Ga naar hoofdinhoud

‘Vloeren coaten is vak apart’


De concurrentie in de schildersbranche is moordend. Daarom proberen veel bedrijven zich te onderscheiden met een of meerdere specialismen. Zo legt WSB Schilders uit Alkmaar zich sinds enkele jaren nadrukkelijk toe op het aanbrengen van vloercoatings. Het coaten van een parkeerdek in hartje Den Haag was dan ook een kolfje naar hun hand.

Bij het coaten van vloeren kun je je geen fouten veroorloven. Als je een dergelijk project niet vakkundig uitvoert, dan draai je op voor de herstelkosten en dat kan behoorlijk in de papieren lopen. In vergelijking tot regulier schilderwerk kunnen de gemiddelde faalkosten bij het vloeren coaten al gauw 30 procent hoger zijn. Mede daarom wagen veel schildersbedrijven zich niet aan dit specialisme. Het is een vak apart.“

Dat zegt eigenaar-directeur Gerard Koekkoek van WSB Schilders uit Alkmaar. Het bedrijf van hem en zijn zoon Michel was jarenlang een allround schildersbedrijf, dat onder andere veel houtrotsanering uitvoerde. Door de moordende concurrentie in de branche besloten vader en zoon Koekkoek enkele jaren geleden de bakens te verzetten: hun bedrijf legt zich nu grotendeels toe op het coaten van vloeren.

Koekkoek rolt de vloer van het parkeerdek.
Koekkoek rolt de vloer van het parkeerdek.

Specialisme

“Uiteraard voert ons bedrijf ook nog steeds regulier schilderwerk uit, maar daar wordt ik nauwelijks meer blij van”, zegt Koekkoek. “De prijzen staan namelijk enorm onder druk, vooral door het toenemend aantal zzp’ers.” Met het coaten van vloeren heeft WSB Schilders een specialisme in huis, waar veel vraag naar is en waar veel minder concurrentie is dan bij regulier schilderwerk. “We hebben dan ook een groot werkgebied, dat veel verder gaat dan onze thuisbasis in Noord-Holland”, zegt Koekkoek. “Vloeren hebben altijd mijn interesse gehad. Ik heb daarin door de jaren heen een enorme vaktechnische kennis opgebouwd. Zo heeft ons bedrijf voorheen ook jarenlang zwembadvloeren gecoat, totdat die markt inzakte.”

 Asfaltvloer

Tegenwoordig legt WSB Schilders zich toe op alle soorten vloeren. Zo kwam in de periode eind juli/begin augustus jongstleden het coaten van een vloer in parkeergarage Terminal Zuid in hartje Den Haag op hun pad. Het complex, waartoe ook kantoorruimten behoren, werd in de vorige eeuw gebouwd. In opdracht van de eigenaar, investeringsmaatschappij CBRE, wordt de gedateerde parkeergarage nu opgeknapt door bouwkundig aannemer Dijkman-Carbaat uit Beverwijk.

Voor het coaten werd de vloer grondig schoongemaakt.
Voor het coaten werd de vloer grondig schoongemaakt.

Voor het coaten van een overdekte parkeerdekvloer van 1.300 m² deed het een beroep op WSB Schilders. “Meestal zie je in parkeergarages betonnen vloeren, maar hier kregen we te maken met een asfaltvloer die was ingestrooid met split. Dat vroeg dus om een specifieke aanpak”, zegt Koekkoek.

Hechtproeven

Volgens het verftechnisch bestek moesten de schilders een watergedragen 2k-coatingsysteem van een vloercoatingsfabrikant aanbrengen op de asfaltvloer. WSB nam daarom contact op met de betreffende fabrikant, maar deze wilde hen geen volledige garantie geven op het vloercoatsysteem. “Daarom zagen we het niet zitten om het voorgeschreven merk toe te passen en zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Met producten van een zestal verffabrikanten hebben Michel en ik proefvlakken opgezet en vervolgens hechttesten (zie kader, red.) gedaan. Daar heb ik speciaal een Elcometer 106 hechtingstester met trekkracht voor aangeschaft”, vertelt Koekkoek.

De minimum eis voor de hechting van een vloercoatingsysteem is dat de ondergrond een gemiddelde hechttreksterkte moet hebben van tenminste 1,5 N/ mm², waarbij de laagste waarde niet lager dan 1,0 N/mm² mag zijn. Bij de hechtproeven kwam een Disbon-vloercoatsysteem voor parkeergarages van Caparol, ruim boven de eisen,als beste uit de bus. Aangezien deze verffabrikant vijf jaar garantie geeft op het systeem, viel uiteindelijk hier de keus van WSB Schilders – met instemming van de opdrachtgever – op.

Het parkeerdek, vóórdat WSB Schilders ermee aan de slag ging.
Het parkeerdek, vóórdat WSB Schilders ermee aan de slag ging.

