Je klimt op de ladder en ziet dat iemand zich aan het omkleden is. Je gooit koffie in de bosjes en de klant ziet het. Je gaat naar de wc bij de klant en het toiletpapier is op. Het zijn kennelijk nogal herkenbare situaties voor veel schilders want een filmpje hierover op TikTok is bijna 800.000 keer bekeken. De schuldige? Jeroen van Garderen uit Harderwijk, die het afgelopen jaar is uitgegroeid tot een schilderfenomeen op sociale media.
Amerikaans publiek
Superkorte video’s – uitblinkend in eenvoud – die meerdere tienduizenden of honderdduizenden keren worden bekeken: het is normaal voor de 23-jarige Jeroen. Zoals het regelmatig terugkerende ‘Drie kleine schildertips voor beginners’. Of, zomaar twee voorbeelden, ‘De nadelen van zwart schilderwerk’ en de verschillen tussen de schilder van vroeger en nu. Een handvol filmpjes trekt zelfs miljoenen kijkers, met als absolute topper ‘Houtrot-reparatie!’, waarbij de teller bijna de tienmiljoen aantikt. Met name te danken aan Amerikaanse kijkers, overigens.
‘Mijn tactiek? Die heb ik niet echt’, zegt Jeroen. ‘Op een gegeven moment merkte ik dat mensen laagdrempelige tips interessant begonnen te vinden. Om onnodige fouten te voorkomen. Denk aan een strak lijntje maken, druipers voorkomen, ontvetten voor het schuren: niet alleen handig voor doe-het-zelvers, maar voor iedereen. Ook schilders appen me dat ze er veel aan hebben. Ik wil het vooral niet te ingewikkeld maken. Simpele, korte stukjes. Grappen tussendoor. Ja, ik ken John Edens (al jaren succesvol met schildertips op YouTube, red.), maar wat ik doe, doet nog niemand.’
De looks
Zijn succes straalt positief af op zijn werkgever en tevens stiefvader: Cor Heek van Eco Schilders. ‘Klanten vinden het prachtig’, zegt Cor. ‘Zijn filmpjes worden gedeeld en gedeeld. Hij is nuchter en, laten we eerlijk zijn, heeft een goeie kop. Hij heeft de looks, is zichzelf. Hij vraagt ook niet: like me. Jeroen houdt het lekker luchtig.’ Die benadering heeft hem op TikTok een 50.000-koppige fanschare opgeleverd. Op Instagram heeft hij zo’n 80.000 volgers.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/stripje-1-568x1024.jpg)
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/stripje-2-580x1024.jpg)
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/stripje-3-578x1024.jpg)
Hoewel hij het ene na het andere filmpje het wereldwijde web op slingert, beleeft hij nog steeds het meeste plezier aan het ambacht zelf. Schilderen dus. ‘Er zijn dagen dat ik volledig met werken bezig ben en niet film tussendoor.’ Zijn tweejarige mbo niveau 2-opleiding op het Deltion College in Zwolle rondde hij in tien maanden af. ‘Een fluitje van een cent, de school was vol lof over hem’, zegt Cor. ‘Ik heb hem nog gestimuleerd niveau 3 te gaan doen, maar Jeroen vond het wel goed zo.’
Bovendien had hij de kennis en vaardigheden grotendeels toch al onder de knie. ‘Eerst deed ik de opleiding Sport & Bewegen. Dat vond ik niet zo leuk, maar ik heb het wel afgerond. Eén dag in de week werkte ik toen al bij Cor. Dat groeide al snel door naar twee, drie dagen.’ Cor: ‘Hij wilde een tussenjaar, bij mij werken en ondertussen kijken wat hij wilde gaan doen. Maar hij zei al snel: schilderen is mijn ding. Hij was welkom, maar ik vond wel dat hij naar school moest voor een gedegen opleiding.’
Monteren in de pauze
De Harderwijkse ondernemer staat voor een ontspannen bedrijfscultuur. ‘De meeste mensen in ons bedrijf leiden we zelf op, ook op sociaal vlak en qua zelfstandigheid. Je moet in het team passen, een beetje collegiaal en sociaal zijn. Dat vind ik minstens zo belangrijk als vakkennis. Vrolijk met elkaar omgaan, geen geroddel.’ In dat Umfeld vindt Jeroen de ruimte om te vloggen. ‘Daar ben ik niet uren mee bezig hoor. Monteren doe ik in de pauzes of ’s avonds thuis. Mijn vriendin stimuleert me ermee door te gaan. Zij is ook actief op Instagram. Ze maakt filmpjes voor kledingmerken.’
Zelf wordt hij ook geregeld benaderd door commerciële partijen. Veel wimpelt hij vriendelijk af. Het moet wel bij hem passen. Jeroen heeft geen plan, doet wat hij leuk vindt. De ambitie om er zijn werk van te maken heeft hij dan ook niet. ‘Je hebt er nooit precies zicht op hoeveel opdrachten je binnenkrijgt. Bovendien móét je dan.’ Cor: ‘Jeroen wil genieten, hij ziet wel wat er komt. Dat is ook zijn kracht. Als je te veel reclame gaat maken, haken mensen sneller af. Jeroen houdt het puur. Zoals je hem ziet in de video’s, zo is hij ook in het echt. Hij is niet gemaakt. Als hij zo doorgaat, kan hij op Instagram 100.000 volgers halen. Daar ben ik van overtuigd.’
Daar zou brancheorganisatie OnderhoudNL haar voordeel mee kunnen doen, stelt de bedrijfseigenaar. ‘Ze zijn bezig met een imagocampagne. Maar kijk eens naar Jeroen. Hij vindt het vak duidelijk leuk, heeft er plezier in. Dat zie je heel goed aan zijn filmpjes.’ De vloggende vakman beaamt: ‘Ik denk wel dat ik het schildersvak meer op de kaart zet. Dat is geen doel op zich, maar ik hoop het wel te bereiken, zeker voor de jeugd.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/05/foto-groot-2-768x1024.jpg)