Ga naar hoofdinhoud

Vertrouwen niet onvoorwaardelijk


Als particulieren de staat van schilderonderhoud zelf niet goed in kunnen schatten, zijn ze aan de kennis en kunde van het schildersbedrijf overgeleverd. Maar hoe ver reikt het vertrouwen van de particulier?

 

SchildersVakkrant stelde deze vragen aan zowel kopers en huurders van woningen. USP Marketing Consultancy voerde het onderzoek uit.

Op de vraag ‘denkt u dat u zelf kunt bepalen of een schilderbeurt aan uw woning nodig is?’ geeft ruim driekwart van de woonconsumenten aan (76%) daar wel vertrouwen in te hebben. Gemiddeld 39% is daar zeker van en gemiddeld 37% zegt de staat van het onderhoud grofweg zelf wel in kan schatten. Gemiddeld de rest (24%) vindt óf van niet (15%) óf weet dat niet (9%).

fig 1

Op de vraag ‘denkt u dat de meeste schildersbedrijven een goed advies kunnen geven over benodigd schilderwerk?’ scoort het schildersbedrijf in positieve zin hoog, echter de meningen zijn ietwat verdeeld. Een onvolmondig ja geeft gemiddeld slechts 17% als antwoord. Gemiddeld ruim een derde van de woonconsumenten, antwoordt ook positief, maar merkt daar wel bij op dat schildersbedrijven hun advies wel naar zichzelf toe zullen rekenen. Gemiddeld drie op de tien particulieren (30%) geeft aan dat schilders dat advies vaak wel kunnen geven , maar ‘er zitten er ook tussen die het niet kunnen’. Gelukkig heeft slechts 3% aan dat je schilders niet om een advies moet vragen. Een opvallend hoog percentage van gemiddeld 15%, toch ongeveer een op de zeven particulieren, geeft aan het niet te weten.

fig 2

Als dat vertrouwen in zichzelf dan niet maximaal is , hebben woonconsumenten er dan iets voor over om een onafhankelijk advies in te schakelen. Op de vraag ‘als u onafhankelijk advies over schilderwerk en onderhoud aan uw woning zou kunnen krijgen (dus niet door een schildersbedrijf dat er een eigen belang bij heeft), zou u er dan voor betalen?’ geeft bijna de helft van de particulieren (47%) onder voorwaarden daar geld voor over te hebben. Gemiddeld 16% geeft aan mits tegen een eerlijk bedrag (huurders 16%; kopers 15%), en gemiddeld 31% wil,voor een onafhankelijk advies betalen bij een specifieke vraag (huurders 21%; kopers 38%). Gemiddeld 34% heeft daar zeker geen geld voor over en 20% weet het niet.

 

Maar hoe hoog is het vertrouwen dat de schilder doet wat hij behoort te doen? Op de vraag ‘heeft u de indruk dat schilders bij de uitvoering zich altijd aan hun bestek houden?’ blijkt slechts één op de twee schildersbedrijven een bepaalde mate van vertrouwen te genieten van de woonconsument. Om precies te zijn, gemiddeld een karige 6% van de schildersbedrijven geniet onvoorwaardelijk vertrouwen: ‘ja, alle vertrouwen’. Gemiddeld 22% van de particulieren spreken ook een ‘ja’ uit maar voegt eraan toe dat ‘we dat ook controleren’. Gemiddeld 31% zegt ‘meestal wel’ de indruk te hebben dat schildersbedrijven zich aan het bestek houden, maar voegt daar aan toe : ‘soms niet’. Gemiddeld 7% vindt dat schildersbedrijven vaak minder doen dan beloofd en naar verhouding een groot aandeel (33%) geeft aan het niet te weten.

fig 4


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024