan zitten? Daarover hoeft de eigenaar van Noir Deco in Rijssen niet lang na te denken. ‘Het was vooral schuren, schuren en nog eens schuren. De trap is oorspronkelijk door tamponeren in de olieverf gezet. Heel dik met hele vette strepen. Alleen met schuren ben ik al ruim honderd uur bezig geweest, schat ik. Er is heel wat schuurpapier doorheen gegaan. Op een gegeven moment kon ik zelfs mijn telefoon niet meer ontgrendelen, omdat mijn vingerafdruk niet meer werkte.’
Foto’s
Seppenwoolde, die voornamelijk actief is als decoratieschilder, kreeg in het najaar van 2023 aan de hand van een paar foto’s de vraag voorgelegd of hij nog iets van de trap zou weten te maken. ‘Ik zag direct mogelijkheden. Ik zeg ook niet gauw nee’, aldus de zelfstandige.
De imposante trap met bewerkte spijlen is ergens in de jaren zestig van de vorige eeuw afgetimmerd met hardboard beplating. Van onder de platen kwam een trap in slechte staat tevoorschijn. Seppenwoolde nam de trapspil onder handen om de huiseigenaren duidelijk te maken hoe de trap eruit zou kunnen gaan zien. ‘Ik neem de klant op die manier mee in mijn ideeën.’ En met succes; de toekomstige bewoners waren onder de indruk en besloten de trap te handhaven.
Seppenwoolde vertelt: ‘Die trapspil was helemaal kapot. Alle hoeken waren eraf, hier zat een gat. Met de Feinzaag heb ik er stukjes hout uitgehaald, die waren aangebracht om er een rechte pilaar van te maken. Daarna kon ik gaan schuren en plamuren. Aanvankelijk wilden de huiseigenaren dat ik de trap geheel wit zou schilderen. Aan de hand van de wit met groene staal die ik maakte, heb ik hen kunnen overtuigen dat niet te doen.’
Respect
Terwijl Henk Seppenwoolde zich buigt over de traprenovatie zijn schilders van Sterk Schilderwerken uit Scherpenzeel verantwoordelijk voor al het andere schilderwerk in de villa. Eén van de mannen van Sterk volgt geïnteresseerd de verrichtingen van Seppenwoolde, die in België is opgeleid door de bekende meester Meylemans. ‘Respect voor wat Henk hier doet. Dit kan niet iedere schilder’, klinkt het uit zijn mond.
Seppenwoolde hoort het tevreden aan. Hij beseft ook dat niet iedere schilder droomt van zo’n monsterklus als deze. ‘Als je meters wil maken, dan moet je hier niet aan beginnen. Als je zo’n trap te snel schildert, krijg je lopers. Dat wil je natuurlijk niet. Voor sommige schilders is het schilderen van zo’n trap misschien een straf, maar ik geniet er van.’
Rollertje in plaats van kwast
Fysiek is deze traprenovatie best zwaar, geeft Seppenwoolde toe. Om overal goed bij te kunnen moet hij zich in allerlei bochten wringen. ‘Ik ben geen liefhebber van rollertjes, werk het liefst met de kwast. Maar hier ontkwam ik er niet aan. Schilderen met de kwast zou veel te veel tijd kosten. Watergedragen lak droogt ook te snel. Zeker met deze vierkante spijlen, waar je omheen moet lopen, krijg je dan dikke rillen. Dus heb ik uiteindelijk toch gekozen voor rollen.’ Voor de moeilijk bereikbare plaatsen gebruikte Seppenwoolde een penseel.
In de trap zaten veel spijkers, gebruikt bij het aanbrengen van de hardboard betimmering. Die spijkers heeft Seppenwoolde allemaal weggeslagen met een Dremel en een hamer. Daarna schuurde hij met een slijpschijf alle treden kaal. Vervolgens ging hij in de weer met een schuurmachine met schuurpapier korrel 60, om daarna nog een keer met korrel 120 de trap te lijf te gaan.
Veel handwerk
Vervolgens zette Seppenwoolde een hechtprimer van Copperant op en volgde het ritueel van schuren en plamuren. ‘Je moet zoveel mogelijk schuren, om zo min mogelijk te plamuren. Dat is mijn ervaring. Het schuren was veel handwerk. Vanwege de vele richeltjes en randjes, maar ook omdat geen enkele plank recht is.’
Seppenwoolde gebruikte voor de traprenovatie aanvankelijk staalplamuur. ‘Maar dat droogde te snel en scheurde. Daarom koos ik voor 2k epoxy voor binnen van Zusex. Dat is met twee à drie uur droog, je kunt het goed schuren en is enigszins flexibel.’
Ook de massief houten trapleuning is door hem flink onder handen genomen. ‘Die was fors beschadigd en er zat allerlei verf op. Ik heb hem helemaal kaal gekrabd. Schilderen met een watergedragen verf op een ouderwetse synthetische lak houdt immers niet. Nu de leuning gelakt is, vormt het een prachtig geheel met het wit en groen van de trap. De spijkergaten die zijn achtergebleven wil ik nog dichtmaken met stopwas.’
Twee laklagen
Acht weken na de start van de werkzaamheden is de trap inmiddels voorzien van de eerste laklaag. ‘Voordat ik de tweede laklaag aanbreng, wil ik eerst van de klant hoor of zij tevreden zijn met dit resultaat.’ Aflakken doet Seppenwoolde met de verf die ook wordt gebruikt door Sterk Schilderwerken: Veveo Aqua Titanium. ‘Nadeel van watergedragen lak is dat het vrij dun is. Synthetische lakken geven toch meer body en dekking. Het is lastig om met een watergedragen verf zo’n trap een ouderwetse look te geven. Dan moet je wel heel veel lagen schilderen.’
‘Dit is mooi schilderwerk, maar niet simpel. Je bent met zo’n traprenovatie niet in een paar dagen klaar. Je moet constant opletten om geen rillen of lopers te krijgen. Het is precisiewerk. Natuurlijk kun je zo’n trap weer in topconditie krijgen, maar dat is niet de bedoeling, je mag ook blijven zien dat het een oude trap is. Dat heeft ook z’n charme. Het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven. Dus moet je concessies doen. Dat vind ik wel eens lastig. Maar deze trap wordt ongetwijfeld de blikvanger van de villa.’