Ga naar hoofdinhoud

 ‘Wij onderhouden van Nederland’


De ‘harten’ van Nederland veroveren. Dat is het doel van de arbeidsmarktcampagne met de titel ‘Wij onderhouden van Nederland’ die OnderhoudNL op 1 juni lanceerde. Een meerjarige, landelijke campagne die de schilders- en onderhoudsbranche beter zichtbaar moet maken én helpt om openstaande vacatures te vervullen.

The making of: verschillende personen die werkzaam zijn in de schilders- en onderhoudsbranche krijgen een ‘podium’ in de campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ (foto: OnderhoudNL)

De vraag naar capaciteit in de schilders- en onderhoudsbranche is momenteel groot. Een bij OnderhoudNL aangesloten bedrijf heeft gemiddeld vier vacatures open staan. “Veel ondernemingen hebben een gemiddelde bedrijfsgrootte van zeven tot tien werknemers. Als daar één tot drie vacatures uitstaan, is dat een serieus probleem, want je hebt het over 10 tot 30 procent van je capaciteit”, aldus directeur Okke Spruijt bij de officiële online aftrap van de campagne die primair als doel heeft personen die (ander) werk zoeken te interesseren voor een baan in het schilder- en vastgoedonderhoud. Via landelijke advertenties op de radio, bij tankstations, langs snelwegen en op social media wordt de boodschap ‘Wij onderhouden van Nederland’ bij de doelgroep onder de aandacht gebracht. Opzet: geïnteresseerden leiden naar een speciaal online campagneplatform. Naast informatie over de verschillenden beroepen – van schilders en glaszetters tot calculatoren en projectleiders – in de branche, zijn hier ook vacatures te vinden (zie kader) die leden van OnderhoudNL gratis op het platform kunnen plaatsen.

Hete zomer

“Deze arbeidsmarktcampagne is van en voor OnderhoudNL-leden”, aldus Spruijt, die een hete zomer op de arbeidsmarkt voorspelt. Met enige regelmaat reppen krantenkoppen over het tekort aan vakmensen. “Dagelijks lezen we deze berichten en alle branches hebben hetzelfde probleem.” Werkgevers, groot en klein, worstelen hiermee en iedereen vist in dezelfde vijver. “In totaal 400.000 vacatures op dit moment”, aldus Spruijt. “Ongeveer de helft daarvan zit in onze ‘hoek’, de zogenoemde praktische beroepen, de techniek.”

Lonney Geris, HR-manager bij Caspar de Haan in Eindhoven, onderschrijft de problematiek: “Bij Caspar de Haan staan momenteel zestien vacatures open en we lenen ook nog eens twintig personen in op plekken waarvoor we uiteindelijk eigen mensen zoeken.” De OMDUS-groep (ontstaan uit de fusie tussen Caspar de Haan, De Variabele en Rendon) verwacht in de toekomst zelfs honderd tot tweehonderd personen per jaar te moeten werven om de uitstroom van oudere werknemers op te vangen en de groei te kunnen faciliteren.

Beter imago

“We moeten ervoor zorgen dat we een aantrekkelijke sector zijn”, aldus Spruijt. Het gezicht naar buiten – het imago – kan beter. Onbekend maakt onbemind. “We worden teveel gezien als onderdeel van de bouw. We vertegenwoordigen met onderhoud echter een geheel eigen gebied waarin meer dan 35.000 mensen hun boterham verdienen. Feitje: van alles wat er in Nederland staat, is 98 procent gewoon onze business: de bestaande woningvoorraad en utiliteitsgebouwen. Slechts 2 procent is nieuwbouw.” Volgens Spruijt verduurzamen leden van OnderhoudNL per jaar 130.000 tot 135.000 woningen. “Dat is meer dan er in de nieuwbouw jaarlijks wordt toegevoegd.”

De slogan ‘Wij onderhouden van Nederland’ is de drager van een golf aan activiteiten waarmee OnderhoudNL de komende jaren de boer opgaat om de onderhoudssector op een inspirerende manier op de kaart te zetten. Ontwikkeld door bureau Matters Most, dat daarvoor de input gebruikte van een brede dialoog met leden, medewerkers, opleiders en uitzendkrachten.

