Ga naar hoofdinhoud

Wijzonol maakt keuzes


Marlies van Wijhe en Edwin van Broekhuizen: “We willen met Wijzonol gerichte keuzes maken en verbindingen leggen.” (Foto: Ruud Ploeg Fotografie).

Schilders- en onderhoudsbedrijven faciliteren op basis van behoefte en complexiteit. Dat is de nieuwe marktbenadering van Wijzonol. Zo ondersteunt haar Verftechnisch Advies app zzp’ers en kleinere schildersbedrijven in de particuliere markt. De eigen verftechnische adviseurs hebben daardoor meer ruimte om complexere opnames in RGS-trajecten te begeleiden. “Gericht keuzes maken en verbindingen leggen”, aldus Edwin van Broekhuizen, manager Verkoop Nederland.

‘Klanten faciliteren op basis van behoefte en complexiteit’


Verffabrikant Koninklijke Van Wijhe Verf heeft de samenwerking met haar regionale distributeurs in de professionele markt voor het merk Wijzonol op een nieuwe leest geschoeid. “Wij kijken hoe we onze regionale distributiepartners maximaal kunnen faciliteren in waar zij heel goed in zijn: regionaal relaties onderhouden met middelgrote schildersbedrijven en zzp’ers”, stelt Edwin van Broekhuizen, sinds maart vorig jaar manager Verkoop Nederland bij de verffabrikant in Zwolle. In de nieuwe opzet heeft een verfgrossier idealiter maar één contactpersoon met als opdracht: het maximaal ontzorgen van de bewuste verfgrossier.

“Op het moment dat je voor dit segment slimme oplossingen bedenkt, zoals de Verftechnisch Advies app die we onlangs introduceerden (zie kader, red.), zijn onze eigen buitendienstmedewerkers wat minder druk met het geven van standaard, vaak repeterende adviezen en kunnen zij zich meer richten op de wat complexere vraagstukken die een uitgebreider verftechnisch advies vragen. In dat segment moet je het verschil maken met bijvoorbeeld vergaande kleuradviezen en onze LDV-tool.”

Levensduurverwachting

LDV staat voor het webbased softwarepakket van Wijzonol, waarmee de opdrachtgever inzicht krijgt in de levensduurverwachting van buitenverfsystemen. Dit programma ondersteunt onderhoudsbedrijven die verantwoordelijk zijn voor onderhoud en beheer van vastgoed en steeds vaker worden geconfronteerd met strenge prestatie-indicatoren. Van Broekhuizen: “Het inzichtelijk maken van de levensduur van verf op een specifiek project is dan belangrijk. Het kan niet zo zijn dat als een VGO-bedrijf een bepaalde cyclus wil hanteren, om qua netto contante waarde een slimme oplossing voor zijn opdrachtgever te bieden, de verf daarin het probleem is. Omdat wij de kennis hebben van alle ingrediënten – we ontwikkelen onze verven, inclusief de pasta’s, zelf – weten we alles van de prestaties en degradatieprocessen van onze verven. En met de Wijzonol LBH SDT Ultra hoogglanslak, waarmee we een 20 procent langere levensduur garanderen ten opzichte van de huidige verkrijgbare professionele verven, hebben wij een nieuwe standaard in de markt gezet.”

Om hier het verschil te kunnen maken, is het belangrijk dat de verftechnische experts van Wijzonol al vroeg in dit soort trajecten worden betrokken om hun kennis in te brengen. Maar dan moeten ze wel voldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan zo’n object. Van Broekhuizen: “Daarom maken we gerichte keuzes in onze marktbenadering; zodat we de juiste verbindingen kunnen leggen.”

Meer potentie

Algemeen directeur Marlies van Wijhe: “Op deze wijze kun je de instrumenten die wij hebben beter benutten. Zo is onze LDV-tool een waanzinnig mooi hulpmiddel. We hebben het al jaren, maar er zit veel meer potentie in als je de tijd en de ruimte hebt om dit bij de juiste opdrachtgevers goed te begeleiden. De Wijzonol Verftechnisch Advies app is een gebruiksvriendelijke tool, die een stuk zelfredzaamheid biedt aan kleinere schildersbedrijven, zodat je op afstand klanten in de keten kunt helpen om hun werk zo goed mogelijk te doen. En dat biedt Wijzonol weer ruimte om de bovenkant van de markt – grotere vastgoedonderhoudsbedrijven en de voorschrijvende markt – met een extra  onderscheidend vermogen te bedienen met de knowhow die we hier in huis hebben.”

Duurzaamheid is in dit verband ook beslist een thema, aldus Van Wijhe. “Doordat je intensiever samenwerkt, ben je ook in staat om meer ‘tailor made’ naar de duurzaamheidseisen van de opdrachtgever te kijken en hoe je daar met Wijzonol op kan inspelen. Sustainability lijkt op dit moment misschien vooral in het buitenland te leven, maar er komt een inhaalslag, daarvan ben ik overtuigd. Wij zijn er klaar voor. Sinds vorig jaar zijn we als eerste chemisch bedrijf ter wereld B Corp gecertificeerd. Een prachtige bevestiging van onze duurzame bedrijfsvoering in brede zin.”

Vaste eenheidsprijs

Samenwerking en commitment voorkomt ook dat er geld wegstroomt naar onder andere onnodige logistieke bewegingen, stelt Van Broekhuizen. “Bijvoorbeeld idioot grote aantallen facturen. Als familiebedrijf kun je anders naar dit soort processen kijken. Zoals een vaste eenheidsprijs voor verf per woning afspreken en dat factureren op maandbasis. Wij hebben hiervoor met een grote partij nu een pilot lopen. Doel: alle onnodige kosten voorkomen. Het is voor ons veel voordeliger om daarin een risico van een paar liter verf te nemen, dan tot op de bodem moeten afprijzen en vervolgens heel veel kosten maken in het logistieke proces. Dit werkt echter alleen in de combinatie van zoet en zuur door elkaar, een intensieve ketensamenwerking gericht op het resultaat en het proces daarnaartoe.”

Verftechnisch Advies app

Wijzonol introduceerde in mei haar Verftechnisch Advies app waarmee de schilder zijn eigen adviezen voor particuliere opdrachtgevers kan samenstellen. “In slechts twee minuten tijd”, aldus verkoopmanager Edwin van Broekhuizen. “Het gebruiksgemak stond bij de ontwikkeling voorop.”
De app, die inmiddels al ruim duizend keer is gedownload, is gekoppeld aan een grote database van te schilderen onderdelen en ondergronden, binnen- en buitenverven en bijbehorende werkwijzen. Hiermee kan de schilder ter plekke een compleet verfadvies geven, gebaseerd op dezelfde methodiek en data die de verffabrikant hanteert bij het opstellen van uitgebreide verftechnische adviezen.
Via een eenvoudige vraag- en antwoordstructuur worden alle bouwdelen ingevoerd met een foto via de smartphone en op basis van de gekozen afwerking en kleur voorzien van een beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden.
Indien gewenst kan het advies worden gepersonaliseerd met de bedrijfsnaam en het logo van de schilder, en is dan klaar om te printen of mailen naar de opdrachtgever. Desgewenst kan de schilder ook meteen zijn prijs voor het werk toevoegen, zodat het advies uitmondt in een offerte.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper