Ga naar hoofdinhoud

Zo zorg je ervoor dat je klanten betalen


Als schilder wil jij je bezighouden met waar je het best in bent: schilderen. De administratie is voor velen een van de meest vervelende werkzaamheden. Al helemaal als klanten niet betalen, en jij achter je geld aan moet. Het is een tijdrovende klus, die ook nog eens niets oplevert. Hoe zorg je ervoor dat je klanten betalen?

Houd je boekhouding bij

Allereerst: houd je boekhouding goed bij. Zo heb je een goed overzicht van wie wanneer betaald heeft, en welke facturen nog openstaan. Het best kun je boekhouden in een boekhoudprogramma. Voor debiteurenbeheer kun je software als Payt gebruiken. Dit werkt zelfs in de cloud, wat inhoudt dat je gegevens nooit verloren kunnen gaan. Met een goede boekhouding, zal je merken dat je minder tijd kwijt bent aan het doen van administratie.

De klant bellen

Betaalt je klant niet? Dan is het handigst om de klant even te bellen. Misschien is de factuur aan de aandacht ontsnapt, of is de klant nog niet in staat geweest om naar de factuur te krijgen. De meeste betalingsproblemen zijn op te lossen door telefonisch contact met elkaar te hebben. Dit is persoonlijker dan een e-mailtje of een brief. Met bellen kweek je meer goodwill.

Betalingsherinneringen en aanmaningen

Wanneer je de klant hebt gebeld, en deze valse beloftes maakt, of simpelweg niet opneemt, kun je een betalingsherinnering sturen. Als dat niet werkt, kun je zelfs overgaan op een aanmaning. Dat is een formele brief, waarin je sommeert om te betalen. In de tekst van een aanmaning staat een verwijzing naar de levering, de factuur, en naar de betalingsherinnering. Je geeft de klant nog 14 dagen de tijd om te betalen. Schrijf direct in de brief dat je incassokosten in rekening brengt en juridische stappen onderneemt als de betaling uitblijft.

Incassobureau inschakelen

Werkt het allemaal niet? Schakel dan een incassobureau in. Je kunt de kosten voor het incassobureau verhalen op de niet betalende klant. Meestal maakt dit genoeg indruk om de klant te laten betalen. Meestal wordt er via het incassobureau een betalingsregeling getroffen.

Extern debiteurenbeheer

Geen zin aan gedoe met niet-betalende klanten, en wil je liever gewoon schilderen? Dan is extern debiteurenbeheer misschien iets voor jou. Debiteurenbeheer uitbesteden is een prima manier om als zzp’er je tijd beter te verdelen. Want alle tijd die je niet achter de computer zit, kun je dan besteden aan schilderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn


Naar archief >