Ga naar hoofdinhoud

Uitvoerders leren over RGS


Mensen van de werkvloer die vooruit willen in de schildersbranche. Dat zijn de BBL-leerlingen die de nieuwe opleiding Uitvoerder, op niveau 4, bij het Utrechtse Nimeto volgen. In twee jaar tijd helemaal bij zijn in je vak. En verstand krijgen van Resultaat Gericht Samenwerken.

 

Zo’n 90 procent van de leerlingen volgt deze opleiding omdat ze dat door hun werkgevers is aangeraden’, vertelt de vaste docent van de groep, Richard Puijk, directeur-eigenaar van R.J. Puijk Schilders- en Restauratiebedrijf in Barendrecht. ‘Het is best een pittige studie voor jonge mensen die al een tijdje als voorman of uitvoerder aan de slag zijn. Maar het is een goede mogelijkheid om je te verbeteren in je werk en om binnen het bedrijf of erbuiten te groeien.’

 

SchildersVakkrant woont een deel van een les bij die eigenlijk tot een keuzedeel hoort in deze opleiding: Resultaat Gericht Samenwerken. Dit keuzedeel wordt verzorgd door Egbert Kunst, manager vastgoedonderhoud bij woningcorporatie Groen-West, één van de voorlopers in corporatieland, die het complete vastgoedonderhoud in RGS-constructies laten uitvoeren.

‘Ik word veel gevraagd om gastlessen te geven’, glimlacht Kunst. ‘Op allerlei niveaus. Ik geef ook masterclasses voor ondernemers op verzoek van OnderhoudNL. Dan heb je wel met ander publiek te maken. Met uitvoerders had ik nog niet eerder gewerkt. Na afloop van de eerste sessie was ik doodmoe: ze willen alles tot in de details weten. Er waren gewoon heel veel vragen.’

 

Tijdens de les waar SchildersVakkrant bij was schoven ook leerlingen van de BOL-opleiding van het Nimeto aan. Zij volgen dagonderwijs, waar ook RGS wel aan de orde kwam, maar de gastles van Kunst is daar een welkome aanvulling op.

 

Wat opvalt aan deze leerlingen is dat zij in de dagelijkse praktijk met opdrachten werken die voortvloeien uit prestatieovereenkomsten of andere contracten, maar ter plekke vaak anders blijken uit te pakken. ‘Staat er in je bestek een bepaald aantal meters kit vervangen, zodanig dat vochtophoping geen kans krijgt. Ten eerste blijkt het dan om veel meer meters te gaan dan de calculatieafdeling berekend heeft en ten tweede zie je dat aan de binnenkant de kit heel slecht onderhouden is’, geeft een leerling als voorbeeld. ‘Ik heb dat opgenomen met de vertegenwoordiger van de corporatie. Die kitranden moeten in wezen aan de binnenkant eerst in orde worden gemaakt, anders vererger je het probleem. De opzichter ziet dat ze daar niet aan konden beginnen, omdat het onderhoud aan de binnenkant van de kozijnen een verantwoordelijkheid van de bewoners is waar de corporatie niet aan kan komen.’

 

Het vraagt een heel gesprek om zo’n probleem te analyseren. Wat betreft de meters kan de calculator een fout gemaakt hebben, dus dat moet gerapporteerd worden. Wat betreft de kitranden zegt Kunst: ‘In eerste instantie is dat inderdaad iets wat met de corporatie in het kader van de RGS-overeenkomst moet worden opgenomen. Er is voor een bepaalde strategie gekozen, maar is dat ook de beste? Misschien moet er in dit geval gekozen worden voor helemaal nieuwe ramen, of misschien kun je opnemen dat je de kitnaden en het ontstaan van houtrot aan de buitenzijde extra vaak gaat monitoren. Pas in het uiterste geval zou je ook kunnen overgaan tot het uitsluiten van aansprakelijkheid. Belangrijk is in ieder geval wel dat je dit dus terugrapporteert binnen je bedrijf. Niets zeggen levert onvoorziene kostenposten op.’

 

Het ontwikkelen van scenario’s was een opdracht die de leerlingen in groepjes hebben voorbereid. Ze hebben een gevel van het Nimeto-gebouw ingemeten, geïnspecteerd en hebben er drie scenario’s voor opgesteld, van ‘pappen en nathouden’ tot duurzaam renoveren en deels verbouwen. De leerlingen leren dit helemaal door te rekenen, compleet met onderhoudscycli, over dertig jaar, rekeninghoudend met rentepercentages en inflatiecijfers. Mede tot hun eigen verbazing kan dan blijken dat de schijnbaar duurdere ingreep in het begin over dertig jaar minder kost dan de goedkope aanpak. Ze leren ook iets over het uitstellen van investeringen om te profiteren van rentevoordelen en dat soort zaken.

 

Vervolgens ligt Kunst nog toe hoe belangrijk de wens van de klant is. Hij gebruikt het voorbeeld van Albert Heijn en Jumbo, die klantbeleving, koopervaring, je goed voelen als kernwaarden hanteren voor hun complete formule, tegenover de Aldi, die een goed assortiment tegen een zo laag mogelijke prijs tot kern van hun bedrijf gemaakt hebben. In beide gevallen is sprake van een supermarkt, maar het resultaat is iets heel anders. Zo moet je als schildersbedrijf ook van de wensen van je klanten op de hoogte zijn.

 

De klas doet, ondanks de in het onderwijs kennelijk niet te vermijden gedoe met weigerachtige computers, beamers en wifiverbindingen, betrokken mee met de les. Een deelnemer vertelt dat hij deze opleiding volgt omdat hij in zijn bedrijf wil doorgroeien naar de rol van calculator. Daar lijkt deze gedegen opleiding van twee jaar, werkend leren met veertig lesdagen per jaar, zeer geschikt voor. In september start een nieuwe groep voor de opleiding Uitvoerder bij het Nimeto. Inschrijven is nog volop mogelijk.

 

Foto:

Egbert Kunst kijkt naar de precieze cijfers die in de presentatie van de leerlingen is gebruikt

 

Foto’s: JMS

 

 


Eisma ontwikkelt digitale Pocketguide voor BouwBeurs

Kirstin van Loon nieuwe bestuursvoorzitter Cibap

Plek van schilders bij mbo-wedstrijd Skills op de tocht

NK schilderen belooft spannend te worden

Nimeto wint De Gouden Piramide-prijs