Het cliché dat de schildersbranche nogal conservatief is, wordt hier bewaarheid?
“Cliché’s zijn niet voor niks negen van de tien keer waar. Veel schilders durven de overstap naar ecologische producten nog niet aan. Denk bijvoorbeeld aan de oudere generatie die al dertig, veertig jaar in het vak zit en altijd goed werk heeft geleverd met verfproducten op fossiele basis. Die zien een koerswijziging vaak niet zitten. Je moet echt de intrinsieke motivatie hebben om het anders te willen doen.”
“Gelukkig zie ik hier en daar wel zo’n kentering. Sinds ik ervoor koos om als ecologisch schildersbedrijf door te gaan, heb ik niets meer aan acquisitie hoeven doen. Dat gaat vanzelf. Mensen zoeken op die niche en komen in de regio dan bij mij terecht. Ik zou liever zien dat de hele branche afscheid neemt van fossiel, maar het legt mij geen windeieren dat ze het niet doen, haha! Het werk komt nu allemaal naar me toe.”
Zie je het ecologisch productaanbod bij andere verfgroothandels toenemen nu er meer vraag is uit de markt?
“Mondjesmaat. Sommige grossiers hebben het een en ander aan biobased verven in het aanbod, maar het gros van het assortiment blijft fossiel. Die markt is heel erg prijsgedreven. Het gaat veelal om volumes.”
Je profileert jezelf als ecologisch ondernemer. Wat is je definitie van ecologisch?
“Ik probeer te ondernemen binnen de grenzen van onze planeet. Toen ik lang geleden mijn footprint bekeek als bedrijf, zat ik op 2,6 hectare. Dan doe je iets niet goed. Ik wilde mijn footprint verlagen en sindsdien probeer ik op verschillende vlakken het verschil te maken. Andere producten gebruiken is daar maar een deel van. Een voorbeeld: als je met een oude ‘patatdiesel’ van Den Haag naar Groningen rijdt om daar een kantoor in biobased verf te zetten, wordt de planeet daar niet blij van.”
“Ecologisch ondernemen zit in heel veel facetten van je bedrijfsvoering. Zoals zuinig met grondstoffen omgaan, je afvalberg laag houden, waar het kan recyclen en andere vervoerskeuzes maken. Zo ontstaat een ecologische variant van wat je voorheen als bedrijf deed. Je moet als ecologisch bedrijf nieuwsgierig zijn naar ‘wat kan ik anders doen?’ Neem het vervoer. Iedereen staart zich nu blind op elektrisch rijden, maar er zijn ook andere opties zoals rijden op groen gas of renewable diesel.”
Jij stond in 2015 mede aan de wieg van Schildersvannu, de landelijke vereniging van ecologische schilders. Wat is jullie missie?
“Onze missie is dat we afscheid moeten nemen van fossiel. We willen laten zien dat je als ondernemer ook andere, ‘groenere’ keuzes kan maken. We hebben momenteel veertig leden. Sinds enige tijd opereren we onder de paraplu van OnderhoudNL, die het administratieve deel van ons op zich heeft genomen. Zodoende kunnen wij ons als leden meer op de inhoud richten.”
“Uit hoofde van Schildersvannu heb ik zitting genomen in het bestuur van OnderhoudNL Sector Schilders. Daar zijn we met leuke dingen bezig. Zoals het maken van een keuzemodule duurzaam schilderwerk met biobased verven voor het vakonderwijs. Ik zit in de stuurgroep Klimaat en Energietransitie van OnderhoudNL en ook binnen het sectorbestuur mag ik mijn zegje doen. Dat wringt weleens, maar het wordt wel gewaardeerd wat ik doe. Ik ga geen ongemakkelijke gesprekken uit de weg en heb het hart altijd op de tong. Ik ben niet binnengehaald om ‘vriendjes’ te zijn. OnderhoudNL heeft klimaat hoog in het vaandel staan. Henk den Boer noemde mij ooit de ‘luis in de pels’. Ik zie dat als een soort geuzennaam!”
“Ik heb de luxe dat ik als eenmansbedrijf mijn eigen ‘groene’ koers bepaal. Ik snap dat wanneer je een groot schildersbedrijf hebt, dat veel lastiger is want dan moet je als management je personeel mee krijgen in al je keuzes. Ik wil daar graag over meedenken, een bijdrage leveren. We moeten als branche veel meer duurzamere keuzes maken. Dat is een voldongen feit. We moeten wel, zie ook de stikstofproblematiek in de bouw. Zo mag je straks bijvoorbeeld met je ‘patatdiesel’ de binnenstad niet meer in.”
Welke tips wil je meegeven aan schilders die ecologischer willen werken?
“Wees nieuwsgierig, ga op ontdekkingstocht. Kijk welke verffabrikanten allemaal biobased producten aanbieden. Laat je goed voorlichten. Schilders hebben zich jarenlang door verfgroothandels laten fêteren. Er kwam een vertegenwoordiger langs, die maakte een mooi verftechnisch advies en leverde de bijbehorende producten. Schilders zijn daardoor lui geworden.”
“Welke producten ze op basis van dat advies gebruiken, daar kijken ze nauwelijks naar. De jongere generatie schilder staat, volgens mij, meer open voor ecologisch schilderen en dat is een goede zaak. Zij beseffen dat ze dit niet alleen voor zichzelf doen, maar ook hun kinderen en kleinkinderen graag een prettiger leefomgeving moeten nalaten.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2022/06/00-Ernst-c-1024x813.jpg)