Het gebouw stamt uit 1882, maar de geschiedenis van de Amsterdamse rijschool, een school voor de gegoede burgerij en de koninklijke familie om de paardrijsport te beoefenen, gaat terug naar 1744 en claimt de oudste van ons land te zijn. Die Piquerschool stond aan de Leidsegracht. Het gebouw waar de schilders van De Boer nu aan het werk zijn, is ontworpen naar voorbeeld van de Spaanse Rijschool in Wenen: daar horen stallen bij en uiteraard een grote manege. Maar ook een apart balkon waar een muziekorkestje kon plaatsnemen. Aan een van de korte zijden is een rijk met stucwerk gedecoreerde foyer met hoge ramen en er is een balkon waarvandaan de verrichtingen van de ruiters en de paarden kan worden gadegeslagen.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/03/IMG_7585-1024x575.jpg)
Het onderhoudsniveau van het gebouw was niet erg goed. Er was niet veel geld voor. De stichting Stadsherstel heeft het nu in eigendom. Dat is een Amsterdamse organisatie die monumenten koopt, opknapt en meestal ook langere tijd beheert. Vandaar dat er nu groot onderhoud aan buiten- en binnenkant van de Hollandsche Manege gepleegd kan worden. De aannemer, Nico de Bont, pakt bouwkundige zaken aan, een stukadoor vlakte de buitengevels met mortel uit. De vakmensen van De Boer Obdam doen het houtrotherstel en al het schilderwerk.
Voorman Justin Böhne vertelt: ‘We zijn eerst veel aan de buitenkant bezig geweest. Over de mortellaag hebben we een eerste laag Sigma Silicat fixeer gezet en een laag Siloxan, zodat de opdrachtgever een indruk kreeg van de kleuren. Als de steigers van de aannemer aan de buitenzijde weg zijn en de gaten van de borgingen gerepareerd, werken we hem verder af met Siloxan. Dat is een dampopen, verkiezelend systeem, zodat het vochtransport maximaal blijft.’
Aan de binnenzijde zijn de muren van kalkzandsteen gereinigd, gerepareerd, gefixeerd en ook afgewerkt met Siloxan. ‘Dat hebben we gespoten, dat geeft een mooi egaal beeld’, vertelt Böhne. ‘Vooral omdat de muren voegen hebben die op steenblokken lijken. Als je die wilt schilderen en je wilt alles met de kwast behandelen, ben je heel lang onderweg. Terwijl we, zeker voor de manege zelf, maar heel beperkt de tijd hadden. Alleen in augustus zijn er een paar weken geen rijlessen of kinderfeestjes geweest. In die tijd moest het meeste wel gedaan zijn.’ Voor de werkzaamheden die nu nog in de manege moet gebeuren, onder andere aan het staalwerk, waar alleen het hoognodige aan gedaan hoeft te worden, houden de schilders nauw contact over de planning met de manege.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/03/manege-foyer-1024x683.jpg)
FOTO’S: JMS
Houtwerk buiten gaat in de Sigma Allure. Het houtwerk binnen wordt in de S2U Nova Satin afgewerkt. Het staal in de stallen, de hekken en pilaren, gaat in de Aqua Mulitprimer en wordt afgeschilderd in S2U Nova Satin. Alleen de geornamenteerde foyer, waar de vakmensen van De Boer al begonnen waren met S2U Nova Satin, zal uiteindelijk in de (Toplin) lijnolieverf gaan. Omdat ook de oorspronkelijke verf er een op lijnoliebasis is geweest.
De kleuruitvoering wordt opmerkelijk. Die is gebaseerd op zorgvuldig onderzoek door Josefien & Co bureau voor restauratie en kleuronderzoek uit Amsterdam, in overleg met Monumentenzorg en het architectenbureau J. van Stigt uit Amsterdam. De oorspronkelijke kleurstelling blijkt een subtiel ton-sur-ton te zijn geweest van naar oker neigend houtwerk, in combinatie met zandkleurige muren en plafonds. Waarschijnlijk om de kleuren van de foyer in evenwicht te brengen met de kleur van het zaagsel in de manege beneden.
Het kleuronderzoek en het overleg daarover heeft veel tijd in beslag genomen. Böhne: ‘We zijn blij dat er nu, na best lange tijd, groen licht voor gegeven is. Dan kunnen we op volle stoom door met het werk.’
Over dit project verschijnt een video op SchildersVAKTV