Terwijl de radiospotjes voor de Winterschilder de Nederlander weer om de oren fluiten, zit hij met zijn hoofd kennelijk ergens anders. Meer dan de helft van de woonconsumenten heeft helemaal geen trek in een nieuw behangetje.
De Winterschilder kan zich dus afvragen of een vrolijk fluitje en de mededeling ‘voor binnen en buiten’ wel aansluit bij de mentale staat van de doelgroep. Er is waarschijnlijk meer voor nodig om potentiële opdrachtgevers de lol van het schilderen en behangen te laten inzien.
Ik heb met verbazing bijna elke morgen op Radio 1 deze spotjes voorbij horen komen. Net na de feestdagen is de knip bij de consument leeg terwijl economische rampspoed in het Radio 1 Journaal, net na het spotje van De Winterschilder, over de luisteraar wordt gekieperd.Bel je dan nog spontaan de winterschilder voor een afspraak? Je kruipt als consument eerder dicht tegen de kachel met zulk guur weer.
Volgens mij moet je die winterschilder in de maanden vóór november communiceren om de agenda voor de wintermaanden met dat soort werk gevuld te krijgen. Lokale marketing heet dat. Hoeveel schildersbedrijven hebben in oktober hun vaste klanten laten weten dat dit fenomeen weer in aantocht is, net zoals Sinterklaas? Eventueel met een extra aanbod erbij. Wanneer je die boot hebt gemist, is het waarschijnlijk wachten op de eerste straaltjes van de zon. En als ik nu de wind de druppels tegen het raam zie smijten….
Elke morgen komen de radiospotjes voorbij en Wilger heeft ze ook gehoord. Prima toch ? Daar zijn de vele spotjes ook voor bedoeld, om gehoord te worden. Om zo vaak gehoord te worden dat de luisteraar vanzelf gaat nadenken over onderhoud aan zijn huis. En natuurlijk denkt niet iedereen aan schilderwerk, want naast de economische rampspoed zijn er talloze andere radiospots te horen, allen met het doel om de gedachtne los te krijgen. Want we moeten wel reeel blijven, een spot van 10 seconden kan nu eenmaal geen uitgebreide boodschap bevatten, die moet sterk overkomen en direct laten weten waar het over gaat. En dat gebeurt bij de Winterschilder. Zoals een oud-voorzitter van FOSAG ooit zei: Frappé, frappé toujours!
En de suggestie om te gaan communiceren in november wordt al een aantal jaren gedaan: Vanaf 1 november is de radiospot de hele maand te horen geweest op de zenders waar de doelgroep naar luistert, en hebben de schildersbedrijven een goede aansluiting gezocht door (juist op lokaal nivo!!) zelf te adverteren, mee te doen aan een regionale winterschilderkrant, flyers te verspreiden, makelaarsborden op te hangen op het huis waar ze bezig zijn, zodat de buurt goed ziet dat de Winterschilder weer bezig is en ook in de winter gewoon doorwerkt. Binnen én buiten, ook als het regent…
gaarne tot meer uitleg bereid !!
@ Fulco. Helder betoog. De staande uitrdrukking is ‘frapper toujour’; steeds op hetzelfde aanbeeld hameren om een boodschap over te krijgen. letterlijk: ‘elke dag slaan’. Ik heb het even opgezocht, want ik dacht zelf dat het gebiedende wijs was, zo wordt het vaak bedoeld: frappez: sla steeds opnieuw. Gaat nergens over, wilde ik toch even melden.