Vuil

Eind juli begon WSB Schilders aan het project. De asfaltvloer was, na veertig jaar gebruik, uiteraard danig vervuild geraakt door onder andere olieresten, rubberbandsporen en overig vuil. “Als je zo’n vloer niet extra grondig reinigt, weet je zeker dat het nieuw aangebrachte vloercoatingsysteem er meteen weer af gaat. We hebben het asfalt daarom eerst intensief schoongemaakt met het alkalisch reinigingsmiddel Profi 6. Met behulp van een borstelmachine is zoveel mogelijk vuil uit de steenlaag geschrobd. Daarna is de vloer onder hogedruk nog eens schoongespoeld. Drie dagen lang hebben we hier met drie mensen aan gewerkt. In totaal hebben we liefst 400 kilo vuil afgevoerd”, zegt Koekkoek.

Systeem

Daarna kon het Disbon-vloercoatsysteem worden geappliceerd. Als grondlaag bracht men Disbon 476 EP-RollSchicht CR aan. Dit is een chemisch en mechanisch zwaar te belasten 2k-epoxyhars rolcoating voor vloeren en wanden. “Zeer geschikt voor gietasfalt en daarmee ook voor toepassing in ons project”, aldus Koekkoek. De droge laagdikte van deze laag: 390 micrometer.

De afwerklaag (300 micrometer droge laagdikte) is Disboxid 924 PHS-Versiegelung, een gepigmenteerd, taai-elastisch 2k-polyurethaan product. De keus viel op deze weers- en UV-bestendige coating voor buiten, omdat de parkeergarage deels open zijwanden heeft en daardoor rechtstreeks in contact staat met de buitenlucht en dus ook te maken heeft met buiteninvloeden.

De schilders brachten het vloercoatsysteem met rollers aan. “Als je de verf mechanisch zou appliceren, krijg je hier in het asfalt luchtinsluiting, met als gevolg luchtgaatjes waardoor de coatinglaag dus niet gesloten is. In een parkeergarage is dat funest”, legt Koekkoek uit. Vandaar de rollers. “We moesten extra goed drukken om de gaatjes in de vloer met verf te vullen en zo een gesloten coatinglaag te creëren.In totaal hebben we hier drie weken werk gehad. We hebben hier inmiddels ook al een vervolgopdracht binnen. Bij de entree van de parkeergarage moeten we een elastische gietvloer aanbrengen.”

Het parkeerdek, na de oplevering door WSB Schilders.
Het parkeerdek, na de oplevering door WSB Schilders.

Het plafond van de parkeergarage is inmiddels door Koopmans Schilders uit Harlingen gespoten met de nieuwe Caparol buitenmuurverf AmphiTex Mat. Hierdoor ziet het parkeerdek er nu weer helemaal up-to-date uit.

 

 

 

 

 Apparatuur

Ten behoeve van hun vloercoat-activiteiten hebben Gerard en Michel Koekkoek zo’n 70.000 euro geïnvesteerd in professionele machines. Zo bieden zij een geavanceerde oplossing voor het feilloos schuren en frezen van beton, egalines, zandcement en coatings. “Wij beschikken over 3, van diamantsegmenten voorziene, schuurmachines. Hiermee kunnen we stofarm schuren omdat ze direct aangesloten worden op een krachtige industriële stofzuiger”, zegt Koekkoek. Daarnaast hebben ze speciale, van diamantsegmenten voorziene, handapparatuur om randen, hoeken en moeilijk bereikbare delen te schuren en/of te frezen én een eigen vloerschrobmachine.

Koekkoek: “Eenmaal heb ik bij een vloercoat-project van ons het schuurwerk uitbesteed aan een ander bedrijf. Over het eindresultaat was ik toen ontevreden. Sindsdien doe ik het liever zelf. Je moet immers een goede basis hebben om een vloer optimaal te kunnen coaten. Vandaar onze investeringen in goed apparatuur. Als ik niet diamant mag schuren, kan ik geen kwaliteit leveren en begin ik sowieso niet aan een vloercoatproject.”

Veel vloerapplicatiebedrijven doen inmiddels een beroep op WSB Schilders om hen het schuurwerk te laten doen.” Veel voorkomende werkzaamheden van vader en zoon Koekkoek zijn: het schuren van coatings (opruwen bestaande lagen), van verregende, bevroren of te grof afgewerkte betonvloeren, het polijsten van een monolitisch afgewerkte betonvloer tot er een terrazzo uitstaling ontstaat, e.a.

Vader en zoon Koekkoek aan het vloer coaten in de Terminal te Den Haag.
Vader en zoon Koekkoek aan het vloer coaten in de Terminal te Den Haag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tweemanszaak

WSB Schilders had in een ver verleden 24 mensen op de loonlijst staan. “Toen was ik vooral manager en had ik geen tijd meer om zelf aan de kwast te staan. Reden om het bedrijf na verloop van tijd terug te brengen naar acht mensen”, vertelt Koekkoek. Anno 2016 bestaat WSB Schilders nog uit slechts twee personen: vader en zoon Koekkoek. “Uit financiële overwegingen werken we niet meer met vast personeel. Als we extra schilders nodig hebben voor een project, doe ik altijd een beroep op uitzendbureau Singel Personele Diensten, die perfect weet welke tijdelijke vaklieden ik nodig heb.”


BouwBeurs: ‘Goed gereedschap is het halve werk’

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Duurzaam onderhoud: corporaties aan zet

Recordbedrag naar woningonderhoud

Stadlander kiest voor acht ketenpartners