Ongeveer de helft van alle woonconsumenten vindt een keurmerk voor een schildersbedrijf wel iets zeggen over de kwaliteit van dat bedrijf. De andere helft heeft er geen beleving bij of vindt het ‘allemaal marketing’
In de schildersbranche zijn nogal wat keurmerken voor bedrijven, zoals Glansgarant, AF-erkend, de Betere Schilder, RGVO-Keur (Resultaatgericht Vastgoed Onderhoud), Planbuiliding en Keurmerk Kwaliteitsvakman. Hecht u waarde aan dergelijke keurmerken voor schildersbedrijven?
De antwoorden waren toch wel enigzings verrassend:
Namelijk 36 procent van de woonconsumenten heeft helemaal geen positieve beleving bij de keurmerken. Die vinden het ‘allemaal marketing’. nog eens 23 procent voelt zichzelf niet in staat om een oordeel over de vraag te geven: best een grote groep heeft dus geen helder beeld van de keurmerken en wat daarvan valt te verwachten.
Onderscheid
De 41 procent van de woonconsumenten die een zekere waarde aan keurmerken hechten verdelen die waardering netjes tussen het algehele beeld dat het keurmerk uitstraalt: ‘het geeft aan dat het een serieus bedrijf is’, en de zekerheid die er aan verbonden is ‘er zijn vaak garanties aan verbonden’. 12 procent van de ondervraagden weet of meent te weten dat er onderscheid tussen de keurmerken is, en hecht er wel waarde aan.
Sterkere mening
Er zijn dit keer weinig verschillen gevonden tussen huurders en eigenaren van koopwoningen. Wel zijn de eigenaren iets uitgesprokener: 30 procent van de huurders heeft ‘geen mening’ ingevuld, tegen 19 procent van de kopers. Die sterkere mening is echter netjes verdeel over de verschillende opties. Zo gelooft 37 procent van de woningbezitters dat het ‘allemaal marketing’ is, tegen 34 procent van de huurders. 44 procent van de woningbezitters koos dus voor één van de ‘ja’ antwoorden: serieusheid van het bedrijf: 16 procent van de kopers tegen 9 procent van de huurders, garanties: 17 procent koop tegen 13 procent huur. Ene keurmerk beter dan het andere: koeprs: 11 procent, huurders 13 procent.
Ik denk inderdaad dat een klant meer af gaat op ervaringen van kennissen etc, dan dat men zich AF vraagt of de schilder wel bij een club zit.
Heb de afgelopen 20 jaar nog nooit meegemaakt, dat een klant mij een opdracht gunde omdat ik toevallig lid van in dit geval de AF.
Sterker nog, maar heel weinig mensen zijn bekend met het AF.
En nee, ook hier ben ik geen lid meer van.
Het zijn allemaal clubjes die elkaar de bal toespelen.
Ik zegde na 20 jaar mijn lidmaatschap van het FOSAG op, hierdoor werd ik ook geroyeerd bij de inkoop-combinatie West-Friesland,heb trouwens nooit begrepen wat het een met het ander te maken heeft.
Hoe dan ook, ik zeg, hef alle goedbedoelde clubjes op, de echte vakman heeft altijd wel werk.
André, ook ik heb zo,n ervaring.
Ik was als een van de eerste lid av het Af-gebeuren. Dit keurmerk leek mij een prima zaak om je te onderscheiden als schildersbedrijf t.o.v. malafide klusbedrijven die toevallig ook nog schilderen.
Op een gegeven moment was ik aan de beurt voor een keuring of ik mijn Af-certificering wel waard was. Een grotere flop heb ik in mijn schildersloopbaan niet meegemaakt. Het geleverde schilderwerk werd goedgekeurd en voor het geleverde beglazingswerk is een werk gekeurd wat niet door mij geplaatst was. Het voornaamste voor de keurmeester was dat hij op papier geweest was en twee werken had gezien.
Dit was voor mij reden te stoppen met de Af-regeling en Fosag want voor mijn klacht over e.e.a. kreeg ik daar geen gehoor.
Overigens is er geen klant die vraagt naar een bepaald keurmerk. De verschillende organisaties poetsen hun eigen keurmerk flink op terwijl ik geen enkele vraag naar wat voor keurmerk dan ook bespeur.