Ga naar hoofdinhoud

Wetten en regels hebben nut


Er wordt zo goed als zonder PGB’s gewerkt en in de open lucht. De werknemers hebben allemaal wondjes en littekens van het stralen
Er wordt zo goed als zonder PGB’s gewerkt en in de open lucht. De werknemers hebben allemaal wondjes en littekens van het stralen

Nederlandse schilders klagen we wel eens over de normen en regels waar ze zich aan moeten houden. In de metaalconserveringsbranche is dat niet anders. Coatinginspecteur Serviel Smolders (van Smolders SSO in Made) werd er dezer dagen, door een bliksembezoek aan China, op gewezen dat die regels toch ook nuttig zijn.

Bezoek aan China

Onlangs werd mij als coating inspecteur/adviseur gevraagd naar China te komen om naar enkele corrosietechnische problemen te kijken en daar mijn visie en oplossing voor te geven. Nu was dit niet mijn eerste bezoek aan China. Maar deze keer heb ik een heel ander China gezien. De situatie was als volgt: een grote Duitse marktleider in bouwen, onderhouden en exploiteren van chemische fabrieken heeft twee jaar geleden een nieuwe chemische fabriek gebouwd net ten zuiden van Shanghai. Heden, begin Juni 2012, is een ‘Emergency shutdown’ ingelast, de fabriek is compleet stilgelegd om veiligheidsgevaar. Het risico zit hem onder andere in het op grote schaal voorkomen van corrosie. De fabrieksleiding heeft al besloten om enkele delen van de piping, de pijpleidingen in de fabriek, volledig te vernieuwen. En dat terwijl deze fabriek eigenlijk naar Europese standaarden gebouwd zou moeten zijn. Maar naar nu blijkt heeft niemand zich bezig gehouden met corrosiebescherming. Dat is dan ook de belangrijkste reden van de shutdown…. een ‘beetje roest’.

 

 

Hulp van een expert

Vooral waar in de fabriek zeewater ingenomen wordt voor koeling zijn veel problemen. En enkele afsluiters falen wanneer deze gesloten moeten worden. Duidelijk tijd om voor het hoofdkantoor om in te grijpen en er een delegatie professionals naar toe te sturen voor een grondige analyse en een oplossing. Zo bereikte mij in Made een telefoontje en een halve week later zat ik in het vliegtuig, benieuwd naar wat ik precies zou aantreffen. De omvang van de corrosie was redelijk laag te noemen maar de intensiteit van de gecorrodeerde delen was juist weer opmerkelijk hoog te noemen. Zo vertoonden letterlijk alle lassen die in het veld uitgevoerd waren corrosie. Van de drie belangrijkste oorzaken die ik aantrof zijn er twee waar de schilder niets aan kan doen. Vooral de ongelukkig bepaalde positie van de piping ten opzichte van elkaar en de afwerking van het laswerk vallen buiten het bereik van het schildersbedrijf. En ook de keuze van het verfsysteem is in dit soort gevallen zelden te beïnvloeden.In dit geval was de positiebepaling van de piping scheef. Dat was de reden waardoor er slecht afgewerkte lassen ontstaan zijn. Vooral de undercut en de scherpe kanten bleken serieuze problemen te geven. Daarnaast was ook de coatingkeuze niet goed. Deze coating was niet voldoende bestand tegen het slijpen van water waarin veel zand zit.

Er wordt zo goed als zonder PGB’s gewerkt en in de open lucht. De werknemers hebben allemaal wondjes en littekens van het stralen De coating was niet goed bestand tegen het zeewater, maar ook de ondergrond was niet goed rein en ruw gemaakt De Chinese metaalconserveerder gebruikt nog zand om te stralen, wat drie keer zoveel stof oplevert als straalmiddel Ook in de constructie zijn fouten gemaakt: de piping is in een verkeerde hoek gelast waardoor op alle lassen corrosie voorkomt.

