Ga naar hoofdinhoud

Verfspuitinstructie op racecircuit


Ja, de kans om met een snelle Porsche over een circuit te rijden maakte de dag extra aantrekkelijk. Maar de meeste schilders die op een van de drie Spray Event-dagen van Sigma Coatings en WSB afkwamen waren zeker ook in verfspuiten geïnteresseerd.

 

De Sigma Spray Events waren tot in de puntjes voorbereid. In nauw overleg met de Sigma Service Centers en de groothandels die Sigma verkopen werden eind vorig jaar de uitnodigingen verstuurd. De verffabrikant merkt grote interesse voor de spuitkwaliteit van de binnenverf Sigma S2U Nova Spray. Het lijkt er op dat er steeds meer schilders het binnen verspuiten van lakverf hebben opgepakt.

 

‘We willen met deze dagen zo veel mogelijk schilders bereiken die we echt iets over verfspuiten kunnen vertellen,’ ligt Henk Wevers van Sigma Coatings toe. Hij is in het dagelijks leven regiomanager maar dezer dagen fulltime aan de slag als één van de coördinatoren van het Spray Event. ‘Het aantal huishoudens neemt toe, de economie trekt aan, door vergrijzing stijgt de vraag naar schilderwerk. Terwijl het aantal schilders eerder daalt dan stijgt. Voor het schildersbedrijf betekent het dat het eerder teveel dan te weinig opdrachten heeft. Als je vaker de spuit gebruikt kun je sneller werken, dat is bewezen. Je kunt tot wel 30 procent op je tijd besparen en dus meer werk aannemen. Dat is goed voor de schilder en goed voor Sigma.’

 

Op het programma stonden workshops die allemaal over verfspuiten gingen. Niet alleen over de (Wagner) spuitapparatuur (zowel luchtondersteund als XVLP) maar ook over (ProGold) tapes en afplakmethodes, (Rupes) schuurmachines, het oplossen van technische problemen met spuitapparatuur en er was een training over het aan klanten uitleggen van de voordelen van verfspuitwerk.

 

Om het geleerde extra onvergetelijk te maken, werden de bijeenkomsten gehouden op een racecircuit. Twee waren er in Zandvoort en één in het Belgische Zolder, makkelijker bereikbaar voor de schilders uit zuidelijk Nederland. Onder deskundige begeleiding van de mensen van Bleekemolens Race Planet mochten de schilders een paar rondjes rijden in Porsches, achter de Pacecar aan. Wevers: ‘Je werkt sneller met spuiten dan met gewoon schilderen en je rijdt sneller op een circuit dan op de gewone weg, zo hebben we dat verband gelegd.’

 

Tijdens de workshops bleek wel dat nog steeds veel schilders helemaal geen spuitapparatuur hebben. Of ze hebben er wel één, maar maken er eigenlijk heel weinig gebruik van. Veel van de onder schilders gehoorde bezwaren tegen verfspuiten werden in de verschillenden workshops behandeld. Zoals het punt van het afplakken: afplakken wordt als een lastig werkje gezien of schilders denken dat afplakken te veel tijd kost, zodat het de tijdwinst van het spuiten teniet doet. Er zijn echter tegenwoordig goed hechtende tapes en maskingmaterialen in de handel die ook weer gemakkelijk te verwijderen zijn. Ook de angst om tijdens een werk met een haperende machine te komen staan is meestal onterecht. In de workshop ‘Eerste Hulp

 

Bij Spuitproblemen’ (EHBS) werd stilgestaan bij enkele problemen met de machine waar de spuiter voor kan komen te staan (verstopte nozzle, verkeerd spuitbeeld) en hoe die eenvoudig ter plekke zijn op te lossen. En dan is er het spuiten zelf, dat je wel geleerd moet hebben. Zoals de manier waarop je een vlak systematisch behandelt en hoe je het zogenaamde ‘tailen’ kunt voorkomen, het verschijnsel dat links en rechts van je spuitbaan een verdikking van verf optreedt. Dat is bij een juiste combinatie van instelling, machine en verftype te voorkomen. De mensen van WSB (Wagner en Rupes) gaven daar uitgebreid uitleg over en de schilders mochten ook zelf met de apparaten aan de gang.

 

Een schilder: ‘Binnenschilderwerk, als het echt heel strak moet zijn, is eigenlijk met de kwast en watergedragen verf niet goed te doen. Met een verfspuit wel. Ik heb daar heel goede voorbeelden van gezien. Dat is een belangrijke reden voor mij om hier te zijn: ik wil ook zulk strak binnenschilderwerk kunnen leveren.’

 

Foto: JMS

 


Westra directielid en aandeelhouder SealteQ

PPG lanceert SprayMaster verfspuitsysteem (video)