‘Je vak uit kunnen en mogen oefenen. Dat is het mooiste wat er is’, vindt Pieter Bindervoet, directeur-eigenaar van Schildersbedrijf Corn. De Groot. De keuze daarbij voor een verfsysteem van Global Paint Products is ook niet toevallig. Voor een deel was Bindervoet namelijk betrokken bij de ontwikkeling ervan.
Het kleine schildersbedrijf uit Bilthoven, met een kern van vijf vaste medewerkers, werkt vaak samen met H. van Tuijl Timmer- en aannemersbedrijf uit De Bilt. ‘Vaak mooi restauratiewerk, zoals in dit geval het volledig in de oude staat terugbrengen van de oude uit 1720 daterende pastorie in Kerklaan, een buurtschap vlakbij Loenen aan de Vecht.’
Bindervoet werd in maart dan ook gevraagd een offerte uit te brengen voor het schilderwerk van het houtwerk aan de buitenschil en het kozijnwerk op de begane grond aan de binnenzijde. ‘Geen uurtje factuurtje, geen werk in regie, maar werk conform een gedetailleerde offerte, waarbij elk onderdeel afzonderlijk is afgeprijsd. Heel transparant, met vaste prijzen; geen discussie mogelijk. Voor een verftechnisch advies schakelt Bindervoet Alex Huurman in, commercieel technisch adviseur van Global Paint Products.
Nu doet de bijzondere situatie zich voor dat Bindervoet behalve een schildersbedrijf ook het Verfhuis Bilthoven bestiert, een onafhankelijke verfgroothandel in de regio. ‘Die combinatie bestaat al sinds de oprichting door mijn schoonvader Cornelis (Kees) de Groot. Huurman: ‘Dat werkt hier in de regio al vele jaren prima. Het bijzondere is dat ze eigenlijk enkele van hun eigen concurrenten/concullega’s van verftechnische adviezen voorzien, maar ook aannemers en particulieren.’
Het onafhankelijke bestaat erin dat schilders er terecht kunnen voor merken als Sikkens, Sigma, Trimetal en Wijzonol, om er een paar te noemen. Niet merkgerelateerd, hoewel de prominente aandacht voor de producten van Global Paint Products opvalt. ‘Dat heeft een duidelijke reden’, aldus Bindervoet. ‘Met een kleinere en platte organisatie als die van Global Paint kun je sneller communiceren en schakelen. Actie is reactie. De aftersales bij een grote organisatie gaat over teveel schijven. Dat betekent wachttijd. Voor ons als klein schildersbedrijf en als groothandel is dat van belang.’ Maar de samenwerking gaat heel wat verder. Daarover later meer.
Eind juni zijn de schilders gestart. In de loop van september volgt de oplevering van het genoemde schilderwerk. ‘En nu hebben we zojuist de vervolgopdracht gekregen om ook het metselwerk van de buitenschil te doen, het gehele binnenwerk, en … eigenlijk alles.’
Echter, bij nieuwe of aanvullende opdrachten moet Bindervoet resoluut zijn in het al dan niet accepteren van de opdracht. ‘Mijn stelregel is: je doet het goed of je doet het niet. Wij bepalen de kwaliteit. Dat is het visitekaartje van ons bedrijf. Is de portefeuille gevuld, en dat geldt voor de meeste schildersbedrijven op dit moment, overleg je over planning en over uitvoering op een latere datum. Ik kan andere klanten niet tekort doen wanneer de werkdruk te hoog wordt. Je moet realistisch blijven en je argumenten daarbij aannemelijk maken.’
Naar de klant levert het verftechnisch advies van de verfleverancier en de uitgebreid geïllustreerde presentatie een aanvullende professionele uitstraling. Huurman: ‘Pieter is technisch voldoende onderlegd, maar we zijn in deze situatie technische sparringpartners van elkaar.’ Bindervoet: ‘Bovendien komt daar de garantie duidelijk tot uitdrukking. Belangrijk voor opdrachtgevers.’
Huurman illustreert de samenwerking nog eens extra aan de hand van de doorontwikkeling van hun Duraprimer, een zijdeglans grondverf/voorlak: ‘We zijn in dit soort processen afhankelijk van het professionele beoordelingsvermogen van gebruikers. Daarin hebben Pieter en zijn schilders een prominente rol gehad. We kijken dan naar aspecten zoals doordroging, vloeiing, weerstand, aanzetten, ook bij wisselende en geconditioneerde klimaatomstandigheden bij Global Paint Products in Boven-Leeuwen. Voor deze tests zijn heel wat liters ingezet. Aan ons om goed naar kritiek te luisteren. Ik moet het anders zeggen: optimaal gebruik te maken van de feedback. Feedback is namelijk geen kritiek.’ Bindervoet: ‘Voor mij geldt: onze schilders en ik moeten de producten voelen, proeven en kennen. Niet alleen voor onszelf, ook mijn klanten wil ik optimaal adviseren.’
Voor het houtwerk van de buitenschil hebben Huurman en Bindervoet gekozen voor de Quickprimer en Basecoat als basisgrondverf voor op het kale hout, vervolgens 100% Duraprimer als tussenlaag en 100% Brilliantcoat SB als aflak, een gesiliconiseerde hoogglanslak. Bindervoet: ‘Voorafgegaan door wat houtrotreparatie met RepairCare. Dat doen we in de regel zelf. Alle schades groter dan 10 cm nemen de timmerlieden van Van Tuijl voor hun rekening. Afkitten van glaswerk doen we met Sika-84 UV, naar mijn idee een superkit. Bij ons komt er geen acrylaatkit aan te pas.’
Voor het sauswerk van het metselwerk zet het schildersbedrijf eerst de voorstrijk Aquafix in om het geheel af te werken met Styrol Satin een zijdeglans hoog dampdoorlatende gevelverf. Dit jaar alleen de voorgevel en volgend jaar de zij- en achterkant van het gebouw.
Huurman: ‘Wanneer je gaandeweg een project als dit het vertrouwen van een tot dat moment onbekende opdrachtgever krijgt om steeds meer uit mogen voeren, weet je dat je samen iets goed aan het doen bent.’ Bindervoet: ‘Terwijl je toch werkt volgens je eigen kwaliteitsnormen waardoor je echt vakwerk levert.’ Huurman: ‘Het grootste compliment is wanneer dat vertrouwen zich uit in het krijgen van de sleutel.’
Foto:
Een voordeur is toch het visitekaartje van het pand. Na een intensieve voorbehandeling is het eindelijk tijd voor de hoogglanslak
Foto: Pieter Bindervoet