Problemen door slechte voorbehandeling

Waar wel deskundigheid van de schilder gevraagd wordt is de zorg voor een goede voorbehandeling; het te coaten oppervlak prepareren tot een goede reinheid en ruwheid. Iets wat hier niet goed gebeurd was. Het is meestal niet mogelijk om aan de binnenkant van een pijp te stralen dus zal er handmatig ontroest moeten worden. Met al deze problemen en eisen moest er een advies komen hoe dit zo optimaal mogelijk bij te werken en op te knappen. Als coating inspecteur /adviseur heb ik samen met een coating fabrikant in een lange intensieve meeting een volledig herstelplan opgesteld voor het opknappen van de interne piping.

 

De regels waaraan het herstel moet voldoen

De nieuw te plaatsen piping zou in een lokale straal- en coatingshop gestraald en geconserveerd worden. Als wij in Nederland denken aan coating / stralen en schilderen bij dit soort herstelwerkzaamheden, dan kunnen we een hele archiefkast aan wetten, regels en normen bedenken waar we aan moeten of kunnen voldoen.
Om maar een voorbeeld te noemen: voor het gebruik van het type straalmiddel zijn regels en normen, en ook voor het afvoeren van restproducten van het stralen zijn regels waar ieder conserveringsbedrijf wel eens tegen aan is gelopen.

 

De Chinese gebruiken

Bij mijn laatste bezoek aan China ben ik in een Chinese straal- en coatingshop terecht gekomen die mij terug bracht naar de verhalen van de ‘oude’ inspecteurs rond 1980 in Nederland.
In Nederland word er vandaag de dag veelal slak of staalgrit gebruikt om te stralen, daadwerkelijk zand zoals het zandstralen ooit begonnen is wordt al zolang ik me kan herinneren in Nederland niet meer toegepast. Maar in deze straal – en coatingshop kwam dagelijks een vrachtwagen aan met zand. Dit zand werd gebruikt om staalconstructies te stralen en hierna te verven (de woorden ‘schilderen’ of ‘conserveren’ gebruik ik in dit verband liever niet, dat zou mij Nederlandse collega’s tekort doen).
Ik kon me alleen al de hoeveelheid stof voorstellen die bij deze methode vrij zou kunnen komen. Dat moet zeker een factor 3 of meer hoger liggen dan met ‘normaal’ straalmiddel.
Daarnaast moeten we in Nederland jaarlijks heel veel geld uitgeven om moderne straalcabines te onderhouden. Maar in China staat men letterlijk in de open lucht, zonder afscherming, te stralen.

 

Belang van veiligheidsregels

Dezelfde onachtzaamheid geldt voor PBM’s we klagen allemaal wel eens als we veiligheidsschoenen, een helm, bril en oordoppen moeten gebruiken. Hier werd me weer eens duidelijk dat het maar goed is dat we deze regels hebben en naleven. Het is een heel pijnlijk gezicht om de armen en gezicht van een Chinese straler te zien, vol met zand en ander straalmiddel. Velen hebben meerdere littekens op hun lichaam van eerdere ongelukken met stralen. Begrijpelijk is dat deze coating shop niet aan onze kwalificaties kon voldoen en we uit HSE besef (Health, Safety, Environment: gezondheid, veiligheid, omgeving red) een andere, modernere straal en coating shop hebben moeten zoeken.
Al met al was mijn bliksembezoek aan China een mooie ervaringen waarbij je als coating inspecteur / adviseur tot het uiterste wordt gedreven om tot een oplossing te komen. Het leuke aan dit soort projecten is dat je nog meer waardering krijgt voor de Nederlandse kwaliteit van conserveren en de aandacht die hier bestaat voor health and safety. Denk dus allemaal nog eens goed na waar we vandaan komen als we een discussie aangaan of we niet te ver gaan met onze HSE regelgeving. Iedereen wil toch een goede kwaliteit en aan het einde van de dag veilig naar onze vrouw en Kinderen.


VVVF wil dat EU beter nadenkt over nieuwe verfregels

Info over ‘Werken met flexkrachten en zzp’ers’


Naar archief >