Vacatureplatform
Het belangrijkste doel van de campagne is leden van OnderhoudNL te ondersteunen bij hun zoektocht naar vakmensen. Het is een brede en grootschalige arbeidsmarktcampagne, want de sector zit niet alleen te springen om uitvoerenden, maar heeft ook behoefte aan calculators en werkvoorbereiders. ‘Wij onderhouden van Nederland. Jij ook? Vind jouw nieuwe baan op www.wijonderhoudenvan.nl’ moet leiden naar de speciale campagnewebsite die tevens dienst doet als vacatureplatform voor leden van OnderhoudNL.
Volgens projectleider Martin Hoogerwaard is deelname laagdrempelig. Elk lid heeft al een eigen OnderhoudNL-account. Binnen dit profiel kan men de bedrijfsgegevens bijwerken (met eigen logo) en specialisaties en beschikbare vacatures invoeren. Een ‘vinkje’ plaatsen en de vacature verschijnt op de campagnewebsite. Je kunt ook aangeven of je stageplekken hebt en/of met zzp’ers werkt. Via een zoekfunctie kunnen geïnteresseerden op functie en locatie zoeken.

Caesar Driessen, creative director bij Matters Most: “Ik probeer de strategie altijd te vertalen naar iets wat mensen begrijpen, waarmee ze zich kunnen verbinden en waar ze energie van krijgen.” Volgens hem zit ‘alles’ in de kreet ‘Wij onderhouden van Nederland’ en worden vakmensen uit de sector letterlijk op het schild gehesen. Zo komen zes medewerkers uit de bedrijfstak aan het woord in een commercial van 30 seconden die in de campagne wordt gebruikt. Ieder gefilmd in hun specifieke habitat, terwijl zij staan op een blok met het logo van OnderhoudNL. “Het gaat om verduurzamen, maar ook om het zorgzame te laten zien. De vakman of -vrouw letterlijk op een voetstuk plaatsen. Hen de aandacht geven die ze verdienen.”

Zes profielen

Martin Hoogerwaard, marketeer bij OnderhoudNL en projectleider van de campagne: “We laten verschillende gezichten van de sector zien. We kennen 28 functies in de cao en hebben een selectie gemaakt van zes profielen die het meest tekenend zijn voor al onze werkzaamheden.” Van de opnamen zijn varianten gemaakt qua vorm en qua lengte, zodat die op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Ook heeft elk model een eigen filmpje gekregen om een bepaalde sector meer te belichten.

De speciale website ‘Wijonderhoudenvan.nl’ biedt zowel informatie en inspiratie over het beroepenveld in de schilders- en onderhoudssector, als een vacatureplatform voor leden van OnderhoudNL.

“Een voorbeeld is Carien. Zij is calculator specifiek bij een restauratieschildersbedrijf: daarmee tikken we de sector restauratie aan, het vak calculator, maar ook een jonge vrouw die in deze sector werkt. Zij is hopelijk een inspiratie voor anderen.”

Waar gaan we dit allemaal tegenkomen? Bram van der Maat, client service manager van Zuiver Media, die verantwoordelijk is voor de inkoop bij de passende media: “Op de radio, in het straatbeeld en bijna overal online. Daar waar de doelgroep zich op dat moment bevindt.” Onderzoek leert dat radio (in de radiospot wordt de stem van acteur Jack Wouterse gebruikt), in combinatie met outdoor en online, het best wordt geconsumeerd door de doelgroep. Hij verwacht dit jaar ruim één miljoen mensen te bereiken. Overigens wordt de campagne in 2023 in drie blokken gehakt. “Wij geloven heel erg in het analyseren van data en op basis daarvan vervolgstappen zetten. De juiste keuzes maken voor een zo efficiënt mogelijke inzet van het budget.”

Campagnepakket

Nog een tip van Geris van Caspar de Haan: “Maak van deze campagne gebruik in je eigen netwerk. Zorg dat je zichtbaar bent op verschillende kanalen. Zowel online als offline.” Voor de 1.600 leden van OnderhoudNL is een speciaal pakket ontwikkeld, met onder andere banners voor aan de steiger/hekwerk, stickers voor op de auto en borden. Hoogerwaard: “Zodat je de campagne kunt omarmen als ambassadeur.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Inspiratie-event ‘Vrouwen in Vastgoedonderhoud’

Toolbox ‘Dieselmotoremissie’ gelanceerd

Speciale eenheid beoordeelt toelating uitzendbureaus

HJL Groep uit Havelte is nu ERM-gecertificeerd

Tekort aan vakkrachten onder de loep